Udendørs kabelføring

Jeg har en lille landejendom med en tilhørende bøgelund. Fruen har fundet ud af, at hun vil have en pavillion inde i førnævnte lund. Og eftersom hun også vil have ført el til et par lamper, er mit spørgsmål; Hvordan trækker man et kabel 50 meter ind mellem en flok bøgestræer?

At grave kablet ned kan ikke lade sig gøre pga. trærødder. At lade det ligge løst i skovbunden er heller ikke en mulighed. Men hvad gør man så, hvis reglerne skal overholdes?

45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hænger det op i træerne.Et godt gummiekabel med stikprop i den ene ende der bliver sat til en stikkontakt oppe ved huset.
Skyder det under rødderne? Man kan vel skyde en 8-10 meter ad gangen, så det er skal graves en 5-8 huller under vejs. Men det er nok en lidt dyr løsning.

Hvor meget lys skal der være i pavillonen? Kunne du evt. klare dig med et lille solcelle-anlæg?
Tak for svarene. Solcellerne er nok ikke anvendelige eftersom der ikke er konstant godt lys mellem træerne. Men er det lovligt bare at føre en permanent forlængerledning af gummi?
Hej Svend 424
Som en ikke pemanent løsning er det et godt valg med gummikabel. Hvis du tænker på festivaller osv.

Hvis du kan komme 35cm i jorden kan du ligge kabel i jorden men det skal være i stål rør eller dækket af en kabel plade , en kabel plade er det store dækbånd i hårdt plast.

Det vil være en rigtig god ide at fremføre et kabel som er 5x2,5 , Både med hensyn til længden og så kan du også have en varmekilde til de lidt sene sommer aftener i pavillonen.

Kabel må også fremføres som synlig installation på feks. et stakit eller en lav bedafgrenser.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Skrevet af Reene_RAN-Light på 18 aug 2011 07:01
Kabel må også fremføres som synlig installation på feks. et stakit eller en lav bedafgrenser.

Så må man jo nok ikke monter installations kablet direkte i træet fastgjort eller ej?

Ville det være lovligt at føre ledningen højt på nogen måde?




I am so full of it.....

Annonce
Så længe der er en stikprop i begge ender, tror jeg ikke sikkerhedsstyrelsen kommer efter dig

Et gummikabel kan fint hænge oppe i et træ eller en lodret stolpe.
Hvis du skal bruge el til et par lamper, hvorfor saa 230V. Nu og i fremtiden bliver lamperne lavet med lysdioder saa en lavere spaending nok, saa hvad med at foere 12V frem til pavillionen? En lille 12V stroemforsyning inde i huset og saa et kabel som du laegger som du har lyst til. Hvis du skal bruge 230V i lysthuset, saa kan du jo der have en af de omformere man har lavet til brug i biler.

Karsten
Skrevet af KarstenCan på 18 aug 2011 15:03
Hvis du skal bruge el til et par lamper, hvorfor saa 230V. Nu og i fremtiden bliver lamperne lavet med lysdioder saa en lavere spaending nok, saa hvad med at foere 12V frem til pavillionen? En lille 12V stroemforsyning inde i huset og saa et kabel som du laegger som du har lyst til. Hvis du skal bruge 230V i lysthuset, saa kan du jo der have en af de omformere man har lavet til brug i biler.

50 meter kabel til 12 volt?  Bliver noget af et tykt kabel


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Du kigger lige i SR angående angående udførelsen af midlertidige installationer.

50 meter kabel til 12 volt? Ohms lov gælder også her.

Grav en 5x2,5 kv 30 cm ned og afdæk med dækplast.


fase
Skrevet af S. fabrin på 18 aug 2011 15:24
Du kigger lige i SR angående angående udførelsen af midlertidige installationer.

50 meter kabel til 12 volt? Ohms lov gælder også her.

Grav en 5x2,5 kv 30 cm ned og afdæk med dækplast.


Hvem er den første linie til

Men ellers ja. i den tabel jeg kan se så kan man ved en afstand på 50 meter og et kabel i dim. 2x4,0 mm2 trække 10 watt ved 12 volt.
Det kan da kun lige trække en pære eller 2.

Enig i det sidste. Selvom det bliver hårdt er det langt det bedste. Måske man skulle leje en minie graver, hvis der er plads imellem træerne? (ca. 900 kr. pr. døgn for de mindste).

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis