Hvordan skruer jeg denne radiator af?

Med hjælp fra FDS fik vi toemt centralvarmesystemet for vand. De fleste radiatorer var lette at afmontere.

Desværre kan jeg ikke hitte ud af, hvordan jeg kan faa fittingen (markeret med roedt nedenfor) af. Jeg har prøvet at laegge lidt kræfter i, men inden jeg ødelægger gevind og alt muligt, ville jeg lige spørge her foerst.

Mon fittingen har gevind i begge ender? Er der et trick, jeg skal kende?

Hilsner

pivat

mvh.

pivat

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ren amatør, men vover alligevel: En nøgle lige over pilen, og en lige ud for pilen. Det er den store som skal give sig, den omløber på den del af fittingen, som sidder under. (Tror, at en prof ville tage en bajonetsav)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Såvidt jeg kan se på unionen, skal du skrue mod uret, og det er den store "møtrik" ud for pilen, du skal skrue på.

fase
Husk det store værktøj. Sådanne unioner kan sidde voldsomt fast!
Sørg for et ordentligt modhold og læg så alle kræfter i.

Med venlig hilsen
ktm

Det ligner sådan en her du har siddende:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/sort-fittings-union-208131p.html

Dem bruger man typisk når man laver noget om på eksisterende installationer. Du har nok fået nye radiatorer på et tidspunkt, hvor føringerne ikke har passet med de gamle.

Prøv at varme op med en varmeblæser til  at fjerne maling med - det er muligvis mange lag gammel maling der binder det hele sammen.

Hvis der alligevel skal nyt op ville jeg skære 1/2" røret over med en vinkelsliber hvis det er helt umuligt at skille den gamle union ad..

mvh
gug

Annonce
tag og giv den store omløber et par ordenlig slag med en hamme så er den meget letter at skrue af

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Ja nogle gode slag af en hammer, det er mest effektivt, hvis du holder kontra, med en stor hammer.

Men skal radiatoren bare af, og ikke genmonteres, så sav røret over lige over unionen.

mvh jens

Tak for svarene. Jeg har igen prøvet at give den alt, den kan trække, men den giver sig sgu' ikke.

I morgen låner jeg en 45 cm lang svensk nøgle og en varmepistol til maling, og så skal den nok komme af. Måske skal jeg gi' omløberen en ekstra sjat varme, så den kan give sig lidt?

Forresten: det ser ud til, at gevindet er pakket med hestehår (?). Hvordan gør jeg det, når apparatet skal op igen.

mvh.

pivat

mvh.

pivat

Selve unionem (den store møtring) er ikke pakket med noget, den er tæt, da der er koniske kontaktflader.

Jeg tror nu ikke en varmepistol er til megen nytte, den smule maling holder ikke noget som helst.

Tag nu en god stor hammer, og hold på den ene siden af møtringen, og slå så modsat med en mindre hammer, så langt rundt du kan komme til.

Så kan du nemt løsne den

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også