Kap/geringsav: Metabo Vs. Dewalt

Er igang med et nybyggeri, og i den forbindelse skal jeg lave en stor del af tømmerarbejdet selv. Derfor vil jeg have købt mig noget ordentlig værktøj til opgaven.

Jeg har bestemt mig for at jeg skal have fat i en god kap/geringsav & en dyksav/rundsav.

Valget på dyksaven er faldet på Matabo KSE 55 Vario, da den også kan anvendes som håndholdt rundsav og har læst gode anmeldelser af den herinde.

Ang. kap/geringsaven er jeg lidt mere i tvivl. Jeg står og vakler lidt mellem disse 2 modeller:

Dewalt DW777 + Arbejdsbord

eller

Metabo KGS 254 M + Arbejdsbord

Dewalt'en er vel en gammel velprøvet model, hvorimod Metabo'en har lidt flere features som fx. lys og laser.
Metabo arbejdsbordet er en smule dyrere end Dewalt'en, men er alle arbejdsbordene ikke kombatible med hinanden ??

Budgettet er omkring 3500,- for Dyksav, 2300 ,- for kap/geringsav og 1100 for arbejdsbord.

Er der andre modeller jeg skal overveje ??

Eller hvilken en af de foreslåede modeller skal jeg vælge, og hvorfor ??

Håber i kan hjælpe mig lidt med en beslutning
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Alle delene har jeg fundet hos: http://dorchdanola-netbutik.dk/
Jeg ville tage dewalten som kapsav.. helt sikkert... Man kan sige meget om dewalt men kapsave har de altid været gode til.
Metabo er i mine øjne sådan lidt et "discount" kvalitetsmærke og så har jeg aldrig rigtigt troet på det laser halløj der..

Dewalt 777 med bord koster lige præcis 3500 kr
hvis du har et budget på 3500 til dyksav ville jeg uden tvivl vælge makitas da festool ikke kan fås til budgettet.. Når du virkelig vil bruge så mange penge på værktøj forstår jeg ikke helt hvorfor du kigger på metabo
Tak for input - Havde bare indtrykket at Metabo også var et prof mærke, og da den både kan bruges som alm. håndholdt rundsav samt dyksav, faldt valget på den. Men det tror jeg da bestemt at jeg vil gen-overveje!

Den kan godt være man stort set ikke kommer til at bruge den håndholdte når man først har en dyksav.

Men ja, Makita's SP6000K1 har helt klart også været i overvejelserne, den har også anti-kip....
For det første er det jo min helt personlige mening, da dette jo simpelthen er religion
Men jeg har aldrig været i et tømrerfirma hvor vi har brugt Metabo eller arbejdet sammen med nogle hændværkere der brugte Metabo. Siger ikke det er dårligt men i min verden er det helt sikkert et gds mærke

Nu har jeg aldrig været så vild med multiværktøjer. Syntes aldrig rigtigt de har været andet end kompromier
Annonce

Makita dyksaven er rigtig god, jeg har selv en, der kan købes paralelanslag, så den kan bruges som alm rundsav, men når du først, har prøvet at køre efter føreskinner, så bruger du sansynligvis ikke længere en håndrundsav.
Makita'en er ofte på tilbud til 2200 + moms (xl-proff center) og der er med en 1400mm føreskinne.

mvh jens


 

@ Vikingemanden - Ja du har nok været på flere byggepladser end jeg, så det er jo med at høre på folks erfaring.

Men ja, har samme opfattelse af multi-tool, de er aldrig super gode til nogen af delene. Læste blot en god anmeldelse af den herinde. Men Makita går man vel aldrig gal af.

@ je__ns - Når jeg tænker på at bruge den håndholdt, så er det for lige at flække en lægte eller en reglar eller lignende, ikke så meget for at køre med parallelanslaget, der vil jeg nok i alle tilfælde bruge skinnen.

Makita'en koster 3195,- inkl. skinne og kuffert hos DorchDanola....
Skulle have lavet nogle projekter derhjemme, så har selv investeret i dewalt 777 med bord efter anbefaling fra en kammerat der er tømrer.

For satan hvor er den en god sav.

Jeg prøvede en med laser inden jeg købte, men det er ikke lige mig, stoler sgu ikke rigtig på det(i skal ikke spørge hvorfor;-)).

Jeg har ikke prøvet mange forskellige save, men synes sgu at "det gule monster" er topklasse.

Så jeg vil klart anbefale dewalt'en.
Super - tak for opfordringen.

Det er nok rigtig at man alligevel ikke rigtig stoler på det laser-halløj og bare klasker saven igennem, man vil nok stadigvæk lige køre klingen ned imod først - tror jeg da ihvertfald jeg ville gøre....
Jeg er lige blevet færdig med at bygge et sommerhus og i den forbindelse købte jeg en Metabo http://www.metabo.dk/Produktkataloget-stationaere-maskiner.24197+M50d3c77afc6.0.html

Derudover brugte jeg min gode gamle Dewalt 707.
Metaboen er helt klart bedst til det finere arbejde. Laseren er ultrapræcis og meget anvendelig. Derudover er det let at indstille kip og vinkel, og anslaget kan også justeres.
Når det er sagt har jeg faktisk brugt min Dewalt mest. Den saver simpelthen hurtigere (der var også en grovere klinge i).
Hvis jeg kun skulle have én sav blev det nok Metaboen.

Når det nu er nybyggeri du skal lave så prøv at undersøge om du skal lave mange snit på mere end 45 grader. Det var helt klart en funktion jeg manglede. Så vidt jeg ved er det kun Dewalt der har 60 gradersfunktion på nogle af deres save.

God fornøjelse :-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis