3-faset uden nul - hvilket komfur?

Hej.

Jeg handlede overilet, da jeg fik et gratis glaskeramisk komfur, idet jeg med det samme smed det gamle fra 80'erne ud, før jeg satte det nye til, da jeg havde set det virke.

Nu opdager jeg et problem. Jeg bor i et hus i Sverige fra 50'erne, og elcentralen er en ældre svend. Der er med andre ord ikke hpfi relæ (ikke lovkrav heroppe). Husets hovedsikring er kun på 3x16A og stikket til komfuret er på 3x10A.

Men hvad værre er: Der er ikke trukket en nul ledning frem til det 3-fasede komfurstik.

Det var tilsyneladende meget normalt i de ældre komfurinstalllationer, da kogepladerne og ovnen brugte 380v, og pæren bare havde en modstand til at holde til den høje spænding. Faktisk har jeg set at flere af de såkaldte Perilex stik ikke engang har nul-benet.
 
Der er desværre ikke trukket elektrikerrør ned til komfurstikket, så jeg kan ikke få et ekstra kabel igennem. Der er blot et fast 4x2,5 kvadrat inst. kabel.

Jeg har aldrig alle blus kørende på én gang, og kun sjældent ovnen og et enkelt blus kørende på samme tid.

Komfuret jeg har fået kan let kobles om til 2-faset med nul, så nu tænker jeg, om der er noget galt for at tage L3 (T) fasen, (der sjovt nok i forvejen er blå - hmmm), og sætte den på nul-skinnen?
Hvad ville en realistisk dansk elektriker tage for at trække et kabel ca. 1,5 meter, og koble det til central og komfurstik, så jeg kan få et "moderne" 3-faset stik medbåde nul og jord, hvis det blot skulle sættes uden på væggen?

Har i et godt svar på de to spørgsmål, så er jeg lidt bedre rustet til at sige hvad jeg vil have til en kommende fagmand.

Er lidt loren ved de lokale elektrikere efter jeg bestilte en kabeludsætning, og så ramte et kabel 25 meter derfra. Jeg troede jeg var sikker når jeg havde bestilt kabeludsætning hos samtlige leverandører af el og tele i området. Men de trak bare på skuldrene, brugte 10 minutter på at sætte en enkelt leder sammen i et kabel - og gav mig så en regning på 3300 kr.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan snildt bruge den ene ledning til O leder, og når der nu er en blå, så er det jo perfekt

Men det kræver det er et komfurstik med O

mvh jens

Tak Jens.

Jeg slog sgu hovedsikringen fra, og lavede det selv. Fik et "tilbud" på 2300 kr, så jeg droppede det. Det tog jo ikke mere end ca. 14 sekunder at fytte fase 3 til nul skinnen lige bagved - og nu passer kablernes farver tilmed.

Nu har jeg for sikkerhedens skyld målt hele komfuret igennem og alt får den korrekte strøm. Så nu har første hold squashkage og franskbrød været igennem med held.

Jeg anbefaer dog ingen at rode med el selv - men jeg mener selv at jeg har rimeligt styr på basis elarbejde, og nu hedder forummet jo lav-det-selv.dk og ikke ring-til-nogen-der kan-gøre-det-for-dig-når-du-engang-har-vundet-i-lotto.dk.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis