polyester/glasfiber problemer!!!

Hej jeg har en fin gammel træbåd som er beklædt med glasfiber. Da jeg købte den havde den en større glasfiber skade på kølen, som jeg nu er i gang med at udrede.
Jeg har med andre ord strippet hele kølen for glasfiber og slebet ujævnheder ned.
Huller og revner har jeg fyldt ud med polyester spartel masse.
Efter træet havde fået lov til at tørre under presenning gik jeg i gang med at ligge glasfiber og opdagede til min store gru, at der efter hærdning var en del luft ansamlinger under/imellem fiberen.

Jeg står nu i en situation hvor jeg har forsøgt mig med første lag i alt 4 gange uden succes, sammenlagt har jeg brugt ca 45 timer på at slibe glasfiber ned og sætte nyt op igen.
desuden har jeg brugt en del kr i spildt materialer.

Her er nogle forhold som jeg har taget højde for:

-Temperaturen under hærdning har ikke været under 15 grader.
-Jeg putter 2% hærder i.
-Jeg laver kun med en halv liter polyester af gangen således at denne ikke når at blive klumpet pga hærder.
-Jeg arbejder med små stykker glasfiber således at luften rulles nemmere ud.
-Jeg er grundig med at blande hærder og polyester.
-Jeg er grundig med at gennemvæde glasfiberen og ligeledes grundig med at bruge aluminiumsrullen.
-Jeg arbejder i tørvejer og under presenning så der ikke er for fugtigt.
-Træet er ru så glasfiberen klæber bedre men ikke fyldt med huller og revner så der dannes luftbobler.

Jeg aner ikke hvad der er galt!
Jeg har læst talrige sider og forummer igennem men har ikke fundet noget brugbar info.
er der nogen der har erfaring med dette?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror træet er for fugtigt , så der frigives fugt fra træet, når glasfiberen bliver varm ved hærdning. Den er nok ikke tør nok.
Blæsere på i flere uger.
Vi tørrede Tøffen i 2 ÅR inden vi gik i gang.
Det er en skrøne, at træet skal være meget ru't, det vigtige er at polyesteren kan trænge ind. Det gør det ikke hvis træet ikke er tørt. Eller hvis du har slebet så gammel polyester er smeltet og tængt ind i træet.
Når du starter, så smør et tyndt lag fortyndet polyester på uden måtte først. Når det begynder at hærde lidt kan du lægge et lag med måtte på, 1 LAG, der skal rulles godt så al luft er væk, og der må ikke være overskydende polyester, det skal være gennemvædet, ikke mer, og fremstå mat når du er færdig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Du kan lave en prøve, på et tørt stykke træ, så kan du hurtigt konstatere, om det er din arbejdsgang der ikke dur

Og ellers låne en fugtighedsmåler, til at konstatere hvor fugtigt dit træ det er, det skal helst være "knas" tørt.

mvh jens

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
<style type="text/css"> </style>

Mange tak for svarende.

Det kunne sagtens være en muglighed at der stadigt skulle gemme sig lidt fugt i træet.

Det ville hænge meget godt sammen med at der ikke er nogen problemer med metal delen af min køl.

Har i nogen forslag til hvor man for fat i en fugtighedsmåler? Og hvor meget fugt, træ må indeholde før at man kan arbejde med polyester på det?

I tilfælde af at det er fugt hvad ville i så gøre?
Hvis det ikke er mange % fugt, kunne man så bruge en varme pistol i et lille område, før man påføre polyester? Eller skal man ud i noget med en varme kanon? Og hvad med luft fugtigheden - er det overhovedet smart at have en presenning ud over, det holder vel også fugten inde?

Ligeledes kan der godt risikere at side polyester rester inde i træet da jeg jo nu har slebet 4 gange...
hvis dette skulle være tilfældet har i så forslag til at få det ud? Jeg har før brugt vinkelsliber... men hvad med eksempelvis acetone?


Og så lige et sidste spørgsmål: ved i hvor man kan få fat i billig polyester? Jeg er løbet tør...

Flügger sælger en fugtighedsmåler til træ, for kr. 69
http://flugger.dk/Maling/Udendoers/...zAod3Qhh9Q

De foreskriver en max fugtighed på 12-15 % før der må males, så mon ikke det samme gælder for din båd.

Du får ikke tørret træet, ved at varme med en varmeblæser.

Det ideelle ville jo være et op hold i varme, og lav luft fugtighed.

Hvis båden har lagt længe i vandet, med glasfiberskaden, kan træet jo være særdeles vådt.

mvh jens

 

 

Jeps fugtigheden var for høj.

Tusinde tak for afklaringen.
Jeg har fortsat tråden på et nyt indlæg 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan lige tilføje at jeg har lagt glasfiber på flere træ både og hvis det er egetræ der skal lægges på. så slår glasfiberen fra da der er garvsyre i træet men giv det 10 til 12 lag så kan det sådan set være lige meget om det slår fra kølen . mvh møjsi

 

Hej lige en teknisk oplysning du spørger om:

Du skriver tidligere:
"---- Ligeledes kan der godt risikere at side polyester rester inde i træet da jeg jo nu har slebet 4 gange...
hvis dette skulle være tilfældet har i så forslag til at få det ud? Jeg har før brugt vinkelsliber... men hvad med eksempelvis acetone?----"
Hvis der sidder afhærdet polyester inde i træet, så er det jo bare fint. Det er jo OK at polyester ligge inde i træet - det kommer jo til at hænge sammen med det nye, som du lægger udenpå, og så er det jo godt. Efter min personlige mening.

Afhærdet polyester kan du IKKE opløse med Acetone. Det må du lade sidde inde i træet efter min beskedne mening.
Kun hvis du har "Ikke hærdet polyester", kan det opløses med Acetone. Altså polyester som ikke er hærdet på grund af manglende hærder, lav temperatur eller anden årsag. Eller for eksempel spildt polyester som du vil vaske af, før det hærder færdigt, eller når du har værktøj som skal renses.

Bare til din oplysning. Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.

der er nok en misforståelse, det er ikke den polyester, som fra starten er trængt ind, det er den polyester, som er mere eller mindre brændt af en hidsig vilkelsliber, og hvis egenskaber er ændret , så det ikke hæfter på hverken træet, eller den ny polyester, og gir plads til lidt vand, ikke godt.

Der bør slibes med noget langsomtgående, så tingene slibes, ikke brændes.

Samtidig vil evt.olie, som træet har suget, trænge ud til overfladen, hvis træet varmes op.
Det er ikke bare ligetil at lægge fiber på, hvis det skal gøres ordentligt.
Man kan så selv regne ud, hvad det betyder at ha vand i køltræet, hvis båden er på land i frostvejr, og vandet så udvider sig til is


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

En polermaskine med ikke for fint sandpapir, virker fint, så er der ikke noget der brænder fast.

Jeg har sådan en Makita her, den kan skrues ned på 1000 o/m, den vil være fin til opgaven.


Men en gang håndslibning, eller en skrabning, kunne jo også være vejen frem.
mvh jens


 

Hej igen Yolabi

Ovenpå alle de gode råd, som du har fået, så vil jeg foreslå, at du laver nogen prøvestøbninger.

Find noget træ, som er rigtig godt tørt (helst som det der er i båden), og så læg nogen måtter på, sådan som du mener det skal gøres. Også helst ude ved siden af båden, under de temperaturforhold du mener er rigtige.
Hvis et par af den slags sådan prøvestøbning bliver vellykkede, så kan du også føle dig sikker på, at du gør det rigtige, og at dine materialer er i orden.

HVIS dine prøvestøbninger (MOD forventning) bliver med luftbobler eller andet drilleri - ja så skal du til at finde ud af hvor der måske er noget helt andet galt.

- Hilsen A.

PS - du kunne EVENTUELT samtidig lave noget nyttigt, så materialerne ikke er spildt - du kunne f. eks. lave nogen enkle kasser af tynd X-finer, og så beklæde med en tynd måtte/polyester, så du får vandtætte opbevaringskasser til et eller andet nyttigt. (husk runde/bløde kanter og så er der vist noget med at mahogny?finer ikke binder, på grund af olie i træet)

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også