Problemer med 2 taks mercury påhængsmotor

Hejsa,

Jeg har en mercury 60 hk påhængsmotor. JEg har det problem at den umiddelbart kun trækker på 2 cylindre. Sidst jeg var ude sejlede den fint, men de sidste 200 meter inden havn gik den meget ujævnt og det viste sig at det ene tændrør havde løsnet sig, og jeg tænkte at det umiddelbart bare var derfor. Men nu her hvor den skal startes igen og alletændrør sidder spændt fast og der er gnist på alle og motoren starter, men trækker ikke når man giver gas. I tomgang går den meget ujævnt, for mig at se er der en cylinder der ikke trækker med. 
Jeg er lidt bekymret for kan motoren tage skade af f.eks at gå uden at have kompression på en af cylindrene? 
Er der en der har et staldtip til hvad jeg skal tjekke?

Driver hjemmesiden: www.headsetshop.dk

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
caning.

Velkommen her på LDS.

Ikke for at være efter dig.

Men du har større chance hvis du lægger dit indlæg under bådmotore lidt længere nede på oversigten, for at få svar på dit spørgsmål.

Det er derfor det er delt op i grupper om forskellige emner.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej

Du kan da godt få et svar herSelvom der nok var flere indput under bådmotore.

Du kan ikke helt regne med, at tændingen er ok, selvom der er fin gnist på tændrøret, når motoren skal arbejde kræves der betydelig mere power for at lave en brugbar gnist.

Den skal kunne trække en gnist på 20 mm, med afmonterede tændrør og starter o/m
(du skal ikke lade den lave længere gnist, da det kan smadre tændingen, den kan trække over 40 mm hvis den er i orden, du må aldrig turne motoren uden etableret gnistgab til steel, eller med aktiveret stop/dødmandsknap)

Det kan sagtens bare være dit tændrør der har taget skade, hvis det har været sølet ind i olie, i en tid det kan godt ødelægge isoleringen.

Så en gang nye tændrør, vil jeg foreslå som første tiltag.

Hvor gammel er motoren, og er den 3 eller 4 cylinderet?


Jeg bruger sådan et hjemmelavet fixtur til afprøvning af gnist, krokodillenæbet på stell, og tændrørshættene på de tre ben.
mvh jens

   
       


   


 

 


 

 


 

 

Det er en motor fra 1996 3 cylindret, hvis nu den har kørt uden tændrøret spændt fast kunne man forestille sig hat den ikke har haft en ren forbrænding og derfor måske har været sat til med olie og deaf kan tændrøret være ødelagt måske? Der er iøvrigt markant bedre gnist på de andre tændrør end det ene.

Og jeg er helt grøn her på forum så har ikke fundet afsnittet om bådmotor:-) Men mega tak for svar,

Sven

Driver hjemmesiden: www.headsetshop.dk

Så vil jeg anbefale dig, at sætte 3 nye tændrør. Så er der rigtig gode muligheder for at det løser problemet.

Jeg har forøvrigt haft en motor som din, dog en 50 hk, men det er jo samme motor.
Det er en rigtig god motor, og ganske økonomisk af en trationel to-takter.
mvh jens


 

Annonce
Lige et tillægsspørgsmål.Kan det passe at et tændrør til den motor skal koste 250 - 300,- kr.? det mener jeg jeg gav sidste gang. Hvis det er prisen så fair nok, men der er jo ingen grund til at de griner af en når man går ud af butikken..

mvh

Sven

Driver hjemmesiden: www.headsetshop.dk

Nej der findes billigere, jeg skiftede fra dem uden sideelektrode, til nogle med sideelektrode, hvor der var et v-hak i sideelektroden, det gav en bedre tomgang.
Det var efter anbefaling, fra den autoriserede Mercury forhandler.

Mener de hed NGK BP8H N 10, bla hos Palsby marine koster de 50 kr per stk.
Men undersøg nu lige nummeret, måske husker jeg forkert...

mvh jens


 


 

Jeg har skiftet tændrør, det løste umiddelbart ikke mit problem. Umiddelbart er det gnist på alle rør. hvad er næste step?

Driver hjemmesiden: www.headsetshop.dk

Prøv nu om den kan trække en gnist på 20mm !
Hvis den kan det, så foretag en komprisions test , du kan købe en billig tester hos thansen ol.
Den skulle gerne ligge på omkring 10 bar, og være rimelig ens på alle 3 cylindre.

mvh jens


 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis