mangler varmt vand Rigmor Ring 26 6200 19-08-2011 09:15 lige pludselig har vi ikke varmt vand i hanerne, cirkulationpumpen kører,der er olie på tanken,og vand på fyret, Hjælp ønskes.venlig hilsen . <p> intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p> 10 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
golf1985 649 8981 19-08-2011 09:21 vil gerne hjælpe men det er meget lettere hvis du lige tager at par billeder af fyret samt varmvands beholder <p> stave fejl er gratis</p>
Rigmor Ring Trådstarter 26 6200 19-08-2011 13:29 fyret er et tasso ms 20 fra 1993 med indbygget vandtank. <p> intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
golf1985 649 8981 20-08-2011 08:20 en bud kunne måske være at der sidder e tre vejs ventil der ikke skifter som den skal men prøv at tage et billede så er det meget nemmere <p> stave fejl er gratis</p>
S. fabrin 19639 4400 20-08-2011 09:19 Vi skal jo begynde et sted, så derfor lige et spørgsmål: Kommer der koldt vand, når du åbner for den varme hane? Hvis der gør det, må fejlen findes i varmeforsyningen til varmtvandsbeholderen. fase
Rigmor Ring Trådstarter 26 6200 20-08-2011 09:39 ja. der kommmer koldt vand ud af varme hane,hvad mener du med varmeforsyningen, sidder der en thermostat,eller kan det være ventilen.pumpen kører,fyret varmer vandet op men det kommer ikke ud i hanerne. <p> intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p> Annonce
S. fabrin 19639 4400 20-08-2011 13:32 Jeg mener, at nu er vi kommet så langt, at der er gennemstrømning i varmtvandsbeholderen. Så må fejlen være, at forsyningen af varmt kedelvand til varmtvandsbeholderen på en eller anden måde er afbrudt, endten pga en ventil, der er lukket eller en forstoppelse i varmtvandbeholderen. Jeg kender ikke din din kedel eller varmtvandsbeholder, så de råd jeg giver bygger på lidt erfaring og gætteri. Hvis du nu lader det "varme vand" løbe i et stykke tid starter oliefyret så, eller er det ganske upåvirket? Om der sidder en termostat ved jeg ikke. Hvormange rør går der ind i varmtvandsbeholderen? Mit gæt er 4. De to af dem er til- og afgang af brugsvand. Dem behøver du ikke tage dig af lige nu. Så er der 2, som kommer fra kedlen. De skal være varme, hvis der er gennemgang af kedelvand i varmtvandsbeholderen, det kan du mærke ved at holde på dem. Hvis de er kolde, har du fundet fejlen, for så er der ingen gennemgang af kedelvand. Som du kan forstå, er der en del gætteri indblandet i det her. Er der forøvrigt ikke en automatikboks på din kedel, hvis ja kunne fejlen så evt. ligge i den boks? Hvis varmtvandsbeholderen er indbygget i kedlen kan du muligvis ikke mærke om der kommer varmt kedelvand til beholderen. fase
Rigmor Ring Trådstarter 26 6200 20-08-2011 14:47 der er varme i de to rør der går fra kedlen,og når vi skruer helt op for termostaten på fyret går det i gang,kan det alligevel være cirkulationpumpen ,selv om vi kan høre den kører,og den snurrer når vi lægger hånden på.? <p> intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
S. fabrin 19639 4400 20-08-2011 15:10 Hvor går de to rør hen? Til varmtvandsbeholderen eller radiatorsystemet? Jeg har nok ikke udtrykt mig præcist nok, når du skriver at fyret går igang, når I skruer op for termostaten på fyret. Det var ikke det, jeg mente. Prøv at åbne for det varme vand og lad det løbe, kontroller så om fyret starter. Om cirkulationspumpen kører, kan I kontrollere ved at skrue den store skrue i enden af pumpen ud (der kommer lidt varmt vand ud) og stikke en ikke for smal skruetrækker ind på akslen, så kan det tydelig høres og mærkes om pumpen kører.Hvis pumpen ikke kører så prøv at dreje lidt på akslen, og se om den går igang.Hvor gammel er pumpen? formentlig ligeså gammel som fyret, så kan den være "brændt af". Er der en automatikboks på jeres fyr? I skal muligvis åbne låget for at se det. fase
vile 941 2650 26-08-2011 11:07 Jeg tror golf1985 har ret. Almindeligvis arbejder varmtvandsprioriteringen på sådan et Tasso MS20 med en trevejs-ventil af fabrikatet Honeywell. I toppen af den sidder et greb, så man kan omstyre cirkulationen manuelt. Prøv det. http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9011.PDF
Rigmor Ring Trådstarter 26 6200 27-08-2011 13:30 mange tak til alle der har bidraget med hjælp,fyret kører igen,det viste sig at være slam i vandtankene.efter udskylning af begge,både varm og kold,rensning af ventil,dask her og der.så funkede det. Det skal tilføjes at blikkenslager var tilkaldt. TAK! <p> intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>