befæstigelse af bjælke til muren

I endegavlen af vores hus, skal jeg have hæftet den yderste bjælke fast til muren, da jeg gerne vil have savet den over, så jeg kan lave en invendig trappe til en dør ud af huset.

Jeg har tænkt på galvaniserede gevindstænger, men de er ikke særligt pæne når de sidder udvendigt på murværket.

Så er der nogen her, der har et bud på egnede (og æstetiske) muligheder for hvad man kan "skrue" sådan en bjælke fast med?

/ Thomas
I endegavlen af vores hus, skal jeg have hæftet... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke meget træk i et gavl spær, det er det mindst belastet spær på et hus, og her er det endda med halvvalm, som sikkert bæres fra anden sidste spær og rem på væggen, så der er endnu mindre belastning på spæret, pga. den mindre areal af tag, det "træk" vi snakker om, er fordi spæret jo tilføjer vægten der bærer på ned på væggen med spærets hældning, dvs. var den en fritstående væg, ville den jo vælte når man belaster spæret, hvis ikke der var forbindelse mellem spærhovederne via en spærfod / bjælke som vi her snakker om, jo mindre belastning på spær jo mindre træk, så aflastes dette via spærhovedet til gavlvæggene, og via spærfoden til gavlvæggen, måske endda forbinde spærfod og hanebånd/spær på begge sider af døren, også bolte disse fast til murværker også, så vil der ikke være nok "træk" i spærfoden, til at få murværket til at slå revner som du skriver.

Går ud fra det er hanebåndsspær der er på huset, for at aflaste spæret endnu mere, kan det også boltes fast til gavlen, så belastningen mindskes endnu mere, samt hanebånd lige over dør hullet.

Der kan sagtens findes en løsning på det, uden at skulle have trækbånd eller anden form for gennemgående forbindelse fra rem til rem, det er altså set før...
Jep, derfor skal "trækket" ændres til tryk i gavlen, når der ingen skråt nedaf gående belastning er tilbage i spæret, så kommer dette "tryk" ikke på spærfoden, hvis du forstår hvad jeg mener ?

Den bedste løsning her ville nok bare at lægge en bjælker helt ude i kværket ved tagfod / spærhoved, også overføre det træk til de 2 sideliggende spær.

Uanset hvad, så skal bkgvej hellere snakker med en ingeniør end den tømrermester, da ingeniøren kan beregne hvordan dette laves.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis