Hvordan skruer jeg denne radiator af?

Med hjælp fra FDS fik vi toemt centralvarmesystemet for vand. De fleste radiatorer var lette at afmontere.

Desværre kan jeg ikke hitte ud af, hvordan jeg kan faa fittingen (markeret med roedt nedenfor) af. Jeg har prøvet at laegge lidt kræfter i, men inden jeg ødelægger gevind og alt muligt, ville jeg lige spørge her foerst.

Mon fittingen har gevind i begge ender? Er der et trick, jeg skal kende?

Hilsner

pivat

mvh.

pivat

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ren amatør, men vover alligevel: En nøgle lige over pilen, og en lige ud for pilen. Det er den store som skal give sig, den omløber på den del af fittingen, som sidder under. (Tror, at en prof ville tage en bajonetsav)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Såvidt jeg kan se på unionen, skal du skrue mod uret, og det er den store "møtrik" ud for pilen, du skal skrue på.

fase
Husk det store værktøj. Sådanne unioner kan sidde voldsomt fast!
Sørg for et ordentligt modhold og læg så alle kræfter i.

Med venlig hilsen
ktm

Det ligner sådan en her du har siddende:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/sort-fittings-union-208131p.html

Dem bruger man typisk når man laver noget om på eksisterende installationer. Du har nok fået nye radiatorer på et tidspunkt, hvor føringerne ikke har passet med de gamle.

Prøv at varme op med en varmeblæser til  at fjerne maling med - det er muligvis mange lag gammel maling der binder det hele sammen.

Hvis der alligevel skal nyt op ville jeg skære 1/2" røret over med en vinkelsliber hvis det er helt umuligt at skille den gamle union ad..

mvh
gug

Annonce
tag og giv den store omløber et par ordenlig slag med en hamme så er den meget letter at skrue af

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Ja nogle gode slag af en hammer, det er mest effektivt, hvis du holder kontra, med en stor hammer.

Men skal radiatoren bare af, og ikke genmonteres, så sav røret over lige over unionen.

mvh jens