Røgalarmer, kabeltrækning

I forbindelse med renovering af mit hus vil jeg forberede montering af røgalarmer.
Ved at sætte loftdåser og lægge kabler.
Der skal være 3 stk. alarmer.

Og jeg husker noget om at der skal gå 5 leder kabel fra tavlen til 1. dåse/alarm derfra til 2 og 3 ditto.

Er det korrekt. Og betyder fem leder  4-leder + jord?  Eller hva'?

Men nu er 5-ledet kabel jo langt fra gratis.

Og jeg har rigeligt med 3-ledet kabel. Altså 2-leder + jord.

Må jeg trække 2 stk. 3-leder hele vejen i stedet for???
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Firkantet sagt må du ingenting.

Jeg kan ikke se noget problem i at anvende 2 stk 3. leder, så længe hvert kabel er godkendt til formålet.

:-) fra Mulle

 

 

 

@mulle03.
Det ved jeg godt, men den El-inst. jeg finder til jobbet vil være indforstået :o)

@mellon.
Men ideen er jo netop at der ikke skal være noget trådløst halløj.
Det skal være typen som den Siemens SD230N du nævner.

Tillægsspørgsmål.
Når en elektrikker siger 5-ledet kabel er det så ALTID 4 ledere + jord.???
Det er det vel ikke altid. men snakker elektrikeren installationer i dit hus og siger 5X1,5 mm2 kan du være sikker på der menes et kabel med
3 faser, 1 nul og jord.
Det tror jeg nemlig osse.

Og jeg kan forstå at der skal være 0 og en fase til spænding og een leder til signal mellem de tre alarmer.
Gad vist hvad den sidste så skal bruges til?
Annonce
Den sidste leder skal formentlig ikke bruges til noget som helst, men prisen for en 4x1,5 er typisk markant højere end en 5x1,5 og det er derfor blevet "the cable of choice".

Hvad selve kabelføringen angår vil en 3-leder fra tavlen formentlig være nok da du derfra "kun" skal bruge forsyningen - signalet har du som udgangspunkt ikke noget at bruge til derude... meeeeen hvis du har kabel nok skader det vel ikke at lægge 5-leder (eller 2x3-leder) hele vejen rundt?

Som en sidebemærkning kan jeg ikke lade være med at kommentere på din installatør. Han er tydeligvis ikke indforstået med konsekvenserne der kan følge ved at tage ansvar for en installation han ikke selv har udført... men nok om det - sandsynligheden for at han (eller du) bliver "snuppet" er forsvindende lille, så ingen grund til panik.
Tak for svarene.

Det lyder som et 3-leder frem til første alarm og 2x3 leder resten af vejen.

Det er naturligvis korrekt at en aut. el-inst. kan sige fra når han ikke i fuldt omfang har lavet arbejdet.

Men installatøren ved endnu ikke at han skal lave arbejdet. Og vil han ikke binde kablerne sammen med røgalarmerne så må jeg tage den derfra.

Slettet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hva' er den nu a, Eisoe?
Nu glædede jeg mig lige til endnu et kompetent og højtkvalifiveret indlæg fra dit tastatur!
Skrevet af hpox på 26 aug 2011 05:38
Hva' er den nu a, Eisoe?
Nu glædede jeg mig lige til endnu et kompetent og højtkvalifiveret indlæg fra dit tastatur!

OK, så.

Jeg ville skrive at du vil lægge 2 stk 3-ledere kabel. det er 2 x1,5 mm2 + jord.

Og i den forbindelse skal du huske at den gul/grønne kun - ene og alene - må bruges til beskyttelsesleder og INTET andet.

Men det ved du vel

Men lav det nu ordentligt og smid en 5-leder op - det er nemmere at styre ledningerne - specielt i fremtiden hvis der er andre, der skal rode med det.

Så dyrt er det nu heller ikke - kr. 348,- for 50 m i onkel Haralds nyeste tilbudsavis.

Jeg ville aldrig købe en automatsikring i HN - men deres kabler er OK.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis