befæstigelse af bjælke til muren

I endegavlen af vores hus, skal jeg have hæftet den yderste bjælke fast til muren, da jeg gerne vil have savet den over, så jeg kan lave en invendig trappe til en dør ud af huset.

Jeg har tænkt på galvaniserede gevindstænger, men de er ikke særligt pæne når de sidder udvendigt på murværket.

Så er der nogen her, der har et bud på egnede (og æstetiske) muligheder for hvad man kan "skrue" sådan en bjælke fast med?

/ Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville være på plads her, for hvilket bjælke snakker vi om, på gavlen er jo normalt ingen rem med mindre det er afvalmet tag.
ok.. billeder er lagt i galleriet

Det er den forrige ejer af huset der har sat døren i, han havde selv en intention om at bjælken skulle skæres over, og laves en trappe. Hvilket han også har forberedt for da han satte gipsvæg op i rummet nedenunder.

Bunden af døren er 2m over jordniveau.

I tilfælde af at i skulle undre jer så ender det galvaniserede rør blindt uden en prop i enden, lidt ved siden af døren, så der er ikke noget i vejen for at skære det over.

Min tanke var at bruge gevindstænger, eller lignende, genemgående bolte, gennem mur og bjælke, for at spænde det sammen (evt. 2 stedder på hver side af døren). Problemet er jo så bare at det ikke ser alt for fikst ud med en bolt der stikker ud af muren.

/ Thomas
Jeg ville da bare lime nogle gevindstænger i væggene, så slipper du for at de er gennemgående.
Har været igang med genoplivnings forsøg Og livet op i denne gamle tråd..


Jeg er nu (efter et år, ja det går lidt langsommere frem her, end forventet) kommet til det punkt, hvor jeg skal til at skære lidt i bjælken på billedet (se billeder i galleriet)

Nu er jeg så kommet en smule i tvivl.. Vil det være nok at bolte den fast til gavlen med 2-3 bolter ,jævnt fordelt henover længden på bjælken på hver side af døren, eller skal der laves noget udveksling til næste bjælke i etage adskillelsen, for at tage det træk der normalt er i bjælken fra taget. (evt. til overliggeren på den valmede gavl.)



Annonce
Mon ikke genoplivningsforsøget bør omfatte en re-vitaminisering!

For når jeg kikker på de billeder så er det svært at se noget om træk fra taget.

Men hvis du mener at der er træk i bjælken skal det jo overføres - et eller andet sted hen!
Men kun en alm. udveksling hjælper jo ikke. Der skal være et eller andet kryds eller trækbånd i bjælkelaget som overfører trækket til nabobjælken!
Det var egentligt min "rådgivende tømrer" der pludselig nævnte at man "ikke bare" kunne klippe bjælken, selvom den måske blev boltet fast til væggen.. Og så gik min hjerne i selvsving, da han ikke havde nævnt noget om det før, når han har været her og givet råd og vejledning..

Hvis der skal træk aflastning på, havde jeg også tænkt på en wire, eller trækbånd på skrå mellem de 2 yderste bjælker, og samtidig evt. et stykke spærtræ (12x2"), eller kraftigere bjælke på tværs mellem de to bjælker, ved de 2 ankerpunkter for wire/trækbånd.

/ Thomas
Når den er boltet fast i gavlen, så overføres trækket jo til murværket han langs gavlen, så burde generelt ikke være et problem, hvorfor mener din tømrer at det ikke er muligt at fjerne den del af bjælken ?
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor han mente det ikke var godt.. Måske fordi han har prøvet at overbevise mig om at det er en dum ide at lave en trappe der (Vi vil bare gerne have en ekstra adgangsvej til teenagere, så de ikke kommer buldrende forbi soveværelse når de skal op / ned fra loftet om natten)

Det kan også være at han har glemt hvordan det aktuelle ser ud, når han har en masse andre projekter / kunder i hovedet, og kommer i tanke om noget andet, når han lige får tid til at komme forbi og give et par råd igen over en kop øl..
Hvis der er træk i bjælken så kan du jo ikke overføre trækket til murstenene!
Murværk kan ikke optage træk og gavlen vil revne!

Hvis der skal etableres et trækbånd så laver du først udvekslingen. Og efterfølgende en træbjælke af en slags der forbinder de yderste hjørner med sammenføjningen mellem udveksling og næstsidste bjælke i bjælkelaget.

Men det er jo umuligt at sige noget om behovet - det må din rådgicver finde ud af!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis