Indkøbspris på Festool

Hej

Har lige et lidt sjovt spørgsmål. Eftersom jeg bor i jylland er det fysisk umuligt for mig at betale vejledende udsalgspris for noget som helst. Nu er der så gået sport i at få værktøjet billigst muligt og kunne derfor godt tænke mig at vide om nogen herinde kan hjælpe.

Hvad er indkøbsprisen for en TS 55 EBQ-Plus i en stor trælast (dvs en med stort flow af produkter)? Jeg har købt en sav og vil derfor bare gerne vide om jeg skulle have gået yderligere til stålet.... :-)

mvh Henrik
Hej Har lige et lidt sjovt spørgsmål. Eftersom... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes dette er en meget interessant diskussion, nu hvor jeg selv arbejder i byggemarked.

Nu ved jeg ikke hvor du har din informaton fra Hpox.
Men nu arbejder jeg i en prof afd i byggemarked, Jeg kan ikke umildbart genkende dine synsvinkler.

"Alt hvad der hedder tilbud, tilbudsaviser, kampagnesalg på messer osv. er udelukkende til sælgers fordel."

Argh det passer nu yderst sjældent, at vi tjener på at sætte el-værktøj på tilbud. Priserne er ofte meget nær indkøbspris når der køres kampange, her menes ikke vejl. indkøbspris men den faktiske kampange indkøbspris.

Jeg har lige solgt en festo dyksav incl 2 styreskinner og samleled. Jeg fik 4200,- for dette, jeg tjente ikke 10% på dette salg.
Nu ved jeg selvfølge ikke hvad du gerne vil have i løn om måneden, men umildbart skal der ihvertfald sælges en del af disse sæt, for at tjene din løn hjem.

Kære Henrikhp

Den pris du har givet for din festo dyksav incl skinne er slet ikke ringe. Jeg tror ikke du havde fået en bedrer pris ved at købe gennem en håndværker. Ved køb gennem håndværker frasiger man sig også reklamationsretten på 2 år og får kun 1 år.

Jeg ønsker ikke at hænge hverken nuværende eller tidligere arbejdspladser ud i denne debat.

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

@robert8900_5

Nu ved jeg ikke hvor du arbejder, om det er en kæde eller hva'.

Og om du kender den handelsaftale der foreligger mellem dit firma og leverandøren.
Og om det er dig selv personligt der står for indkøbene eller hvordan.
Og når du siger 10% er det så i forhold til "det der står på skærmen" eller hva'

Og endeligt er der jo ikke noget i vejen for at nogen bestemmer sig for at man i kortere eller længere perioder sælger visse varegrupper relativt billigt. Og eksempelvis tilbehør til samme varegrupper dyrt.

At dit firma eller kæde kun skulle have en bruttofortjeneste på ca. 10% på at sælge Festo værktøj forekommer fuldstændigt usandsynligt. Selv om du solgte 1 maskine i timen ville det jo næsten ikke dække dit firmas omkostninger ved at have dig ansat. :o)

Og hvad lærer man egentlig på handelsskolerne nu om dage?
Når du påstår at reklamationsretten reduceres til 1 år er det piv forkert. Som enhver husmor ved så er reklamationsretten 2 år i DK. Og du kan ikke engang fraskrive dig den selv om du gerne vil.
(På enkelte punkter kan du måske, men det fremgår af samme lov.)

Hvis vi registere værktøjet hos Festool er der 3 års garanti på værktøjet, præcis som private har...
Ja jeg kender den aftale der foreligger med leverandøren.
Ja jeg står selv personligt for indkøbene ved leverandøren.
NEj når jeg siger 10 % er det på fakturaprisen, der ligger selv nået bonus, som afregnes når året er omme, måske 5-10% efter salg.

om det virker usandsynligt ved jeg ikke. Brugsen tjener jo heller ikke noget på deres mælk??

Den med reklamationsretten::
http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx

Den aftale der indgåes mellem to erhvervsdrivende kan aftales i hvert enkelt tilfælde. det vil siges 1 måneds reklamationsret kan opstå.

typisk tilbyder de flere elværktøj producenten 1 år garanti og det er det...

Det gælder Bosch, Dewalt, Makita Fein og Festo

http://www.bosch-professional.com/dk/media/denmark__dk_da_/professional/files_6/service_6/warranty_da_dk.pdf

http://v1.fein.de/warranty/dk/da/guarantee.html

Så jeg håber ikke handelskole elever lærer andet end det der gælder i den virkelig verden.

Godt så.

Lidt opklaring skal der til.

Når jeg taler om procenter er det i relation til vejledende udsalgspriser.

Hvad var den vejledende udsalgspris på de varer du solgte for 4200,- kr.?
Hvis du vil nøjes med en bruttofortjeneste på 10% på indkøbsprisen så er det jo fint.
Nu er jeg ikke god til baglæns procentregning, men din indkøbspris må have været ca. 3818,- kr. Brutto fortjeneste altså 382,- kr.
Hvis du sælger 1 stk. hvert kvarter ser det sikkert en glimrende forretning. hvis du sælger 1 hver time kan det nok lige løbe rundt.
Men hvis du kun sælger 2 stk. på en dag, så er det direkte spil af tid.

Det er rigtigt at der er aftalefrihed i dette land. Og at de 2 års reklamationsret kun gælder imellem forbruger og sælger.

Men jeg gad nok se den håndværksmester der skal give 2 års garanti til forbrugeren, men accepterer kun 1 år fra tømmerhandlen. Og det passer heller ikke. Af konkurrencehensyn er leverandørerne af f.eks. værktøj nødt til at lade garantien følge varen. Og det er osse det der næsten altid sker. På værktøj, vaskemaskiner, biler, næsten alle forbrugsvarer der er omfattet af lovgivningen.
Jeg kender ikke i detaljer garantiaftalerne, men det er helt sikkert at Festo ikke kunne sælge et eneste stykke værktøj hvis de ikke ved frivillig aftale sikrede en 2-årig reklamationsret. Eller en 3-årig garanti, som altså er frivillig.

Den garantiperiode der angives i Bosch Produktgarantien er ikke det samme som den reklamationsret der gælder i.flg. lovgivningen.
Den boremaskine du sælger til en erhvervskunde giver BOSCH en 12 mdrs. garanti til dit firma, som du giver videre til erhvervskunden. Hvis erhvervskunden sælger maskinen videre til en privatkunde, så skal erhvervskunden give den lovbefalede 2-årige reklamationsret. Hvis privatkunden efter 12 mdr. reklamerer over produktet kan erhvervskunden ikke afvise reklamationen med henvisning til at han kun har fået 12 mdrs. garanti fra dit firma. Naturligvis.

Og det er jo også derfor at der laves frivillige aftaler, som f.eks. Festo’s 3-årige garanti.

Mælken springer vi lige over. Jeg tvivler meget på at I sælger 250 stk. Festo-værktøj om dagen. :o)

Men hvis vi lige holder os til vejledende udsalgspriser contra tårnhøje rabatter. Hva' så med det?
Og dit firmaes muligheder for at styre forbrugernes indkøb via tilbud, tilbudsaviser og kampagner?
Annonce
Glemte noget:
Med mindre at du er direktør eller ejer af det byggemarked du omtaler.
Eller byggemarkedet er f.eks. et Silvan.
(Men ikke f.eks. XL-Byg som vist er et frivilligt samarbejde mellem selvstændige tømmerhandlere)
Så kender du med næsten 100% sikkerhed, IKKE de bagvedliggende handelsaftaler. F.eks. de aftaler der måtte foreligge mellem Silvan som koncern og importøren af Festo i DK. Eller de aftaler der er indgået med dit firma og jeres foretrukne vinduesleverandører. Eller de mundtlige tilsagn der gives af salgsdirektørerne fra massevare producenterne. F.eks. gips, mineraluld, de mest solgte trævarer, osv.
Om at mersalg udover det aftalte udløser ekstra bonus jo.
JA lige umildbart kan jeg ikke se det skulle være skyhøje rabatter, se selv her

http://www.festool.dk/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=561508&name=Dyksav-TS-55-EBQ-Plus-FS

altså vejledende pris kr 4.437,50

men ganske rigtigt nogle leverandører laver skyhøje vejl. priser, det gælder bl.a. makita og dewalt.
Men det er nu flere år siden, de fleste trælaster skænkede priserne på disse varer, således den enkelte trælast lavede deres egen vejl. priser, som så fremstår mere troværdig.
Dette gjorde de lige netop for at undgå at skulle give 60-70 % på en helt alm. boremaskine.

Jeg er ikke hverken direktør eller ejer af noget byggemarked. Jeg tvivler nu også kraftigt på at han ved helt præcist hvad aftalen indebærer. Han kan selvfølge undersøger det, ligesom jeg.
I kæder som silvan osv. er der kun 2-3 mennesker der kender den helt præcise bonus incl tillæg, betalingbetingelser osv. 
Nu skriver du mundtlige tilsagn, dette findes med 100% sikkerhed ikke mellem store koncerner som silvan og festo, hvis de da handlede sammen. 
Endeligt er det heller ikke en evt. bonus på 5-6 procent der gør det store udslag. 
Denne bonus udregnes jo ud fra pris efter rabatter

På en del tyske hjemmesider kan den købes med 1400 mm skinne og systainer til ca. 3400 inkl. fragt.
Det fører nok for vidt at drøfte alle aspekter, og jeg kan naturligvis ikke bevise eller dokumenterer mundtlige bonusaftaler. Men at de findes er soleklart. Af konkurrencehensyn kan du jo ikke differentierer dine rabatter på skrift.

Eksempel: Der findes 2 store udbydere af gipsplader i DK. Hver har de deres salgs- og omsætningsmål. Derfor indgår de en hel masse almindelige samhandelsaftaler med alle dem der nu gider at handle med dem.
Når et af firmaerne så finder ud af at det vil knibe at opnå de opsatte slagsmål så må salgsdirektøren jo gøre noget ved det.
Det kunne være og er at udlove særlige rabatter til udvalgte kunder som har mulighed for at booste salget. Og for at samme kunder ikke med aftalen i hånden går til den anden udbyder med krav om samme rabatter så er aftalen enten mundtlig eller skrevet på bagsiden af en bagerpose. Og med det forbehold at den bortfalder i tilfælde af offentliggørelse. Eller noget i den retning.
Husk på at salgsdirektøren jo er den første der bliver sparket ud såfremt slagsmålene ikke opnås.

En endeligt. Og måske mere relevant for GDS-ere.
Alle tilbudene og rabatterne kan vel kun gives fordi de vejledende udsalgspriser er indrettet derefter. Eller hva’?
Og endeligt-endeligt. Hvor mange gange har du solgt en vare til en pris under den forud bestemte minimumspris hvor du ikke på en eller anden måde ville tjene på salget. Aldrig.
(Bortset fra at uheld sker. :o))

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også