VV cirkulation - Alpha2 N eller W (forskel?)

Hej alle

Jeg er ved at montere (med lidt assistance fra VVS'eren) ny varme og varmtvandsinstallation. Jeg havde tidligere scoret mig en ny Alpha2 W som jeg troede jeg skulle bruge til varmeinst., men nu er den til overs. Jeg kan se at Grundfos siger at man skal bruge type "N" til cirkulation af varmt brugsvand, men hvad er forskellen - og kan jeg bruge min Alpha2 W? En ny N-type koster immervæk >3000,-.....

Mvh Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen består i at N modellen har pumpehus i rustfrit stål hvor W modellen er i almindelig sort støbegods. Altså N = brugsvandpumpe W= centralvarme pumpe

Det fikser jeg...
Ahh, ja det giver mening.

Så har jeg et tillægsspørgsmål: den Alpha2W jeg har (en 25-40) er jo med autoadapt. Den pumpe der sidder i den veksler-unit jeg har købt er en Alpha 2L 15-60, som jo er uden autoadapt. Uagtet at den ene er 130 og den anden er 180 mm kan jeg jo bare skifte pumpehuset - men er det smart, sådan rent energi-mæssigt? Jeg kan ikke lure om autoadapt ned til 25 er bedre end manuel til 15? EDIT: det første tal er så åbenbart løfte-evnen, så glem dén del.. 

Huset er 138 m2 fordelt på to etager plus delvist opvarmet kælder. Det er mesteren selv hos Grundfos der oprindeligt dimensionerede 25-40'eren, så jeg antager at den er stor nok. Og her er ingen gulvvarme.

Mvh Morten 
Øh, hvorfor vælger du ikke en GRUNDFOS COMFORT UP15-14BT til cirkulation af varmt brugsvand? - den koster da kun omkring 1600,- og kun cirka 1000,- uden termostat.
Den kendte jeg kun delvist, jeg har talt med teknikererne hos Grundfos og de siger at comforten bruger mindre strøm end Alpha'en, så det er fint. Og den skal jo ikke levere noget tryk synderligt da den sidder på returen.

Så mangler jeg bare at vælge om den skal være med Autoadapt (det kunne godt være klogt, da den ifølge produktbladet lagrer forbrugsmønsteret) eller med timer så jeg kan bestemme over den.

Og så mangler jeg at skændes med Metro om Alpha2L er bedre end Alpha2 med Auto-Adapt.

Mvh Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis