Spot til belysning, 12 eller 240V?

Som nævnt i en anden tråd, så er jeg igang med at renovere overetagen. Der skal jo også lys til med tiden, og for at spare så meget som muligt på el, skal det helst være LED lys..

Men, så er spørgsmålet om man skulle vælge 12V eller 240V led spots? Set med energi effektivitets øjne, må 12V være mere effektive, da man har en enkelt enhed til at transformere strømmen ned til noget brugbart for pæren, hvorimod 240V versionen har en transformator indbygget i hver eneste spot. Det vil sige at hvor man kan have et enkelt konverteringstab på en 12V installation, vil man i teorien have flere på en 240V installation af spots (i hvertfald i min teoretiske elektronik verden)

Så spørgsmålet til alle jer gds'ere er, hvad ville i vælge hvis i skulle have spots? 240V eller 12V? Og har i fundet nogle der er "gode"?

/ Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror nu ikke, der er den helt store, forskel 12 kontra 230 volt.

Har du en 2 watt 230 diodepære, så bruger den jo 2 watt alt incl.

Hvorimod en 12 volt, også bruger det extra som det nu koster at transformere spændingen fra 230 til 12 volt.

Jeg har lige sat 10 stk spot op, jeg valgte 230 volt, med GU10 pære, så er der jo næsten frit slaw, halogen, diode, lavenergi.

Jeg valgte dem her, dog ikke fra den butik, men fra XL jeg gav 185 kr pr stk.
mvh jens


http://ligo.dk/vare/Easy-2-Light-Sp...88928.html


 


 

jeg ville vælge 230v spot, det er ud fra et el teknisk synspunkt......De sidste spots jeg har købt, der fulgte der sådan en slags pakning med som man skulle bruge...Om den hjalp, det ved jeg sq ikke rigtigt...men den fulgte med og blev brugt
Jeg har tilladt mig at smide et link med, så kan du se hvad det er for en fætter jeg har brugt og se den medfølgene pakning

http://www.aaplus.dk/shop/spot-f-hat-256p.html

For god ordens skyld, så har jeg intet at gøre med aaplus...har blot handlet der en enkelt gang
den  Daxtor spot Jens har valgt er rigtig god. Der findes et paknings ring sæt til gennembrydning af damp spærre..

Hvis din dampspærre ikke er helt stramt siddende, er det en fordel at skubbe den op uden at bryde dampspærren og så trække kablet på den varme side.
Til denne spot skal der anvendes varmesikret kabel (det røde)
Jeg har ikke helt forstået Daxtor på dette punkt. Hvis dampspærren eks. sidder stramt, så kan sådan en jo ikke bare give sig 10 cm. op som illustrationen viser. Hvis man har en stor flade vil man kunne. Er det ikke sjældent man har sådan en fleksibel dampspærre.
Og ja, man får hvad man betaler for.

Jeg har prøvet et par af de billige dåser til indbygning. Daxtor er noget af det bedste.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg tror da man forringer isoleringsevnen, hvis man bare hæver dampspæren 120 mm.
Men der findes jo en speciel tætningsring, så den slutter tæt til hullet i dampspæren.

mvh jens
Hej Thomas -
Jeg vil ikke anbefale dig at købe LED spots - Ideen er meget fangende med det lave watt forbrug, men det lysudbytte du får og den farve gengivelse de afsender kan ikke måle sig med et ganske almindelig 12V spot.

Du har helt ret i din elektrotekniske viden

Husk at hvis de skal indbygges i loft af træ SKAL de være F-godkendt af fabrikanten, du kan læse dig til en masse nyttig viden i stærkstrøm bekendtgørelsens afsnit 6 §715

Du skal også huske at bruge en skærm hvis du monterer det i loft med isolering.

*Husk at du som lægmand kun må montere en samlet løsning, altså du må ikke selv dimensionere transformeren* Det betyder at du anbefales af købe en færdig pakke

Hvis du har andre spørgsmål så spørg mig endelig !

Vh. Søren
Skrevet af je__ns på 23 aug 2011 13:10
Jeg tror da man forringer isoleringsevnen, hvis man bare hæver dampspæren 120 mm.
Men der findes jo en speciel tætningsring, så den slutter tæt til hullet i dampspæren.

mvh jens

Det er da bedre at skubbe isoleringen lidt opad fremfor at fjerne den helt der hvor spotten skal sidde + 5 cm i afstand rundt om spotten (hvilket du jo også får på den varme side ved at skubbe lidt...

Er enig i at det i de fleste tilfælde ikke er muligt, hvis dampspærren er for stram og du har 30 cm mellem forskallingen.
Hos mig selv lavede jeg med vilje ekstra løs dampspærrer imellem de forskallingsbrædder hvor spotsene skal sidde.... men ja også kun muligt fordi jeg lagde dampspærren efter det..

Tip: klip et stykke dampspærre på ca 10*10 cm og placer hvor spotten rammer dampspærren, så den ikke slider hul med tiden.
SørenP23, Mht. farvegengivelsen, så er jeg ikke så bekymret der, jeg skal bare have nogle på "prøve", før der bliver købt stort ind af dem!

Jeg har forøvrigt for et par år siden skiftet 10 stk. 30W 12V halogen ud med 3W led. De første par dage kunne vi se der var en lidt anderledes farve temperatur, men efterfølgende har vi ikke lagt mærke til det overhovedet. Og ja, traffo er "omdimmensioneret" til den lavere belastning af LED pærene, i forhold til halogen belysningen

Jeg har faktisk været ude for at billige 12V halogen pærer, har haft meget ringere farvegengivelse end de LED jeg har sat op!

/ Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis