Flydebeton, hvornår kan jeg hvad?

Hej

Jeg har igår støbt 22 + 13 kvm gulv og vil gerne vide hvornår jeg kan sætte underskabe op i køkkenet (sokkel klodses op på tynde plastikstykker) og hvornår jeg kan sætte sofaer osv i stuen.

Jeg vil også gerne vide hvornår jeg kan ligge klikgulv på den nye beton?

Jeg kan gå på betonen forsigtigt allerede nu.

På forhånd tak

Mvh Thomas

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kunne jo starte med at fortælle hvor når du udstøbte betonen.

For hvis det var for et kvarter siden så er der meget der tyder på at du har gjort Jesus kunsten efter - og han gik endda kun på vand.

Men eller gælder at du skal spørge betonværket om den slags ting. Måske har de endda en lille folder der fortæller om om den slags ting!
I mit indlæg står der at jeg lagde det igår, men jeg kan tilføje at det blev lagt ud kl. 11.30

Håbede bare at nogen måske havde erfaringer med at stille ting på plads indenfor en hvis tid

Mvh Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej HPOX.

Hvad kan du ikke forstå af: "Jeg har igår støbt"
Hold nu op.

Jeg skrev indlæget med venstre hånd - samtidig med morgenkaffen. I havde vel ikke forventet at jeg osse skulle læse spørgsmålet. Og endeligt glædede det mig om vi evt. atter havde en Messias der kunne lidt ud over det sædvanlige. :o)

Men ret skal være ret. Jeg beklager tmm 1982 at jeg ikke svarede ordentligt på dit spørgsmål.

Underskabene handler mest om luftfugtigheden i rummet, som jo ganske rigtigt afhænger af om hvornår overskudsfugten er trukket ud af betonen. Det bedste er sådan set at dække betonen af med plast de første måske 14 dage og dernæst ventilerer kraftigt i rummet indtil luftfugtigheden er tilpas for køkkeninventar.

Mht. klinkerne så er gælder først og fremmest leverandørenes anvisninger. Såvel klinke- som fliselimsditto. Og det er en kende uoverskueligt. Det har osse en vis betydning hvor store klinkerne er og arealerne.
Jeg mener at klinkerne stort set kan ligges på såsnart du kan gå på betonen. Fordi kliseklæben burde være så elastisk at den kunne optage eventuelle krympninger i betonoverfladen.
Men hvis nogle fliselimleverandører mener noget andet så er det jo dem du skal rette dig efter. Af garantihensyn!

Så Hr Hpox, nu må du snart få søvnen gnedet ud af øjnene

Det var et udemærket svar, men der spørges altså ikke om fliser, men om klikgulv

Personligt turde jeg nok ikke lægge klikgulv, før efter 3-4 ugers tid, - først 14 dage overdækket med plastik, og så vil jeg mene at der mindst skal gå yderligere 10-14 dage, for ikke at spærre en mængde fugt inde, nedenunder dampspærren under klikgulvet.

Men mon ikke der er nogle erfarne tømre/gulvlæggere som ved det mere præcist, - måske endda hpox er blevet helt vågen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville som djaydjay siger også vente 4 uger med at lægge gulv, vandet er ikke ude af betonen før.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Klinker eller fliser er det samme, når de lægges på et gulv.

Men problemet er udelukkende at der ikke er udarbejdet ordentlige fælles retningslinier for fliseudlægning på nyudstøbt beton.

Og så den helt grundlæggende misopfattelse at beton tørrer. Det gør beton ikke. Beton hærder.
Og til hærdningen forbruges det vand der er iblandet betonen fra betonværket.
Og betonværket iblander kun den mængde vand der er nødvendig for at betonen kan hærde. Det sker ud fra det såkaldte v/c-tal.
Altså vand/cement tallet. Det er klart at der osse sker en vis fordampning fra en uafdækket betonplade. Men det er der taget højde for i vandcementtallet.

Beton er ikke raketvidenskab. Men det ligner på den måde at det er et fuldstændigt udforsket og kontrolleret produkt. Så længe det gælder en betonplade i et enfamiliehus så ved man ALT.

Problemet er at en almindelig GDS-er ikke ved alt om beton. Og det er derfor at han/hun først og fremmest skal spørge betonleverandøren om råd.
Og videre.

Når Epoxymanden mener at der skal gå 4 uger inden der kan udlægges fliser så er det decideret forkert. Det er en sammenblanding af de berømte 28 døgn der skal forløbe indtil den lovede/forventede teoretiske styrke af betonen skal være opnået, som det fremgår af ”Betonnormen” Og fordampningen af overskudsvand fra betonen.
Der er en sammenhæng mellem fordampning og alder på betonen. Men de 28 døgn er uden betydning i den sammenhæng.
Det fører for vidt at forklarer sammenhængen mellem betons hærdeproces, modenhed, fordampning og hele hærdeteknologien. Dels fordi jeg ikke kan og dels fordi der er eksperter der får løn for at forklare den slags. :o)
Det det handler om for den private bygherre er at følge de vejledninger der udstikkes af leverandørerne af de anvendte materialer. Så simpelt og svært er det.
Tak for svarene

Er der også nogen der kan fortælle mig hvornår jeg kan bruge selvnivellerende spartelmasse på gulvet?

Mvh Thomas
Hpox --> Tror du blander klikgulv og klinkegulv sammen. Jeg skal have trægulv på.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også