Støbe frostsprængt trapper - forkert materiale?

Hej

Jeg har en grim frostsprænning i min hoveddørstrappe, som jeg er begyndt reparere.
Min store bekymring før starten, var om jeg kunne blande betonnen rigtigt.
Derfor var jeg en tur i Bauhaus, hvor jeg fik af vide at de havde færdigblandet våd reparetionsmørtel (bakkemørtel), som lige præcis var hvad jeg skulle bruge.

Jeg synes selv jeg fortalte meget grundigt om skaden og mængden jeg skulle bruge, og manden virkede ret overbevisende.

Derfor valgte jeg denne reparetionsmørtel. Det tog mig en hel eftermiddag og aften af hakke løs beton væk, bygge en form og hælde denne mørtel i.

Efterfølgende hører jeg fra venner, at man absolut ikke skal bruge mørtel til den slags opgaver, og at det aldrig kommer til at holde. ÅH NEJ!

Det er meningen af trappen skal pudses op, og beklædes med nye klinker.

-- har jeg klokket i det, og skal trappen laves om? --

Mvh
Kasper
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men nu har du jo udstøbt mørtlen.
Som nu nok ikke er så ring' en'da.

Så er det med at få det bedste ud af situationen.
Så du pudser og håber det bedste.

Men næsten uanset hvilken blanding du bruger vil det aldrig kunne holde.
Fordi cement ikke er lim, det har ingen limende effekt.
Det vil med sikkerhed revne i skellet mellem gammelt og nyt. Det er blot et spørgsmål om der går 1 vinter, 5 vintre eller 25 ditto. Medmindre der iblandes f.eks dliseklæb eller lign. i betonen/mørtelen. Som fremmer vedhæftningen imellem gammelt og nyt.

Bakkemørtel, du bastardmørtel, som købes i tør tilstand og blandes op med vand. Altså sand/grus afhændig af hvor i landet vi befinder os og cement i et forhold 4 til 1 f.eks. Sika laver noget der kan holde på beton. Det koster det hvide ud af øjnene. men er virkelig godt,  det bruges til bl. andet betonreparationer af broer og kan lægges på fra 0 til 50 mm.
Hvis du har brugt almindelig bakkemørtel, så ligner det meget en ommer. Så du fatter hammer og mejsel.


 


fase
Hov-hov.

Lad os nu lige høre hvad det helt er for et produkt der er brugt. Hvad stå der mere præcist på posen.

Det kan jo være at der tilsat noget klæbemiddel af en slags.

Ja ja , rolig nu. Selvfølgelig er der tilsat noget. Der er både fibre og armeringsbeskyttelse og andre skønne ting og sager i. Derudover kræver det også, at der ikke holdes øl- og kaffepauser under udførelsen af projektet. Min nabo og jeg lavede et førsøg sidste efterår med en del af et fladt betontag for at se om det kunne holde vinterens frost ud og det kunne det. Men du skal have fingeren ud, når du lægger det ud, pot life er 20 min. og brugsforvirringen skal følges. jeg mener at prisen ca. 30 kr./ kg



fase
Annonce
Hej

Jeg har smurt tynd-blandet fliseklæb på den gamle del af trappen.
Det var på bauhaus-guttens råd.. netop for at binde den gamle og den nye del sammen.

Finder lige noget info på den pose jeg har brugt.
Hej

Har nu været ude og kigge på posen, det er en weber våd opmuringsmørtel.

6.6%, 0-4mm

Minder mest om denne, selvom billedet ikke er det samme.
http://www.weber.dk/facade-og-mur/weber-produkter/produkter/opmuringsmoertler/weber-66-bakkemoertel-0-4-mm.html

for helvede da, er det helt skidt?

Der står faktisk på posen at man kan blande det med cement og vand "til det ønskede forhold"... FUCK! hvorfor så jeg ikke det ;(

Er det en ommer?
Nu er det jo ikke for at ødelægge din weekend, men skal vi sige det sådan, at det var ikke det jeg ville have brugt. Jeg ville have valgt en bastardmørtel (sand og cement) evt tilsat fliseklæb eller andet af lignende kategori. Jeg tror ikke du får det til at holde længere ned til næste forår. Skal du have noget der virkelig holder, så se mit svar til hpox, lige ovenover. Det du har brugt, er det mureren bruger til at mure med.

fase
pis! hmm, hvis jeg giver den gas imorgen, burde det være tid nok til at lave det om.

Ej hvor er det træls..
Det er desværre lidt sent at komme med nu, - men spørg IKKE om råd i Bauhaus, der er alt for mange som ikke aner en dyt om, hvad de sælger, men som desværre TROR at de ved.
Dit eksempel med opmuringsmørtel til reparation af en betontrappe, er en kraftig understregning af dette.

En anden gang, - så vælg en af de rigtige; - Optimera, Stark, XL-byg eller lignende, - de plejer at finde en, som ved noget om emnet, hvis de ikke lige selv gør.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis