Bærende vægge på betongulv

Hej

Vi overvejer at udnytte vores loftrum på huset til 1.sal.

Huset er 8,5m bredt og har ingen bærende vægge herimellem.

Gulvet er støbt (8-10cm) med 6mm armeringsnet, på 300mm flamingo isolering på ca.60-90 cm sandfyld.

Vil det være muligt at opbygge 2 bærende vægge (trækonstruktion) på det eksisterende betongulv, uden at skulle støbe fundament under væggene.

Jeg forventer at opbygge 2 vægge således at etageadskillelsen ligger af på remmene i siden af huset, samt 2 bærende vægge på de i alt 8,5 m.

Jeg har talt med spærfabrikken, og de gamle spær kan godt bygges om, og der kan etableres strøer imellem de eksisterende spær, spørgsmålet går udelukkende på bæreevnen på betongulvet.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det forstår jeg - ikke. :o)

Hvorfor ikke forstærke bjælkerne i det eksisterende bjælkelag?
(Så slipper du for alt hvad der hedder bærende indvendige vægge).

Eller handler det om gitterspær?
Der er tale om at de eksisterende gitterspær ombygges, samt at der imellem spær skal etableres bjælkelag, det er disse bjælker som skal ligge på væggene. Jeg er heller ikke sikker på at de ombyggede gitterspær er selvbærende i hele længden, selvom de er det nu når de fungere som gitterspær.
Hvis det er byggeri af nyere dato og med taghældning i nærheden af 45 gr.
Så er der en overordentlig risiko for at lokalplanen slet ikke tillader at etagen udnyttes.

Men man har ikke megen langtidserfaring med tykke falmingoisoleringslag.
I stedet for bærende væg kunne du overveje en søjle/drager løsning. Så skal du kun igennem gulvet et enkelt sted, (for søjlefundamentet), og lade den bærende drager være øverste del af en ikke bærende skillevæg.

Eller du kunne bruge stålbjælker som bjælkelag

Det lyder som en interessant løsning, men det er alligevel i den tunge ende, hvad jeg lige kan se:
Lav egenvægt fra 190 kg/m2


Jeg er selv ude i nogle meget tilsvarende overvejelser i vores hus der også er 8,5 meter i bredden. Foreløbig er jeg kommet frem til at limtræ bliver nogle kæmpe basser, beton bliver for tungt og letbeton kan ikke umiddelbart spænde de 8,5 meter.

Knauf Danogips og et andet firma (Gyproc?) har stålbyggesystemer der kan spænde 9 meter. Men så er profilerne 300 mm høje...

Hvordan er dine indervægge lavet? Direkte på betondæk? Støbt fast ii en enkelt leca-blok måske?
Annonce
Mine inder vægge er lette skille vægge opbygget i trareglar, placeret direkte på betongulvet, som er armeret med 6mm. Net. Jeg håber at en forstærkning af disse vægge kan bære etage adskillelsen. Min udfordring er om gulvet holder. Skille væggen fordeler jo trykket over hele væggen længde, da den jo ha en form for top og bunder, i træ skelettet.

Min umiddelbare vurdering er at det godt kan bære, men jeg ved ikke hvilket tryk man skal regne med, på sådan en etage adskillelse.
Jeg mener ikke at du kan lave bærende vægge oven den type terrændæk som du har. Som udgangspunkt i hvertfald.

Se her;
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-med-beton/skillevagge
Jeg så lige at de har et program som kan beregne styrke på sådan et gulv, det må jeg da prøve!

Se det her http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/beregning/terrandaks-bareevne/beregningsprogram

Hvordan finder man ud af hvor meget en etageadskillelse belaster vægge og gulv. Er det både taget og etageadskillelsen der belaster, eller bære hanebåndspærene taget, så det kun er etageadskillelsen der belaster?

kan man ikke se et princip for belastningsfordelingen på hanebåndspær et sted, jeg kan skisme ikke lige finde noget på google :-]
"Programmet henvender sig til teknikere, ingeniører, konstruktører eller lignende med forudgående teoretisk kendskab til dimensionering af terrændæk"

Så nap du dig en mellemlang teknikeruddannelse allerførst. :o)

Det vil sikkert nok kunne holde, men du får nok ikke et ingeniørfirma til at sige god for det i nogle beregninger og det er det der er humlen i det. Det skal der til hvis det går galt og forsikringen skal betale. Der er bedre chancer hvis du placere en kraftig I-bjælke i bunden som fordeler trykket bedre i længde retningen.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis