Dimensionering af tørledning til tag-vand

Hej,

Nej, jeg bor ikke i øst-danmark, men billederne skræmmer da også en nordjyde.

Mit gamle system til bortledning af tagvand er gået til, og jeg overvejer at etablere en tørledning ned til en nærliggende dræn-rende, der ligger mellem vores grund og en tilstødende mark. Men hvor store rør skal jeg bruge? Mit tagareal (bebygget areal) er 350m^2, og bliver serviceret af 8 nedløbsrør, 4 på hver side af huset. Jeg vil gerne tilkoble de 4 nedløbsrør til en tørledning et efter et, således at jeg ender op med to stik, der så skal tilsluttes et rør der løber fra huset og ned til renden. De to stik bliver ca 30m lange hver, og røret der løber ned til renden bliver ca 50m. Fald vil blive minimum 2%.

Jeg tænker selv at de to stik kan laves i Ø110, men er i tvivl om røret ned til renden kan kapere den mængde vand (eller om de to stik kan...). Men det kunne være super hvis man kunne nøjes med Ø110.

Er der nogen der har et bud på hvilke størrelser rør jeg skal trække? Og hvordan jeg bedst får ført mine Ø90 nedløbsrør ned til stikkene? Jeg vil helst køre så rørene bliver selvrensende, så jeg er fri for sandfang. Evt kun har en enkelt brønd, på hoved ledningen.

Mvh,

Mikkel
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.Mikkel du er ude i noget der kræver autorisation, snak med en autoriseret kloakmester.
Du kan selv grave render og tildække igen.
Lad  kloarkmesteren om at diminsionere og lægge rørene.

tveskæg

 

Det er ikke korrekt tveskæg.

Når der ikke sker tilslutning til det offentlige net så er det ikke autoriseret arbejde.

Derimod er det problematisk at du vil lede dit regnvand over til naboen - groft sagt.
Hvis du med en rende mener en bæk?
Der er nemlig kun de to muligheder. Enten bortledning via det offentlige net eller via faskine på egen parcel.

Endvidere forstår jeg ikke ideen med en tørledning. Derved vil alt sand og blade fra tagfladen jo ende i renden. (Som du altså formodentlig ikke må bruge). :o)
Alle kloarkledninger i jord skal udføresaf autoriseret kloarkmester. Tagvand og overfladevand fra gårdsplads må ledes til vandløb eller dræn.

Kun for vand gælder at man selv må lave det når  anlæget ikke er tilsluttet off. næt.

tveskæg

 

Men det passer ikke tveskæg!!!

Ingen af delene.

Årsagen er at der ikke er krav om at regnvand overhoved skal føres i rør i jord. Du må gerne blot udlede det på jorden.
Men når regnvandet skal afledes via det offentlge net stilles der naturligvis kravt om aut. udførelse.

Og du må ikke umidelbart lede vand til et vandløb. Heller ikke selv om de måske løber på din egen parcel. For når vandløbet passerer grundskellet er det det jo ikke dit vandløb længere.

Jeg vil dog tro at det er rimelig nemt at få tilladelse til afvanding via et vandløb. men så vidt jeg ved er det kommunen der administrerer den slags ting. Primært af forureningshensyn, (der kunne jo være en hundestejle, der følte sig utilpas længere ned af strømmen) men osse for at sikre at der ikke sker overbelastning og opstuvning i tilfælde af massive regnskyl.

Egentlig ved jeg ikke hvem der ejer vandløbene i DK. Men det er det offentlige der administrerer dem.

 
Kloak og spildevand
Kloak - Cached Lignende
Du +1'ede dette offentligt. Fortryd
Du skal selv sørge for bortledning af overfladevand på din egen grund. Husk at kloakarbejde kræver autorisation. Du kan finde listen over autoriserede

Grundejeren har ansvaret for:

• at bortlede regnvand fra egne tage, indkørsler, terrasser, fliser

el. lign. uden at dette giver gener for grundejerens naboer.

• at vedligeholde private vandløb, grøfter, dræn og brønde, som

findes på egen ejendom.

Det kræver tilladelse:

• at nedsive regnvand i faskiner.

• at lede regnvand til dræn, brønd, grøft eller vandløbD

Derfor brug en autoriseret.

tveskæg

 

Annonce
@ Tveskæg
Men hvor har du den tekst fra?

Og den gør iøvrigt ikke nogen forskel! :o)
Alt hvad der hedder regn- og overflade vand fra egen matrikkel, og som IKKE er tilsluttet offentlig kloak, må du lave selv. Dog skal du søge tilladelse for at etablere en faskine, men dette er som regel ikke et problem, da kommunerne er glade for at man selv sørge for at komme af med vandet.

http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/faskiner/#Må-du-selv-bygge-en-faskine

Mvh Thomas Hansen

Nu synes jeg at vi skal sende Mikkel en tur på sin hjemkommunes tekniske forvaltning.
Er jeg kommet med ueigtige oplysninger beklager jeg.Det er nogle år siden jeg har arbejdet i den brance. Har arbejdet 6 år som kommunal vandløbsmand og
miljøteknikker.
De oplysninger jeg har vidregivet stammer dels fra en kommunal vejledning samt vandløbsloven.

tveskæg

 

Hej,

Tak for alle indlæggene.
Nu er det sådan at jeg bor langt ude på landet, hvor vi er en lille klynge huse (6). Indtil nu, har vi været koblet på en ledning ude under vejen, som kommunen mener at vi 6 huse selv ejer. Denne ledning fører ned til den selv samme drænrende, blot 20 meter fra det sted, hvor jeg "kobler" mig på.
Jeg har talt med kommunen, og de så ingen problemer i dette. Dog ville de gerne lige have en tegning der viser hvor mit dløb kommer til at ligge, så de ved det i forhold til oprensning osv.
Så på den led burde der ikek være nogle problemer.
Jeg har imidlertid selv været inde på kloakviden.dk og regne og aflæse tabeller, og det burde være nok med en Ø110mm ledning.til at bortlede vandet fra 350m2 tagareal, med et fald på 2cm pr m ledning.

Nu håber jeg ihvertfald at der er ok, for det hele er gravet ned og samlet, dog ikke dækket endnu. Jeg vil lige have en kloakmester til at kigge det igennem.

;vh, Mikkel
PS: min største bekymring lige nu er at for at få hældningen på rørene til at passe, har jeg været nødt til at hæve dem op til 20cm nogle steder, hvor jeg så har stampet små bunker at den lerede sand sammen under rørenden, får at løfte røret lidt op. Jeg vil så herefter fylde op med grus til ca midt på røret i hele dets længde, og stampe det ind under med et brædt, så røret bliver understøttet i hele sin længde. Er dette ikke normal procedure? Jeg kan se ved større rør at man ofte sætter nogle betonblokke under med nogle meters mellemrum, og så fylder grus i efterfølgende. Men det er ved nogle store rør, Ø300cm eller lignende. VIlle i være bekymrede for at rørene vil "sætte" sig over tid? Jeg har lidt tendens til paranoia når jeg L-D-S'er, da jeg normalt er ret perfektionistisk, men også har et loft på mit budget, der ikke tillader at jeg bruger 50.000kr på at få en kloak-mester til at lave det hele, i forhold til de 10.000kr jeg selv har brugt.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis