polyester/glasfiber problemer!!!

Hej jeg har en fin gammel træbåd som er beklædt med glasfiber. Da jeg købte den havde den en større glasfiber skade på kølen, som jeg nu er i gang med at udrede.
Jeg har med andre ord strippet hele kølen for glasfiber og slebet ujævnheder ned.
Huller og revner har jeg fyldt ud med polyester spartel masse.
Efter træet havde fået lov til at tørre under presenning gik jeg i gang med at ligge glasfiber og opdagede til min store gru, at der efter hærdning var en del luft ansamlinger under/imellem fiberen.

Jeg står nu i en situation hvor jeg har forsøgt mig med første lag i alt 4 gange uden succes, sammenlagt har jeg brugt ca 45 timer på at slibe glasfiber ned og sætte nyt op igen.
desuden har jeg brugt en del kr i spildt materialer.

Her er nogle forhold som jeg har taget højde for:

-Temperaturen under hærdning har ikke været under 15 grader.
-Jeg putter 2% hærder i.
-Jeg laver kun med en halv liter polyester af gangen således at denne ikke når at blive klumpet pga hærder.
-Jeg arbejder med små stykker glasfiber således at luften rulles nemmere ud.
-Jeg er grundig med at blande hærder og polyester.
-Jeg er grundig med at gennemvæde glasfiberen og ligeledes grundig med at bruge aluminiumsrullen.
-Jeg arbejder i tørvejer og under presenning så der ikke er for fugtigt.
-Træet er ru så glasfiberen klæber bedre men ikke fyldt med huller og revner så der dannes luftbobler.

Jeg aner ikke hvad der er galt!
Jeg har læst talrige sider og forummer igennem men har ikke fundet noget brugbar info.
er der nogen der har erfaring med dette?
Hej jeg har en fin gammel træbåd som er beklædt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis din baad staar paa en vogn, med koelen nedad, er det ikke saa let at faa fiberen til at haenge paa indtil den er haerded op. tyngdekraften vil goere at din fiber maatte glider ned, og dermed laver luft lommer. Dette i kombination med fugtigt trae er den mest sandsynlige. jeg har gjort det med en 28", hvor loesningen var at laegge baaden mere eller mindre om paa siden(husk at afstive indvendigt) og tage en side af gangen, saa fiberen lige overligger koelen. En stor proces da baaden jo skal have paa begge sider, men dette loeste problemet og jeg havde ingen luft lommer derefter.
Hej.
Lidt sent. Men jeg foreslår epoxy frem for polyester. Det er noget der virker. og så kan du nøjes med et lag af en forholdsvis kraftig glasfiberdug også er den fuldstændig vandtæt. prøv det det virker, det er væsentlig mere vandtæt og langt stærkere end polyester, også selvfølgelig en smule dyrere. Men træet skal selvfølgelig være tørt. god fornøjelse, for det vil det være med epoxy.

Knækspant

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
glemte lige at det iøvrigt er fuldstændig ligeglad med om du lægger det på oppe fra eller nede fra når du arbejder med epoxy.

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også