Sammenspartling af afskårne gipsplader

Jeg skal have spartlet nogle gips vægge inden der skal filt på og nogle af pladerne er afskårne og jeg har derfor ikke spartelkanten.
Skal jeg ligge fibernettet uden over og spartle det hele ud eller kan jeg lige slibe kanten 2mm skrå så jeg får plads til spartel og fibernettet? En fortalte mig nemlig jeg helst skal passe på ikke i slibe igennem pap´et da det er der meget af styrken ligger...

Mvh Kristian
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stødende samlinger (uden spartelkant) skæres skrå i kanten inden de sættes op. Herved har du en samling som du kan spartle.

Er pladerne sat op kan du med en skarp kniv lave kanten på begge plader der støder mod hinanden.

 

 

 

Pladerner er sat op så er nød til og være lidt kreativ... Kan jeg ikke også slibe det hvis jeg holder excentersliberen skrå ?
Men dvs der er ikke noget med at man skal passe på pappet for og bevare styrken?

Mvh Kristian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
normalt laver man en kant på 5 mm til spartel det er det jeg ville gøre.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Altså en skrå kant som der normalt er i pladerne der går 5mm under niveau??

Mvh Kristian

Man skærer pladerne i smig (på skrå) inden de sættes op. Men det ved du så nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det har jeg så lært på den hårde måde, men har kun nået og sætte op i det mindste rum endnu så kan heldigvis nå det i de andre rum :-)
Jeg prøver og slibe dem i smig som de andre plader med en excentersliber så må vi se om det lykkedes :-)

Mvh Kristian
Hvis vi er enige om at du har sat pladerne op mod hinanden så kanterne flugter, så skærer du bare en kant på begge sider af samlingen som beskrevet ovenfor (5 mm dyb og 5 mm bred).

 

 

 

hvis de er sat op, så skær begge tilstødende ender skråt med en hobby kniv...

Det er ikke raket fysik med specielle vinkler osv... 

Bare skær så der er plads til spartel...

Vh.
Tror ikke det er muligt at slibe smig - det flosser vist bare papbelægning.
Men det må kunne gøres med en god hobbykniv (=fast blad) og skarp blad.

 

Jeg har tidligere gjort det imens de har siddet i loftet det har ikke været det store problem, bare bladet er helt nyt, så undgår du at papiret flosser.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også