Kap/geringsav: Metabo Vs. Dewalt

Er igang med et nybyggeri, og i den forbindelse skal jeg lave en stor del af tømmerarbejdet selv. Derfor vil jeg have købt mig noget ordentlig værktøj til opgaven.

Jeg har bestemt mig for at jeg skal have fat i en god kap/geringsav & en dyksav/rundsav.

Valget på dyksaven er faldet på Matabo KSE 55 Vario, da den også kan anvendes som håndholdt rundsav og har læst gode anmeldelser af den herinde.

Ang. kap/geringsaven er jeg lidt mere i tvivl. Jeg står og vakler lidt mellem disse 2 modeller:

Dewalt DW777 + Arbejdsbord

eller

Metabo KGS 254 M + Arbejdsbord

Dewalt'en er vel en gammel velprøvet model, hvorimod Metabo'en har lidt flere features som fx. lys og laser.
Metabo arbejdsbordet er en smule dyrere end Dewalt'en, men er alle arbejdsbordene ikke kombatible med hinanden ??

Budgettet er omkring 3500,- for Dyksav, 2300 ,- for kap/geringsav og 1100 for arbejdsbord.

Er der andre modeller jeg skal overveje ??

Eller hvilken en af de foreslåede modeller skal jeg vælge, og hvorfor ??

Håber i kan hjælpe mig lidt med en beslutning
Er igang med et nybyggeri, og i den forbindelse... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


At kalde Metabo for gør-det-selv værktøj må i den grad siges at bunde i uvidenhed!

Dog synes jeg ikke deres akku-skrue/boremaskiner kan følge med Dewalt/Makita hvad kvalitet angår. Men jeg ville til enhver tid vælge Metabo vinkelslibere og andet med ledning på frem for Dewalt og Makita. Det er bare så meget bedre bygget.

Metabo borehamre/maskine (med ledning) er også i en klasse for sig efter min mening. Virkeligt super kram.

Prøv at forhøre dig i det lokale XL-proof center, så er jeg ret sikker på du får Makita dyksaven, og 1 stk føreskinne til 2800 kr incl moms.

Jeg havde 3 stk 1400 mm føreskinner, den ene savede jeg midt over,  den skinne på 700 mm, er faktisk rigtig god, til mindre opgaver.

Jeg skal på et tidspunkt have lavet et vinkelanslag, til den ene korte skinne, så er det hurtigt lige at snittte et brædt lige over.

mvh jens


 

Borst-- hvis nu du havde haft en ligeså fin klinge i din Dewalt som i din metabo tror du så ikke at dewalten havde været liges god til det finere arbejde ??

Tomder-- Det er jo lige netop det jeg mener med at det er sådan et betændt område..
Du syntes metabo virker bedre skruet sammen jeg syntes det virker mere plastik agtigt.
Som vinkelsliber foretrækker jeg klart bosch eller hitaschi hvorimod Jeg syntes Hilti levere langt de bedste borehamre
Skrevet af Vikingemand på 16 aug 2011 15:05
Borst-- hvis nu du havde haft en ligeså fin klinge i din Dewalt som i din metabo tror du så ikke at dewalten havde været liges god til det finere arbejde ??

Tomder-- Det er jo lige netop det jeg mener med at det er sådan et betændt område..
Du syntes metabo virker bedre skruet sammen jeg syntes det virker mere plastik agtigt.
Som vinkelsliber foretrækker jeg klart bosch eller hitaschi hvorimod Jeg syntes Hilti levere langt de bedste borehamre



Jamen du har jo fuldstændigt ret :-)
Min erfaring siger mig efterhånden bare at de enkelte mærker har hver deres forcer. Men ja, det handler nok også meget om religion. Men jeg ville aldrig bare gå efter et mærke. En del folk ser man sværge til Dewalt, og intet andet. Det synes jeg er lidt et snæversynet valg, men det er jo op til folk selv hvad de bruger pengene på :-)

Som jeg også skrev før. Der er stor forskel på Metabo i min verden. Deres akku maskiner synes jeg også er noget værre plastik skrammel, hvorimod deres maskiner med ledning, som nævnt vinkelslibere og borehamre synes jeg er helt fantastisk :-)

Hitachi slagnøgler skulle så vist være i en klasse for sig, synes jeg har at hørt lidt om :-)

På mit tidligere arbejde, havde vi en del Metabo vinkelslibere, der brænde ofte en af.

Så begyndte vi at få Hitachi vinkelslibere, de var nærmest uopslidelige, og brændte aldrig af.
Vi havde også en Metabo håndbåndpudser, den blev også ret hurtig defekt.

På mit nuværende arbejde, har vi Makita vinkelslibere, de fungere og holder fint.
Vi har også en 230 volt borhammer, i Makita, den fungere også fint.

Privat har jeg en 125mm bosch vinkelsliber, på 1400 watt, men trinløs hastighed, den køre ganske udmærket, og har masser af kræfter.

mvh jens


 


 

Annonce
Vikingemand-- Begge klinger var nye, den ene var en 48 tands den anden 24 eller mindre.
Du skal også være opmærksom på at Metabo har 2 serier ligesom Bosch. Metabo prof er grønt og GDS er blå (det omvendte af Bosch ;-)
De skilter bare ikke med det som værende 2 særkilte serier.
De "blå" save har som du selv siger en lidt lavere kvalitet, men prisen er også derefter.

Du har ret i at det hurtigt bliver en religionskrig, men jeg vil vove den påstand at min Metabo er mindst lige så god kvalitet som min Dewalt. Den egner sig dog bedre til det finere snedkerarbejde en Dewalt´en.

Madsen1982-- Du kan tit finde brugte Dewaltmaskiner til en rigtig fornuftig pris. Jeg solgte min 707´er for 600,- og den var 100% iorden.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Borst-- så vil jeg vove den påstand at det er noget sludder. Man kan ikke sammenligne 48 tænder med 24 .
Jeg troede faktisk også det var det blå metabo der var bedst
Skrevet af je__ns på 16 aug 2011 15:16

På mit tidligere arbejde, havde vi en del Metabo vinkelslibere, der brænde ofte en af.

Så begyndte vi at få Hitachi vinkelslibere, de var nærmest uopslidelige, og brændte aldrig af.
Vi havde også en Metabo håndbåndpudser, den blev også ret hurtig defekt.

På mit nuværende arbejde, har vi Makita vinkelslibere, de fungere og holder fint.
Vi har også en 230 volt borhammer, i Makita, den fungere også fint.

Privat har jeg en 125mm bosch vinkelsliber, på 1400 watt, men trinløs hastighed, den køre ganske udmærket, og har masser af kræfter.

mvh jens

 


 


Pudsigt egentlig.

På mit gamle arbejde skulle jeg skære en gammel svinestald ned. Jeg nåede at brænde 2 store Makita Vinslibere af, begge næsten ny. Gearkassen holdt ikke. så blev de investeret i en Metabo som var på tilbud i den lokale maskinforretning, og den holdt og kører nok i øvrigt stadig :-)



 

Hehe, tanken var at jeg gerne skulle blive klogere på hvad jeg skulle vælge - det ved jeg ikke helt om jeg er blevet :o)

Den Metabo dyksav er også den Grønne model (Prof)

Tror det bliver Dewalt kap/geringsav med matchende bord, men ved ikke helt med dyksav, og det skal være Metabo eller Makita.....
Kan kun sige såmeget at du helt sikkert ikke vil fortryde makitaen. Der får du dig sgu en fed sav til prisen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis