Militær støvler

Hej alle

Jeg var så heldig at klunse et par "nye" og ubrugte militærstøvler fra 1976, men da jeg aldrig har været i militæret, ved jeg ikke noget om hvordan sådan et par skal gåes til.

Jeg havde forestillet mig at gøre dem våde/gennemblødte og så tage dem på og gå med dem til de er tørre og derefter behandle dem med sort skosværte, jeg har en liggende af mærket kiwi, kan den mon anvendes?

Håber der er nogen der kan fortælle mig, om det er en ok fremgangsmåde?


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hæ hæ, kampstøvle M/58. Ja den er der jo gået nogen kilometer i i det danske forsvar

Din metode er nok en mulighed, men væk forberedt på, at det nok kan komme til at gnave lidt på fødderne.

Du kunne også vælge indledningsvis bare at have dem på i situationer, hvor du ikke går specielt meget, men har dem på i lang tid. Varmen og fugtigheden fra fødderne vil blødgøre dem indledningsvis.
Man kan senere begynde at gå ture i dem. F. eks. gennem fugtigt græs, der meget hurtigt slider sværten af og gør læderet vådt.

Husk at våde læderstøvler skal tørres langsomt og ikke i stærk varme ellers bliver de stive og hårde. At gå dem tørre er en god ide, men i praksis er det ikke nemt, da der skal gås så langt, at sved fra fødderne begynder at gøre støvlerne våde indefra samtidig med at varmen får den ydre fugtighed til at fordampe.

Jeg ville ikke bruge Kiwi. Kiwi (altså den hårde, der bruges i forsvaret) er fantastisk til at gøre fodtøj blankt, men det er ikke sagen til at gøre læder blødt. Dertil bør du bruge en blødere sværte eller evt. sadelsæbe.
De skal have læderfedt istedet for skosværte. Så bliver de bløde og tildels vandtætte. De er ikke morsomme at gå i, når der våde, så derfor ingen vand for at gå dem til.

fase
Ja RH du skriver det jo selv, Lidt er godt-meget er bedre, det gælder også læderfedt

Vand og læder er noget en vis herre har skabt

Jeg ved ikke om de amerikanske overskudslagre findes i Danmark endnu, der lå engang et inde i Århusgade i KBHVN,de havde læderfedt i 1 kg metaldåser

Nye stive støvler er flotte hvis du er garder eller MP-er, men kan ikke bruges til at vandre i eller det der er værre. Mvh.

Benny N.
Du skal have fat på noget i denne stil [code] http://www.armyvarer.dk/product.asp?product=844[/code] Fåes også i neutral. Du kan sikkert få det hos ridesports og jagtbutikker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Mange tak for indputs så vil jeg få fat på noget læderfedt til projektet.

Måske jeg bare skulle gå i dem i kort tid af gangen, som det foreslås,det gør det til en lidt mere overkommelig opgave


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

på min metode er at gå dem til. er at gå i dem.
så længe du kan holde ud.
til at du har fornemmelse at de "gnaver" uden at give vabler.!
og hvile dine fødder i tilgåedet sko eller støvler
til de er friske til at "hoppe" i nye støvler igen.
og det tager ca 1 til 3 måneders tid. at gå dem til.
og kan holde ud til hele dagen.!

og

støvlen den skal lige have tid til at sætte sig.
nemt nok , smør dem ind i støvlesværte og lad det tørre *3, og så først pudse dem trejde gang, virkede på mine og har 7-9-13 ikke haft nogen vabler i dem endnu

Kimras

 

Blev de også vandtætte af den behandling?


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Skrevet af RH på 26 aug 2011 20:19

Kimras

 

Blev de også vandtætte af den behandling?


Hvis du er ude på at gøre dem vandtætte og udseendet i øvrigt ikke er afgørende. så køb en flaske læderolie og pensl støvlerne så længe de suger. Udover at blive vandtætte så bliver læderet også mere blødt i processen.

Men i din iver efter at vandtætne så husk på, at når de er vandtætte, så kommer fugt indefra heller ikke kommer ud, så det du har lavet er et stykke hen ad vejen sammenligneligt med en gummistøvle.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis