Skal man have håndværker erklæring til kommunen ved renovering af vand, kloak og el?

Hej

Skal man have håndværker erklæring til kommunen ved renovering af vand, kloak og el når man renoverer et gammelt hus fra 1890 i stueetagen, uden at skulle bruge byggetilladelse.

Vi skal have gjort følgende:
Nyt brugsvand (kold og varmt) til køkken
Nyt brugsvand (kold og varmt) til badeværelse vask
Nyt brugsvand (kold og varmt) til badeværelse spabad
Nyt brugsvand (koldt) til toilet

Vi har en kompetent mand der KAN lave VVS men som ikke kan skrive for det, men vores kloakmester og elektriker KAN lave papirer til os hvis det er nødvendigt.

Spørgsmålet er så, er det nødvendigt med noget til kommunen, når vi bare holder os uden byggetilladelse?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ændrer på den udvendige kloakføring ville jeg mene at du skal fortælle kommunen det og levere ændrede tegninger.

En indvendig ombygning kræver ikke byggetilladelse medmindre du ændrer på de udnyttede arealer. Groft sagt skal du have byggetilladelse hvis din BBR ændrer sig (bebygget areal).

En ombygning af badeværelse indenfor eksisterende grundplan kræver hverken det ene eller det andet. Men skal naturligvis være lovlig (VVS'eren må kun lave kloak hvis han er kloakmester osv.)
Skrevet af pilehave på 17 aug 2011 12:29
En ombygning af badeværelse indenfor eksisterende grundplan kræver hverken det ene eller det andet. Men skal naturligvis være lovlig (VVS'eren må kun lave kloak hvis han er kloakmester osv.)

Hej og tak for din bemærkning

Jeg har en kloakmester der kommer og lægger det nye kloak.

Samtidig har jeg en elektriker der kommer og laver alt el i huset, og der får jeg papirer på det.

Og så har jeg lige ringet til den lokale VVS pusher, og han vil gerne godkende det efter en trykprøvning af VVS efter vi har samlet hele skidtet, så nu skulle den sag være på plads... Omend det tager en dags arbejde for dem, men det er dog en anden pris end de 40.000 de lagde ud med at sige det skulle koste.


Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Det lyder for mig som om du bare skal lade kommunen passe deres forretning, så passer du din

Er I tilsluttet fjernvarme? Så vidt jeg husker fra egne projekter må du gerne lave varmeinstallationer selv hvis du er på egen opvarming (olie, gas, piller osv.). En trykprøvning er kun påkrævet ved direkte fjernvarme - men for din egen skyld er det sikkert gode penge at bruge alligevel

Brugsvand må du ikke lave selv. Men hvis du har en VVS'er der vil godkende det er du vel på sikker grund.
Skrevet af pilehave på 17 aug 2011 13:11
Det lyder for mig som om du bare skal lade kommunen passe deres forretning, så passer du din

Er I tilsluttet fjernvarme? Så vidt jeg husker fra egne projekter må du gerne lave varmeinstallationer selv hvis du er på egen opvarming (olie, gas, piller osv.). En trykprøvning er kun påkrævet ved direkte fjernvarme - men for din egen skyld er det sikkert gode penge at bruge alligevel

Brugsvand må du ikke lave selv. Men hvis du har en VVS'er der vil godkende det er du vel på sikker grund.

Vi har egen opvarmning, det bliver masseovn + oliefyr som backup. Trykprøvningen var egentlig bare til VVS fordi vi selv laver det hele

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis