Det skæve hus

Jeg er i gang med en tilbygning til vores hus fra 50'erne. Hovedhus og garage ligger i forlængelse af hinanden. Imellem de to bygger jeg en tilbygning på tværs og indrager i øvrigt også garagen. Jeg har nogle ok arkitekttegninger at gå efter, ikke hyperdetailerede men ok. Huset er muret, og det skal tilbygningen til dels også være.

Mit problem er at jeg her til aften lagde min klamme hånd på gravemandens laser og lavede lidt kontrolmålinger. Og konstaterede at både garage og hovedhus er pilskævt. Over ca. 5 meter falder sokkelhøjden op til ca 3 cm begge steder - der hvor tilbygningen skal bygges sammen med de to bygninger. Jeg synes det virker lidt uoverskueligt hvad konsekvenserne af dette er? I hvert fald er koterne på arkitekttegningen ikke meget værd. Men det er jo kun en start, hvordan fikser jeg fundament, gulv, skifterne i muren, rejsehøjde osv osv så det ender fornuftigt.

Men måske er det slet ikke noget problem.... Er der nogen der har erfaringer med at bygge skævt? Jeg tænker man vel bare skal vælge noget at holde sig til, men hvad?

/Jacob
Jeg er i gang med en tilbygning til vores hus fra... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lav du bare skæve fundamenter,det er ikke de store  skævheder du snakker om, er du maskinarbejder?  Det visuelle tæller mest. jeg har for en del år siden lavet en tilbygning
til et gammelt hus der var 3 skifter skævt. det ses ikke, men sørg for at gulvhøjderne passer i dørene.

tveskæg

 

Ja, der VAR rigtigt.

Men jeg har faktisk været med til at bygge en vejtunnel i armeret beton hvor alle mål på tegningerne var i mm.
Og jeg husker tydeligt at fundamentet til broen skulle haven en længde på 17003 mm.
Det grinte vi meget af den sommer.
Ja, den med mål og jord og betonarb er god, den har jeg hørt før. Og papir er taknemmeligt, der kan man lave alt. Jeg har dog lige bygget skur på 50 m2, hvor jeg havde brugt vintermånederne på at lave en ret nøjagtig tegning i sketchup på mm skala (det gør programmet jo selv). Det var faktisk en lettelse, jeg kunne skære meget træ uden at bruge hovedet for meget, bare kigge på tegningen - men det går jo kun ved en ny bygning og hvis træet ikke er alt for skævt.

Anyway, jeg har aftalt med mureren at han kommer og kigger i næste uge - og han var meget glad for at blive kontaktet inden at vi støbte!

Mvh
Jacob
Hej

Har du indstillede laeserne rigtig ? Det lyder rimelig vildt :s

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Hej, som jeg tidligere har skrevet, så er det ikke min egen laser, så jeg er ikke 100 % fortrolig med den. Men målingerne bekræfter min mistanke om at soklen var skæv. Jeg har tidligere lavet murearbejde på gavlen og havde lidt problemer i den anledning.

mvh
Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis