Let gulv med wedi i badeværelse

Hej

Baggrund:
Vi har lige købt hus(1969) og jeg overvejer at renoverer/konverterer gæste WC'et til et fuldblods badeværelse ved at indrage noget af bryggerset til brusekabine. I den forbindelse vil jeg gerne at etableret gulvvarme og derfor skal gulvet isoleres bedre.
Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet og fundet frem til at en let gulvvarme kontruktion nok er vejen frem. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at bruge wedi plader til gulv/vægge i badeværelset, men bryder mig ikke om wedi's forslag til gulvvarme.

Spørgsmål:
Er følgende gulvkonstruktion hensigtsmæssigt(oppe fra og ned):

Fliser
6mm Wedi plade
ca. 25mm Gulvgips
Sundolitt gulvvarmeplade med varmefordelingsplader/pexrør
Fugtspærre
300mm Sundolitt S150 eller lign. i mindst 2 lag
Stampet sand

Mvh Lasse

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bruge den traditionelle løsning?

Fliser
Vådrumssikring
100mm beton med indstøbt pex?
300mm Sundolitt S150 eller lign. i mindst 2 lag
Stampet sand

Jesper Pedersen

Hej Jesper

Jeg ville gerne undgå at rode med beton, jeg syntes det er for bøvlet og så vil jeg gerne ha en den hurtige reaktionstid let gulvvarme giver.
Wedi-plader er efter min mening giver en mere sikker vådrumssikring. Har set flere eksempler på defekte vådrumssikringer (også udført af "professionelle"). Wedi kan selvfølgelig bruges sammen med beton. I selve brusekabinen havde jeg forestillet mig at bruge wedi gulvelement med indbygget hældning.

Tiden er også en faktor, hvor længe skal betonen tørre før man kan påføre vådrumsmembran?

mvh Lasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tiden er også en faktor, hvor længe skal betonen tørre før man kan påføre vådrumsmembran?

En uges tid skal du da nok regne med...

Men det virker forkert i mine øjne at ligge en varmeisolerende plade (Wedi) oven på gulvvarmen. Den vil da tage en del af varmen..

Med hensyn til reaktionstiden, kan det (efter min mening) anbefales at bruge en alm. termostat på returen, så har gulvet altid den samme temperatur..

Jesper Pedersen

Skrevet af jesperjtp på 17 aug 2011 19:04

En uges tid skal du da nok regne med...

Men det virker forkert i mine øjne at ligge en varmeisolerende plade (Wedi) oven på gulvvarmen. Den vil da tage en del af varmen..

Med hensyn til reaktionstiden, kan det (efter min mening) anbefales at bruge en alm. termostat på returen, så har gulvet altid den samme temperatur..

Jeg er enig i at det ikke er optimalt med en isolerende plade oven på. Derfor har jeg også valgt den tyndeste plade(6mm) man kan få i fuld størrelse. Den har så vidt jeg kan se en isoleringsevnen på 6mm wedi sammenlignelig med 2 normale gipsplader. Ser man det i forhold til de 300mm sundolitt er det nærmest ingen ting. Jeg regner med at det skal være med shunt og det cirkulerende vand vil formentlig ha en lidt højere temperatur uden det giver en markant større tab.
Wedi eget forslag med at fræse spor i pladen og så spartle ud og påføre vådrumsmembran er, efter min mening, direkte tåbelig.
Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan en alm. termostat på returen giver samme temperatur. Samme temperatur mener du at gulvet har ens temperature over hele fladen?
(lidt ala shunt). For jeg lige oplevet et (støbt)gulv uden shunt med markante temperaturforskelle.

mvh Lasse

Tror bare stadig du vil spilde en masse varme... Der vil der blive en langt bedre fordeling med beton.

Det jeg mener med jævn varme, er at gulvet har den samme temperatur hele tiden. Selvfølgelig over det hele. Det termostaten gør, er at den holder en jævn varme på vandet i rørene, og dermed også gulvet.

Hvis du vil have den lave indbygnings højde, så tag et kig på FS10 http://www.eftex.dk/00108/

Det brugte jeg på min 1.sal på badeværelset og det virker helt kanont.

Jesper Pedersen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En retur termostat, giver ikke ens varme i hele gulvet, gulveet vil være varmest ved fremløbet.

Bedste løsning er en blandeshunt, med rec pumpr, så har hele gulvet samme temperatur.


mvh jens


 

Jeg tror ikke på det bliver en masse varme. Det eneste ekstra tab vil i princippet være det ekstra tab temperaturstigning giver gennem styrolitt'en.

Jeg tror jeg misforstod dig da du skrev alm. termostat. Jeg gik ud fra den var en der regulerede på rumtemperaturen.
Med en termostat der regulerer på returtemperaturen skal det nok gi en mere jævn temperatur. Problemer er at den også forstærker bare den dårlige egenskab som tung gulvvarme giver, nemlig sløvheden. Hvis man hat et nyere lavenergi og/eller bare har gulvvarmen som komfort er det fint med en konstant gulvtemperatur.

Ang. FS10: Det ser smart ud. Koster det ikke kassen? Men jeg regner nu ikke med at få pladsproblemer. Det er i stuen.

mvh Lasse 
Jeg kan ikke se den langsomme reaktionstid er et problem i et badeværelse. Medmindre du går og skruer meget op og ned for gulvvarmen. Så går komforten da fløjten...

Lluksus-løsningen er en blandeshunt i beton.

Jeg mener dog, at i 10 cm beton, på et badeværelse der er måske 5-6 m2, skal du være meget detaljeorienteret for at kunne mærke forskel på frem- og returløb i en traditionel (gammel) returventil-løsning.
Tak for jeres input! Det var ikke var nu meningen at det skulle blive en diskussion om let gulv vs. støbt gulv, selv om den er interessant.
Den beslutning er sådan set taget -> let gulv.

De ting jeg egentlig er mest i tvivlt om/tænker over er:

Om Wedi pladen er overkill, kan godt lide ideen med at det er en vandtæt plade. Tror ikke på det giver det store i forbindelse med gulvvarmen. Litex/Liflex anbefaler selv en løsning med en 13mm Litex pladen oven på!
Om man kan benytte alm gulvgips eller vådrumsgulvgips når der er wedi i mellem. Hælder nu mest mod vådrumsgips.
Og så om fugtspærren er nødvendig.

mvh Lasse

Skrevet af lcltech på 19 aug 2011 11:28
Tak for jeres input! Det var ikke var nu meningen at det skulle blive en diskussion om let gulv vs. støbt gulv, selv om den er interessant.
Den beslutning er sådan set taget -> let gulv.

De ting jeg egentlig er mest i tvivlt om/tænker over er:

Om Wedi pladen er overkill, kan godt lide ideen med at det er en vandtæt plade. Tror ikke på det giver det store i forbindelse med gulvvarmen. Litex/Liflex anbefaler selv en løsning med en 13mm Litex pladen oven på!
Om man kan benytte alm gulvgips eller vådrumsgulvgips når der er wedi i mellem. Hælder nu mest mod vådrumsgips.
Og så om fugtspærren er nødvendig.

mvh Lasse


Er hele idéen med Wedi-plader ikke, at de erstatter 2 lag vådrumsgips og vandtæt membran? Ellers er der jo ikke meget fidus i, at købe plader der koster 4 gange så meget som alm. vådrumsgips.

Der findes også andre typer fiberplader der bare erstatter selve gipspladerne, men her skal man stadig udføre vådrumssikring.

Et underlag med 25 mm gips med Wedi ovenpå er vel ok, da kravet ifølge Wedi er 20 mm samlet vægbeklædning (og gulv vel også?).

Nåh, men ifølge http://www.e-pages.dk/traelasten/160/37 som er en vejledning fra Wedi selv, så kan du godt lave en løsning der hedder

- Fliser
- Fliseklæber
- Vådrumsmembran
- Gulvvarme i fræsede spor i Wedi-plade
- Beton/træ/andet underlag

Hvordan har du tænkt dig at lave gulvgipsen? På forskalling?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også