Træ-spær - Leverandør.?

Hej.

Jeg skal bruge nogle spær til mit garage-projekt. Jeg skal bruge 12 stk. som skal spænde 5 m mellem understøtnings-punkterne. Der skal lægges eternittag og stigningen skal være 25 grader.

Er der nogen der har en god anbefaling med leverandør.? Jeg har bemærket at flere spær-fabriker ikke vil sælge til private. Og hvordan er det prismæssigt med køb af færdig-spær i.f.t. "lav-det-selv"-spær.?  


Hilsen


Carsten



Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan slet ikke betale sig at lave selv, kontakt Precon eller lign. for pris på spær i stedet for, men ja de skal købes gennem en trælast.
Indhent et tilbud fra en spærfabrik og sammenlign med hvad det vil koste dig at lave dem selv.

Materialeforbrug vil være ca. 350 per spær (45x145mm spærtræ).

Ulempen ved at lave dem selv er, du har ingen garanti for de er stærke nok, jeg lavede mine selv i ovenstående materiale, spær i den størrelse laves i 45x95mm (det var de dimensioner som var i det tilbud jeg fik).

For at være på den sikre side valgte jeg så 145mm.

Det var så stadigvæk ca. 30% billigere at lave dem selv, dertil sparede jeg transport som var kr. 1.000,-, materialer kunne jeg selv hente.

Om det var besværet værd ? Tja, både og, det var sjovt at prøv og lave spær selv og det var ganske nemt at få lagt spær op (vi var tre men to kunne gøre det), rejsning af spær klarede jeg selv.
Skrevet af Hans j på 25 aug 2011 18:46
Indhent et tilbud fra en spærfabrik og sammenlign med hvad det vil koste dig at lave dem selv.

Materialeforbrug vil være ca. 350 per spær (45x145mm spærtræ).

Ulempen ved at lave dem selv er, du har ingen garanti for de er stærke nok, jeg lavede mine selv i ovenstående materiale, spær i den størrelse laves i 45x95mm (det var de dimensioner som var i det tilbud jeg fik).

For at være på den sikre side valgte jeg så 145mm.

Det var så stadigvæk ca. 30% billigere at lave dem selv, dertil sparede jeg transport som var kr. 1.000,-, materialer kunne jeg selv hente.

Om det var besværet værd ? Tja, både og, det var sjovt at prøv og lave spær selv og det var ganske nemt at få lagt spær op (vi var tre men to kunne gøre det), rejsning af spær klarede jeg selv.


Det var også ca. den pris jeg selv havde sjusset mig til, for at lave dem selv.

Mener du at spær i den størrelse som jeg skal bruge, normalt bliver lavet i 45 x 95 ?  Det synes jeg nu virker noget spinkelt - ville også umiddelbart vælge 45 x 145...

Det er nu ikke udelukkende prisen der er afgørende - lige så meget evt. lev. tid - jeg skal nemlig bruge spærrene om 1 max. 2 uger - har hørt at normal lev. tid på spær er 3 uger...?!

Vh

Carsten

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Det var dimensionerne på de spær som jeg fik tilbudt fra spærfabrik. De var med et spænd på 4,8m.

Spær på vores hus (2007) er også lavet i 45x95mm.

Men jeg er IKKE ekspert på området, derfor gik jeg op i 145mm, så burde de være stabile nok.

120mm ville nok også være nok, men jeg har ikke umiddelbart fundet dem som lagervare på over 4,8m.

De bliver ret tunge i 145mm.

Hvis du vil undgå nedbøjning, og hvis du stiller dine spær med en C-C afstand på 80 cm. Så skal dimensionen være 45x270mm, hvis du følger foreskrifterne.
Annonce
Skrevet af cobban89 på 29 aug 2011 06:44
Hvis du vil undgå nedbøjning, og hvis du stiller dine spær med en C-C afstand på 80 cm. Så skal dimensionen være 45x270mm, hvis du følger foreskrifterne.


Det lyder godtnok voldsomt..!

Er det da virkelig nødvendigt at stille spærrene med c-c 80..? Mit hus har en c-c afstand på 100 - og det har da stået siden 1827...?!!   

Synes måske også at 270 mm lyder af meget - der skal jo ikke være udnyttet 1. sal..? 

Vh

Carsten

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Nej som Koluda skriver, så gælder det ikke for gitterspær eller hanebåndsspær . Jeg forlæste mig, og havde bildt mig ind det var myntet til ensidet hældning.

Det er muligt at låne bogen omkring dimensioner på biblioteket, TRÆ 28 eller TRÆ 59(som er den nyeste udgave).

Ja det er muligt at gå op i 100cm C-C, men så stiger du højst sandsynligt i dimensioner igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis