Hjørnesamling af bordplade - skabelon.

Jeg har jo, som nogen måske har læst sig frem til, fået mig en overfræser :-)

Samtidig står jeg for at skulle skifte bordplade i løbet af i år. Jeg forstiller mig at hjørnesamlingen skal laves med en not (en i hver plade) og en løs fer. Men så vidt jeg har kunne læse mig til er det ikke nok, og beslag lignende dette
http://www.carl-ras.dk/e-shop/besla...el=topsale skal bruges. Men, skabeloner til at fræse efter er hundedyre, og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg selv laver en skabelon.
Jeg har tænkt på at det jo ikke rager vidt for at lave en skabelon vha et kopbor og en stiksav. Men når jeg så fræser efter det runde hul kopboret har lavet bliver der jo noget til overs i midten, hvordan kommer jeg af med dette? Stemmejern måske?

mvh Tom

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, har lige lavet nogle samlinger, - og det krævede ingen skabeloner.

1. Savede pladerne til med dyksav og lagde dem på plads.
2. Mærkede op hvor jeg ville have samlebeslag.
3. Vendte pladerne og borede hul i 17 mm dybde, diameter ca 36 mm med et Førstner-bor (staves ??), samme som bruges til hængselshuller (Mener de købt i Harald Nyborg).
4. Brugte overfræser til at fræse fra hul ud til kant af samling.
5. Brugte dyksav til at save riller i samlefladen, og indlagde "fisk" i rillerne før samling.
6.Påførte smalfugemasse (fulgte med beslagene, men kan købes i patron), skubbede pladerne sammen og spændte beslagene.

Lavede en samling på en 180 cm, 3 beslag - forøgelse af bordplade ud i vindue, - den samling, vil jeg vove at påstå ikke kunne laves bedre, selv ikke på en fabrik. (Indrømmet, er sgu' lidt stolt af den, når man ikke har prøvet at lave samlinger før)
Det der bliver til overs i midten fræser du bare på frihånd, du skal jo have fjernet alt indenfor skabelonen. Linien over til den næste plade kan du fræse med et enkelt land. Det behøver ikke være super præcist, man kan ikke se det bagefter.
Til noten kan man godt bruge en dyksav, men når du nu har en overfræser ville jeg tage et notjern :-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis