Cirkulationspumpe

Hej

Jeg skal have en ny cirkulationspumpe da den "gamle" (Grundfos Alpha+) er stået af. Den er kun 5 år, og blev skiftet sammen med vi gik fra brændefyr til pillefyr, og fra åben ekspansion til lukket ekspansion, resten af systemet er noget gammelt noget, og der er ikke rigtigt nogle udluftningsmuligheder andet end på radiatorerne. Fyret står i kælderen, hvor der også er 2 strenge gulvvarme på samlet ca 35kvm, og ellers er der radiatorer i stueplan.

Før da vi havde brændefyr, havde vi også problemer med luft i systemet, men ikke i selve pumpen. Men smeden som satte pillefyret op, flyttede pumpen så den nu ligger ned, og vi har haft problemer med luft i pumpen siden, så jeg tror den har taget skade af det.

Det er ikke rigtigt muligt at lave hele systemet om nu, det må vente til vi skal have renoveret stueetagen. Men jeg regner med at flytte cirkulationspumpen så den sidder lodret igen, men så der det jeg gerne vil høre hvilken pumpen jeg skal købe?

Jeg har kig på den nye grundfos alpha2, men kan se, man kan få den med udluftning, vil det være en fordel for mig og betale det ekstre for den med udluftning?

Mvh

Christian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er pumpen brændt af?
Så har du valget mellem pest eller kolera af den simple grund at alpha+ er udgået af produktion (og reparation ikke mulig, men Grundfos serviceafdeling fik dagens grin, da jeg spurgte :-) ) og erstattet af såvidt jeg husker alpha2. Den er da ikke svær at udlufte. Skru skruen i enden ud og lad luften komme ud. Om den må monteres liggende kan jeg ikke huske, men det står såvidt jeg husker i monteringsvejledningen, ellers prøv på Grundfos hjemmeside.


fase
Glem at spekulere over om pumpen kan udluftes - hvis der genereres / frigives så meget luft at pumpen står af skal du tænke anderledes.

For det første - RTFM ( read the f....... manual) om hvorledes Grundfos anbefaler installation af pumpen. Er pumpen på nogen måde det øverste punkt i installationen eller i en del af den, så flyt den. Det har du antagelig allerede gjort eftersom du har konstateret, ar den er monteret forkert. 

Når du har flyttet den til et punkt hvor den sidder rigtigt således at luft ikke kan fortrænge vandet i den, monterer du en luftpotte med et fornuftigt volumen > 0,5 L(alt. automatisk luftudlader hvis du bare ikke har plads til potten).
Luftpotten/ luftudladeren monterer du så evt. luft i pumpen kan stige væk/op fra pumpen - du skal altså sikre, at pumpen "sidder i vand" hele tiden. Derfor er udluftningen i pumpen ikke vigtig..
Hej

Tak for svarene.

Ang. sådan en luftpotte, kan den godt sidde kælder sammen med fyr og pumpe mm? Jeg troede en luftpotte skulle sidde øverst i hele systemet.

Mvh

Christian
Det ideelle varmesystem bygges ikke i lod og vater, men med stigning i vandets retning mod punkter hvor du kan montere udluftninger.

Det sker ikke i virkeligheden og dermed har du også mulighed for luftsamlinger, skal vi kalde det lokalt, i anlægget. Du kan jo godt have luft i en radiator i stuen selvom du har første sal på huset.

Du kan godt have flere luftpotter/ udladere i hele systemet og det er ikke ualmindeligt at skære en luftpotte ind et sted som vedbliver at samle luft.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis