Fremløb eller returløb?

Har noget gammelt gulvvarme på badeværelset, hvor jeg kun kan se det ene rør, som går ned i gulvet. Det andet må være skjult under selve gulvet. Der er ingen termostat på, kun en gammel åben/lukke ventil. Har læst at gulvvarme bør reguleres på returvandet, men hvordan finder jeg ud af, om det er fremløb eller returløb?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder det ikke sammen med en radiator? Hvis det gør (altså sidder på fremrøret til en radiator i venstre side) er det nok med regulering i fremløb. Men er det vigtigt? Du kan jo ikke gøre så meget ved det uden at bryde gulvet op.
Fremløb kan sidde både til venstre og højre, men jeg ville mene at det mest almindelige er venstre. Fremløb sidder altid øverst i radiatoren, medmindre det er lavet forkert.

Kan du huske hvordan radiatoren sad? (hvis altså det er dig der har fjernet den) Hvor gammelt er varmeanlægget? Det kan også have betydning om det er et eller to-strenget. Nyere anlæg er (bør) være to-strenget.
Huset er fra 1978. Fyret er fra 1997. Mener det er 2 strenget.

Har ikke selv fjernet radiatoren. Og begge rør fra radiatoren er er nu helt nede ved gulvet, hvor de er skruet til med en prop.
Hvis du nu sørger for, at radiatorerne i de andre rum kører, så der er varmt vand i fremløb over det hele, burde du kunne åbne for gulvvarmen og så mærke om det varme vand strømmer direkte ind i strengen, eller om der går et stykke tid før det bliver varmt, fordi gulvvarmestrengen skal tømmes for koldt vand.

Sådan siger min logiske sans i hvert tilfælde at det burde virke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis