Røremaskine med 2 dejkroge?

Hej.

Jeg vil høre, om der er nogle herinde, der ved, om der findes en røremaskine med 2 (TO) dejkroge?

Og i så fald, hvad kan I fortælle om den? Og har I erfaringer med om den er bedre end dem med 1 dejkrog?

Grunden til at jeg søger en med 2 dejkroge er, at jeg føler det måske giver et bedre resultat. Jeg laver ind imellem boller, og nogle gange har jeg lånt en nabos røremaskine og andre gange har jeg brugt håndmixeren og dens dejkroge. De gange, jeg har brugt håndmixeren er bollerne blevet mere luftige og har hævet mere. Derfor bilder jeg mig ind, at det måske kan have noget at gøre med, at 2 dejkroge ælter bedre end 1.

Eller kan det være størrelsen på skålen i røremaskinen, der har indflydelse? Den skal måske bare være støre?

Jeg håber, der er nogle herinde, der kan hjælpe og ser frem til at høre fra jer
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de findes da, så er det lige om du har plads til den, de ligger som regel i nogle mål på 2x2x1,5 m. og vægten skal nok ligge omkring de 1000 kg. de skal have 380 v.
Så mon ikke du bare skulle klare dig med en dejkrog. Og så huske at gøre som bageren også gør, for han hiver det ikke bare op af skålen og former brød. Han håndælter også dejen så den bliver smidig at arbejde med. Hævetid varme og luftfugtighed spiller også ind. Jeg bruger eks. aldrig færdig gær men fryse tørret gær, det er meget nemmere at have med at gører og så kan det stå i måneder uden at tage skade.

Hej Håndværker.

Tak for dit svar. Ja, den er jo lige lovlig stor nok til mig. Tænkte, der måske fandtes en i lidt mere almindelig størrelse .

Det "sjove" er, at når jeg bruger min håndmixer med dejkrogene, så bliver de mere luftige og jeg synes også de hæver mere. Men jeg håndælter ikke dejen. Hverken når jeg bruger maskinen eller håndmixeren, så det kan ikke være dér problemet ligger.

Men selvfølgelig kan jeg jo håndælte dejen også, uanset hvad jeg ellers har rørt dejen med. Det er jo et forsøg værd.

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed

Det er godt nok ikke boller, men kan nok tillempes til boller.
Har prøvet den også med diverse andre meltyper, surdej osv. Det er rigtig glimrende brød.
Med sådant brød, er jeg fiks og færdig med købebrød.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
 
Jeg er udlært bager men har kun arbejdet med faget i ca 6 år.
Men i de bagerier jeg har arbejdet i har vi kun haft røre maskiner
med EN dejkrog, så tror ikke det er derfor dine boller  blive
anderledes.

Hilsen Jan

Tak allesammen. Og tak for billedet. Det ligner en alm håndmixer på stander, men den kan jo godt være bedre end en almindelig håndmixer, der bliver mega varm af at ælte dej.

 

Men jeg har nu talt med min veninde, der har arbejdet med mad og bagning i snart 30 år, og hun siger, dejen måske er blevet æltet for meget. Den tanke har slet ikke strejfet mig. Tværtimod. Men det er i hvert fald noget, jeg vil afprøve.

 

Endnu en gang TUSIND TAK for alle jeres input og hjælp . Det sætter jeg stor pris på.


Hilsen Dorte

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis