generator størrelse?

min gamle generator er på 35 ampere. Hvad betyder det at den ny er på 70 ampere? Betyder det at den stjæler mere kraft fra motoren? har kun 7,5 hk at gøre godt med...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja hvis der er et afladet batteri, (eller andet stort forbrug)så vil den levere dobbelt så meget strøm, og kræve ca det dobelte af kraft at trække den rundt.
Men ved normalt brug, hvis du ikke aflader dit batteri, særlig meget, vil det nok kunne fungere. der kræves samme kraft, hvis de to generatore, skal yde eks. 20 ampere.

12 volt  70 ampere svare til mere end en hk, plus det tab der nu er, så det svare vel til den æder 1,5 - 2,0 hk, hvis den skal levere 70 ampere.

Kan den gamle generator ikke repareres?

mvh jens

 

hej Jens - hmm, vil det sige at det egentligt er lige meget at den er dobbelt så stor, sålænge jeg ikke trækker mere strøm ud af den end før?

altså at sålænge den stadig trækker det samme udstyr (altså opladning af batteri, lys i kabinen, frostboksen og gps'en) så har jeg ikke et større effekttab?

 eller misforsår jeg det?

Ja det er korekt

Men er batteriet kørt helt fladt, så vil den levere de 70 ampere.

Har du amperemeter i båden nu ?
Hvis det normalt, aldrig har vist større ladning end 25-30 ampere, burde det ikke give problemer.

mvh jens

 

super, så er alt jo i den skønnest orden. Jeg får altså ladet mit batteri hurtigere op og kan endda sætte et størrebatteri i og stadig have kapacitet til at oplade det. og effektmæssigt har jeg ikke mistet noget.

tak for hjælpen, nu glæder jeg mig bare over at det kører.   hilsen jacob

Ja men stadig væk, rykker du mere end 35 ampere ud, så bruger den mere kraft, fra motoren, end din gamle generator, og trækker du 70 ampere ud, så bruger den dobbelt så meget kraft.

mvh jens

Annonce
nemlig. der er altså proportionalitet og det er vel kun fair. tak for nu!
I den forrige båd jeg havde, havde en tidligere ejer isat en kontakt. Jeg var dengang ny i faget, og fattede nada af den forklaring jeg fik, som gik på, at når man slukkede så ladede den ikke, og tog ikke effekt fra motoren. Lidt forsøg viste heller ikke noget. Imidlertid fandt jeg efterhånden ud af, at det virkede på samme måde som i en bil, hvor man heller ikke aktiverer generatoren før man slipper starteren. Jeg synes også, at jeg fandt ud af, at når først generatoren var aktiv hjalp det ikke at afbryde omtalte kontakt.
I den båd jeg har nu, har jeg ikke sådan en indretning, men synes, at jeg kan høre på motorgangen, når den strøm jeg lige har brugt til start er gendannet, og ladningen ophører, dvs. at batterierne er gendannet til samme niveau, som landstrømmen har opladet dem til.
Det var en lang indlening for at fortælle, at jeg ikke ved noget om det jeg skriver om --- men hvis du synes, at den nye generator tager for meget kraft fra motoren kunne der være to veje at gå:
1. At sørge for at batterierne altid bliver ladt op i land
2. At afbryde for ladningen (ved ikke lige hvordan - men man må kunne snyde laderelæet) - en eller anden kommer sikker med et diagram - det må være formålet, at man kan afbryde, når man har behov for motorkraften.
mvh.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tilslutter mig det meste af det der er skrevet, men vil (hvis det var mig) monter en sikring på de 35a, hvis ikke kablerne kan "bære" 70A.. det er en fordobling, og hvis du får en storforbruger, så vil der jo gå de 70 amp...så nye kabler, eller en sikring for at beskytte det du har. Dit batt. bliver ikke ladet hurtigere op, det vil være det samme.
Mvh Jan J

Helt sikkert en rigtig god ide, at regne lidt på, om det eksisterende kabel, fra generator til batteri (er) er tyk nok.

mvh jens

Hej alle

Spændende og relevante vinkler altsammen!

Kan det være derfor at hovedsikringen til motoren sprang?

Pluskablet (b+) er ret tykt, mens o-kablet vel er hvad der svarer til 2,5mm .

Hvem kan regne?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis