Midlertidig "bygge-trappe"?

Hej.

Vi skal have en murer og en VVS til at lave badeværelse på 1.sal. Rummet har dør ud til en svalegang og det vil være ideelt for alle hvis håndværkerne kan gå den vej ind og ud.

Der mangler bare en midlertidig trappe op til svalegangen. Der er ca 3meter op.

Jeg kan se 3 muligheder: Købe en brugt trappe i nabolaget, leje en(to) stillads-trapper eller bygge en trappe selv.

Sidste mulighed er selvfølgelig sjovest. Jeg føler mig fornuftigt udrustet til at bygge en trappe selv og selv med træet bragt ud fra byggemarked tror jeg ikke prisen bliver voldsom.

Findes der færdige anvisninger på simple, billige "byggetrapper"? Jeg har tit set noget tilsvarende på byggepladser og ved stablede skurvogne så jeg forestiller mig at de fleste tømrer ved hvordan såden en skrues sammen.

Trappen skal være klar inde for en uges tid og holde i ca 4 uger. Jeg vil gerne behandle mine håndværkere ordenligt så den skal være god at gå på og ikke farlig (forhåbenligt indlysende).

Kom frisk med de gode bud.

Mvh TroelsM
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lej en stilladstrappe.

Allerhelst af muren. f.eks. Lad det indgå i muretilbudet til en fast (lille) pris i hele byggeperioden.

Hvis du laver trappen selv skal den dels overholde Arbejdstilsynets krav og endeligt kunne holde til at der slæbes tunge byrder op ad samme trappe.
Hej.

Ja trappen skal selvfølgelig laves så den passer til formålet, - dvs stabil, stærk og nem at gå på.

Jeg får et pris-overslag fra Cramo på leje af trappe.

Jeg vil stadigt gerne se billeder eller tegninger hvis andre har prøvet at skrue den slags sammen selv.

Mvh TroelsM
Det er op til dig.

Men du risikerer at håndværkerne siger at de (sgu') ikke vil gå på en trappe en tilfældig bygherre har banket sammen af det billigste træ genne fra tømmerhandlen.

Jeg ville nok også være nervøs for at en af håndværkerne drattede ned af trappen - trappens skyld eller ej. Hvad med forsikring, erstatning og den slags.?
Skrevet af VH på 18 aug 2011 16:31
Jeg ville nok også være nervøs for at en af håndværkerne drattede ned af trappen - trappens skyld eller ej. Hvad med forsikring, erstatning og den slags.?



Ville det ikke være det samme, hvis de faldt ned fra en trappe inde i huset? Om han så lavede en trappe med 2 stykker 19 mm forskallingsbrædt, så er det håndværkeren selv, der har valgt at anvende den. Det er vel håndværkeren og hans arbejdsgivers ansvar, at arbejdspladsen overholder reglerne eller hvad?

Det eneste jeg vile være nervøs for, er om jeg har spildt tid og penge på at bygge en trappe de ikke vil bruge.

Annonce

Nej hvis de bruger en eksisterende trappe, så må det være håndværkerens eget ansvar.

Men bygger man en trappe specielt, for at skaffe adgang for håndværkerne, så er der mange ting at tage hensyn til.

Vi har lige fået fremtillet, en ståltrappe på arbejde, den skulle bla have en 45 gr hældning. en vis bredde (90 cm,) trinnene skulle have en vis bredde og indbyrdes afstand, samt være skridsikre gelænder på begge sider, med sikring så man ikke kan smutte ud igennem gelænderet. osv

Lej en trappe, der er beregnet til formålet, eller få et stilas firma til at stille den op.

Eller lad håndværkerne selv stille en trappe op.

mvh jens

Det er bygherren der såvel formeldt som reelt skal koordinerer og er ansvarlig for arbejdsmiljøforholdene på arbejdspladsen.

Og det er derfor uden betydning hvilke trapper håndværkerne trimler ned ad og brækker arme og ben.

Men hvis bygherren lader en underentreprenør opstille trappen står samme bygherre langt bedre fordi han kan skubbe et eventuelt erstatningskrav over på underentreprenøren.

Endvidere er det jo langt smartere som bygherre enten at spørge håndværkerne til råds eller selv lade dem håndterer den slags detaljer.
Opdatering.

Cramo ville gerne leje mig en "skurvogns-trappe" for ca 1000Kr/måned+transport for 1300.. Dvs 2300Kr for en trappe i træ...

Xl ville sælge mig en kæmpe bunke reglar og 400 climate skruer for 1300 incl transport.
Det krævede en eftermiddag/aften med værktøj, men nu er den hjemmebyggede trappe næsten færdig.

Jeg har ca 45 grader hældning, 20cm trin-højde og ca 20 trin-dybde. Det virker fint.

Der skal en understøtning på midten, men den er allerede nu helt stabil. Mine 85Kg har hoppet på midten.

Jeg var vist kun brugt ½ af det træ/skruer jeg har købt, men resten skal der laves andre ting af. Dvs reel udgift til trappen er måske 700Kr

Kritik modtages.

Den lille chef "saver" med fars vinkel (virkelig dårlig vane, virkelig dårlig vinkel) kl 17

Test-fit af trin efter mad-bad-putning med den lille chef. ca 21.15

Trin klar til montage. kl 21.45

Færdig trappe 22.30

TroelsM
Beklager, men jeg ville kun gå den af den trappe hvis det var sidste mulighed for at undslippe en brand på 1. etage.
Vangerne er underdimensionerede, trappen er kun fastgjort for oven, træet er ikke styrkesorteret og gelænderet er a.h.t. Der mangler knæliste og kan rykkes af med et rask snuptag.
Der er kun et signal. Der skal spares penge. Få den fjernet inden håndværkerne ankommer.
Tak for den konstruktive kritik. Det er altid rart at blive klogere.

Hvis du kan rykke noget som helst af den af "med et snuptag" så er du stærkere og større end mig. Fair nok. Folk er forskellige.

Vangerne bliver som sagt understøttet på midten hvilket også vil afstive gelænder. Knæliste kan tilføjes. Hvis mine håndværkere ikke vil godkende løsningen så laver vi det om.

Mvh TroelsM
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis