eternittag på carport...

Jeg skal lægge et nyt eternittag på en kammerats carport.

Hans lægter passer ikke til plader med forboret huller så han køber helt nye plader uden huller

Så da jeg aldrig har prøvet det før vil jeg gerne høre hvad jeg skal være opmærksom på.
Hvor langt skal de overdække hinanden i længden og er 1 bølge nok til siderne osv?

Så har jeg ladet mig fortælle man bruger en diamant skive til vinkel sliberen til at skære dem til rette, så jeg antager at man også bruger et mur bor for at skære i dem rigtig?

Men sådan gennerelt. Hvad er faldgrupperne. Hvad skal jeg være opmærksom på osv..

For ellers er det vel bare at starte nede fra tagrenden og så sætter dem på undervejs op til toppen og så slutte af med tag ryggen?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du går ind på cembrits hjemmeside og henter monteringsvejledningen. Eller du henter den i tømmerhandlen.
Deri står hele opskriften.

Min. overlap er 15 cm.
Hjørner kan afskæres med enten en almindelig håndrundsav med hårdtmetalklinge. (Så kan du skære en 4-6 plader af gangen). Eller vikelsliber med diamantklinge; osse god til langsgående snit.

Der anvendes alm. hårdtmetal bor til hullerne. De synlig huller, (2 stk.) kan med fordel bores på jorden. Der gennembores i underste tagplade på taget. (Dvs. sige at skruen IKKE slås igennem med en hammer. :o))
Så langt så godt. Jeg fik lagt den første side op på taget og det gik faktisk ret godt :o)

Problemet var bare at anden side på den ene eller anden måde var ret skæv i forhold til mine målinger så hvordan skal jeg løse det problem? Skal jeg lægge pladerne lige op og lad det se skævt ud og skære dem til, eller skal jeg lægge dem skæve op så det ser lige ud? Hvis jeg lægger taget lige op så på 4 plader bliver det 12 cm skævt i udhæng. Skal bruge 7 plader i længden så det kommer jo til at se forfærdelig ud så hvordan løser man det på en pæn måde?
Er det skævt både på længden eller kun i bredden ?

Er det samme mål i top og bund, og bare ude af vinkel, eller er målene også anderledes fra bund til top ?
Av lad os tage det fra en ende ;o)
Både længde og bredde er skæv og fra top til bund... Da må jeg sgu erkende at det har jeg slet ik tænkt på at måle så da må jeg være et svar skyldig.

Men et simpelt projekt som burde lægge lige til højerbenet blev lidt mere svært end forventet.

Historien bag den er at det en gang har været en enkelt bils carport hvor den ene halvdel er pillet ned og forlænget så den er blevet til en dobbelt carport. Det er langt fra lavet ordentlig. Lægterne er bare smidt op som det nu passede dem så den har ingen steder samme lægte afstand og lægterne slår sig også undervejs.
Nå men så har min makker købt den og selv pillet den ned og har så fået hjælpt til at sætte den op der hjemme.
Den har så stået i ovet et halvt år nu uden tag og manden kunne så ikke se sig ud af det mere så han spurte om jeg ville hjælpe med at lægge tag på hvilket jeg da godt ville prøve, men da den har stået uden tag i lang tid så har stort set alt hvad kan slå sig slået sig plus det at den åbenbart langt fra er sat lige op da de ik har taget nogle krydsmål eller anden men bare sat den op efter øjemål.
Men hvis det ene skal ligne det andet så klasker du bare pladerne op på bedste beskub.

Skal det være ordentligt, kommer du måske til at lægte om. Og leve en stor vinkel af lægter, (3-4-5 vinkel), så du kan lave gavlen i vinkel med den nederste lægte.
Og du kommer nok til at finde ud af hvordan målene er. Altså afstand fra nederste lægte til kip i begge gavle samt længde af nederste og øverste lægte. Så du kan vurderer "skævhedsmodulet" :o)
Annonce
Ja, lidt kan man trække tagpladerne lidt, men 12 cm er ikke sådan lige at rette op, så skal det rettes op, hvis ikke man kan leve med et skævt udhæng.

Ellers må du få en tømrer til at kigge på det for jer, måske kan det meste af det rettes ved at de tander en smule ved tagrenden.

Ellers har hpox ret, der er sådan set ingen let vej til at få det rette, af med lægterne, og få det rettet op så det er i vinkel.
Tja tror jeg gør som hpox siger... at lægte om. altså i teorien er det jo ik så svært at trække nogle nye lægter og når først de er lige så er resten igen ikke noget problem så hvis det er løsningen så er det det jeg gør så mange tak for jeres svar :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis