valg af køkken/røremaskine ?

Hej alle herinde..

Jeg har de sidste par dage været helt overbevist om at jeg skal have en køkken/røremaskine. Jeg har efterfølgende læst en del, men er ikke konkret kommet frem til noget.

Jeg har kigget meget på kenwood's maskiner, og tror også det bliver sådan en jeg anskaffer mig, men hvad er jeres erfaringer ? hvor stor skal maskinen være ?

Min nabo har en major maskine på 800 watt, og med en pænt stor skål, ved ikke lige hvor mange liter, men kunne godt tænke mig en maskine der var tilsvarende den, dog ikke så dyr

Jeg kigger i øjeblikket på brugte maskiner, da jeg ikke vil ofre flere tusinde kr. i en helt ny, hvis den så bare kommer til at stå og samle støv, men jeg er i tvivl om hvor mange watt der er nødvendig, for jeg vil jo gerne have en maskine der ikke brænder sammen hvis jeg skal lave en ordenlig omgang rugbrød eller andet "tungt" dej.

hvad kan i anbefale mig af maskiner til en pris som er til at komme til ?

Mvh. Steffan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kenwood er kvalitet der holder i mange år, og det koster. Men Elgiganten har af og til et godt tilbud. Måske det var værd at kigge efter :-)

Alternativt er der KitchenAid Artisan modellerne.
Det er sådan lidt mere bling bling agtigt, men mange er glade for dem. Dog nægter jeg at tro på de holder lige så godt som Kenwoods modeller. Man skal heller ikke lad sig narre af den på papiret noget svagere motor i KitchenAid maskinerne. For i modsætning til på Kenwoods modeller, sidder motoren direkte på "armen" uden en masse gear osv med deraf følgende effekttab.

Når alt det så er sagt. Jeg kunne aldrig drømme om at købe andet end en Kenwood maskine. Det er kvalitet, det er voldsomt og det holder i mange år.

Synes du hellere om en lidt mindre, mere fix maskine, så er en KitchenAid måske noget :-)
jeg har fået tilbudt en ældre kenwood chef på 450 watt, som jeg synes ser fornuftig ud..

men jeg er i tvivl om hvor mange watt jeg skal bruge ? altså, er de 450 watt nok ?
det må jo gerne være en maskine som man kan bruge til lidt af hvert, også gerne større mængder dej. men har du nogen ide om hvor mange kilo sådan en 450 watt maskine kan køre med, uden den får problemer ?
Jeg har en Kenwood KM020 og den er jeg meget glad for. Købte den af ny for 3500,-.
De er af og til i den blå avis, men jeg synes generelt de er meget dyre brugt.

Den har ikke problemer med at røre dej på omkring 3-4 liter, men man kan høre at den skal lave noget.

 Aldrig gå ned på udstyr!


Hmm, 450 watt synes jeg ikke lyder af meget. De nye maskiner er jo minimum 800 watt så vidt jeg er orienteret.

Men er du ved at købe brugt, så var det måske en ide at få den demonstreret først :-)
jeg vil meget gerne have en brugt til at starte med, da jeg ville ærge mig hvis jeg ofrede fllere tusinde kr. i en helt ny, og så den aldrig blev brugt

jeg synes heller ikke at det lyder af meget, men det kunne jo være at der var nogle som havde erfaringer med den slags maskine.. det ville jo ikke gøre noget hvis den kunne røre 2 eller 3 rugbrød sammen på en gang
Annonce

Du kunne jo også kigge efter et mindre anerkendt mærke. Fx bosch :-)
ja, jeg udelukker ingen mærker lige nu

Men jeg synes de bosch maskiner er meget dyre brugt

Altså, du kan få en ny Bosch for 1200,- og en ny Kenwood fra 1700,-

Vi har selvfølgelig alle forskellig opfattelse af penge, men taget i betragtning af hvad du får for pengene, tror jeg ikke det kan svare sig at købe brugt.
Jeg har en Krups og den fungerer aldeles glimrende. Motoren er på 1200W, og det er rigeligt. Den tager ca 2 kg dej (godt et kg mel). Endvidere har vi en kødhakker til, og den er også god. Sammenlignet med andre (bl.a Kitchen Aid) jeg har oplevet er den lydsvag, hvilket jeg sætter pris på. Den har en fin vejefunktion, som er god, når der hældes mel, væske osv i skålen, og en timerfunktion, så den kan sættes til at røre i f.eks 10 minutter og så stoppe selv.
Vi fandt den på tilbud i Bilka for et par år siden til 2000,-

Jeg var gennem Bilka i dag, dog på ledsaget (af fruen) udgang, så der var ikke tid til at stoppe i de sjove afdelinger, men jeg så da, at de havde forskellige af disse herlige maskiner på tilbud i denne uge.

Jeg ville ikke lægge så meget vægt på maskinens effekt (dog må den ikke være bovlam), men skal den trampe i tung dej gælder det mere om at have et gear-train, der kan holde til belastningerne. Det er nemt for producenten at opgradere ved at sætte en større motor i, men følger der ikke tilsvarende tandhjul mm med kan glæden blive kort.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis