Selvnivellerende gulvspartel på nyt betongulv?

Hej

Hvor lang tid skal mit nye betongulv (SCC) hærde før jeg kan spartle det med selvnivellerende gulvspartelmasse?

Mvh Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gjorde det 16 dage efter støbningen. Husk primer (skal være beregnet til gulvvarme lige som spartelmassen hvis du skal have gulvvarme) og tjek om du kan arbejde vådt-i-vådt (primer på og spartelmasse lige bagefter) ellers skal du vente op til 2 døgn inden spartelmassen kan komme på.
Er det overhovedet muligt at lægge et pænt lag selvnivellerende ud over et stort område - og er det ikke vildt dyrt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg brugte 6 ps. "1-20 mm" a 20 kg til en pris a 120 kr købt i Flensborg hos Max Bahr. Udvalget er større og til meget bedre priser i Tyskland. Det var ikke low-budget gulvspartel, men mærkevare (Lugano). Jeg lagde flydebeton på 40m2, så de største afvigelser var på minus 3 mm (efter slibning). I køkkenet (6,5 m2) havde jeg fået for lidt beton på i den ene side (der var ikke mere), så der brugte jeg de 2 af sækkene.
Bagefter var det bare at lægge klinker, jeg skulle ikke korrigere overhovedet.
Jeg købte også 5 sække flexklæber af samme mærke a 30 kg til samme pris (var med 20% ekstra til samme pris), var meget nemt at arbejde med.
Jeg skulle alligevel til Flenborg så den eneste hage var at traileren skulle med - det tager så en ½ time ekstra fra Kolding.

Ok, jeg har omkring 80 m2, med ujævnt gulv, nogle steder skal der måske 2 cm på, andre steder næsten ingenting. Jeg regnede mig bare frem til at det ville koste en krig. Er det let nok at få lige når man skal have det på i flere rum?

ja, du skal bare jævne det ud med en spartel - så løber det selv på plads. Men ja det bliver dyrt hvis du over et stort stykke skal jævne 20 mm. Så vidt jeg husker så dækkede de 20 kg sække jeg købte 13 m2 a 1 mm dvs ca 10 kr pr. mm pr m2., hvis du er "nødt" til at bruge LIP så er du nærmere de 30 kr. pr. mm pr. m2 (de 20 mm ville alene koste op mod 600 kr pr m2, så var det måske bedre at overveje et ekstra klaplag?).
Så vidt jeg kunne finde frem til så er gulvspartel der kan gå helt ned i 1mm lagtykkelse dyrere end andre der starter fra 5 mm, så du kan måske gøre det billigere.
Du skal måske undersøge om det ville blive billigere i big bags frem for 20-25 kg sække.

Uden at kloge mig for meget på spartling af gulv så er der vel den mulighed at bruge almindelig spartel til de værste lunker og det selvnivelerende til finjusteringen.
Derved burde det være muligt at komme ned på et gennemsnit på 3-5 mm på hele arealet.
Men det skal jo være noget spartel der dur. (Ikke noget med alm. sand og cement til det grove)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også