Specialværktøj til afmontering af Danfoss radiator pakdåse

Hej. Jeg har nogle problemer med nogle radiatorer, hvor jeg ikke får varme på (ved godt det ikke er nødvendigt endnu; men det varer nu ikke så længe).

Jeg vil tro, at det er pakdåserne der er problemet. Jeg har forsøgt at motionere pinden og slå lidt på den, uden resultat).
De er dog ikke så ligetil at afmontere, da jeg hverken kan komme til med fastnøgler eller svensknøgle (se billede).

Findes der et specielværktøj som kan klare dette, og hvor kan jeg købe det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har nu fundet ud af, at det jeg skal bruge nok er en 15mm rørnøgle.
Men hvor dælen køber jeg sådan en? Jeg kan sagtens finde dem i netbutikker til 20-30 kr.; men hertil kommer fragt på 75 kr.!
Har søgt på nettet i Bauhaus, Silvan, Harald Nyborg, Biltema, Carl-Ras og K-Rauta; men kun fundet tændørsnøgler - ingen i 15mm.
en tyndvægget langtopnøgle burde kunne klare opgaven
der bruges sammen med skraldeløgle.
eller en topnøgle fra en topnøgle fra en topnøglesæt.!

en langtop der er planddrejet. i møtrik enden.
så den kan få ordenlig bid på "møtrikken".!

Har forsøgt med topnøgle; men de er for tykvæggede.
du kan vel ikke ofrer en top. købt en ny løs top.
og få den drejet ned til så den passer over "møtrikken.
hvis en der har en metaldrejebænk.

men det er mange gange sjovere at lave special værktøjer selv.
hvis man har maskinerne selv (drejebænk) eksempel.!
Jeg har ikke lige en metaldrejebænk. Så det vil alt andet lige nok blive billigere at betale de 75 kr. i fragt + de ca. 30 kr. rørnøglen koster.
Annonce

Er det en Danfoss ventil?

Sådan plejer de ikke at se ud.

Er det ikke den lille messing dims, du skal have skruet ud? kan den ikke tages med en top.

Du kan jo med forsigtighed, slibe lidt af yderdiameteren på toppen

mvh jens

Kan pinden i pakdåsen bevæges er der ingen fejl på den (giv den en lille dråbe siliconeolie). Fejlen kan være den membran, der er bag ved pakdåsen. Den plejer jeg at løsne, ved at give hele ventilen et dask med den 8" skiftenøgle, som også kan bruges til at løsne pakdåsen, ved at kæberne sættes ind over sekskanten i forlængelse af pakdåsen og dreje sidelæns. Ja,ja jeg ved godt det er forkert brug af en skiftenøgle, men det virker hos mig.

fase
S. fabrin.

jeg kender godt svendsknøgle trickset. (skiftenøgle)
det med at holde "nøglen i forlengelse med "bolten"
i snævrede områder i fordybninger der kan lige tage fat om møtrikken
og holde om "hovedet" på nøglen og dreje forsigtigt.!
men denne manøvre bedst med kvalitets svensknøgle. blandt andet bahco.!
trickset er også rigtig god til små møtrikker og bolte. i snævre vending.!
Tak for svarene. Stiften arbejder godt nok, så det kan godt være det er membranen bagved.
Den med skiftenøglen har jeg forsøgt; men sekskanten jeg skal have fat i stikker mindre end 1 mm ud i forholde til kransen rundt om. Når jeg ser på billeder af andre Danfoss ventiler kan jeg godt se, at det normalt ikke er noget problem. Om ventilen er Danfoss ved jeg ikke; men regulatoren er i hvert fald en god gammeldags Danfoss.
Naboen har en 16 mm rørnøgle, den er selvfølgelig for stor til at jeg kan bruge den; men den kommer faktisk ind i fordybningen og rundt om sekskanten. Men en er også i ultratyndt materiale (er original tændrørsnøgle til en scooter-45 - håber ikke hans tændrør sidder for fast, hvis han skal bruge den nøgle :-)
Jeg tror jeg venter til på mandag og hører på værkstedet på jobbet, om de ikke skulle ligge inde med en dims jeg kan bruge.
God weekend til jer alle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis