Føre internet og telefon rundt i hus sammen

Hej
Jeg bor i svendborg og får med kabel, fra en boks på ydervæggen, sendt antenne/radio/telefon/internet ind i huset. Jeg har tidligere ført antenne/radio rundt i huset via krybekælderen, og nu er tiden komnmet til at telefon og internet føres rundt til rummene. Det er planen at det også bliver gennem krybekælderen.

Jeg vil gerne gøre det selv da jeg syntes det er sjovt og for at spare penge, men skal have hjælp til hvilke produkter jeg skal købe og hvordan det lige gøres rigtigt.

Udtagene må gerne være af den type hvor netværk og telefon sidder side ved side.
Er det sådan at netværk er UTP og telefon er STP, eller er det helt forkert?

Ser frem til at høre fra jer

Med venlig hilsen
Kenneth


 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du trækker bare netværkskabel rundt til det hele. telefonen kan sagtens køre over det. hvis du vil fremtidssikre det, bruger du Cat7, da det kan bruges til HD-video også, så har du mulighed for at benytte det med de nye multimediaprodukter osv.
det er lidt dyrere end at adskille det i to forskellige kabler, men det er mere fleksibelt.
OK, det du siger er at hvis jeg vil have mine to adskilte stiki smme dåse til netværk og telefon skal jeg bare føre 2 netværkskabler som hver ender i sit eget stik, men hvilket stik? Troede stikket til netvækskabel og telefonen var forskellige?

Vil helt sikkert vælge cat7, det er nemlig med tanke på multimedia jeg gør dette projekt.
Du laver det hele med RJ45 og fører to kabler frem. hvert udtag er så dobbelt ala dette http://www.greenline.dk/Produkt/5603/Fuga-dataudtag-15M
telefon er rigtig nok RJ11, men der kan du lave en adapter

Skrevet af kbr100 på 15 aug 2011 10:17
OK:-) Men hvorfor ikke bare finde stikket til RJ11 og sætte i dåsen? findes det ikke er har det noget med kablet at gøre?

Der hvor jeg skal trække fra er det RJ11.

Link til RJ11 konnector.
http://www.elvvs.dk/category.2772.article.25071v


 

Det kan du også, men det bliver noget klamp hvis du skal have et cat7 kabel ned i et RJ11 stik.
Har du mange fastnet telefoner da?
Et RJ11 stik kan også passe ind i et RJ45 stik.
Hvis du laver det med RJ45, har du jo to netstik hvert sted, så du kan sætte flere ting til uden at bruge switch.
Går ud fra det hele skal ende i et samlet krydsfelt.

p.s linket virker ikke
Annonce
Men jeg vil gerne have det sådan at der er et telefonstik sammen med netværkstik i rummene, så man nemt kan flytte telefonen rundt.
Så hvilke kabler/stik skal jeg bruge for at føre telefonen med rundt, udgående fra det eneste telefonstik (RJ11) som sidder lige inden for boksen?

Hvordan laver jeg et krydsfelt med telefon og netværk?

Da jeg førte radio/tv rundt, skiftede jeg dåsen ved boksen til én der sendte antennekablet videre til en fordeler og derfra spredte jeg antennekablet ud til dåser i rummene. Er detr samme princip med telefon/internet?

ps.
Så godt linket ikke var specifikt, men kunne ikke redigere mere i indslaget.
Er der nogen særlig grund til at du vil føre kabler rundt i huset, både telefon og internet kører fint trådløst.
Jeg vil gerne have hastigheden og stabiliten ved kabelføring.
Har læst mig frem til at kernen i mit projekt er at lave et krydsfelt.

Som nævnt kommer mine signaler ind fra en boks på ydervæggen og sidder som enkeltdåser på indervæggen; 1 telefonstik (RJ11), 1 internet (RJ45) og antennestik (radio/tv). Det er mit udgangspunkt, og antennestik er ført rundt, nu skal jeg have ført telefon- og internetstik rundt.

Indtil videre har jeg fået hjælp til at føre både telefon og internet i RJ45 og det vil jeg gøre. Men jeg skal lige have hjælp til hvordan jeg opretter krydsfeltet rigtigt og hvordan jeg fodrer det ene internetkabel med telefondata også.

Dvs. jeg vil lave et krydsfelt, føre dobbelt internet ud til dataudtag der ender i to RJ45 stik, MEN hvor den ene også har telefondata i sig, således at der kan bruges enten telefon/computer eller computer/computer fra dataudtaget på væggen. Dette skal gøres i krydsfeltet og det skal jeg have lidt hjælp til.
du skal have dit internet signal over i en switch. Denne har så flere porte, hvori du sætter dine stik fra de forskellige rum i. Om du kører kablerne direkte i switchen eller laver et "rigtigt" krydsfelt med et patchpanel er lidt op til hvor flexibelt det skal være og naturligvis prisen. patchpanel eksempel: http://www.elvvs.dk/category.2055.article.13923

Din telefon skal du ikke køre i switchen, men blot benytte en adapter ala denne:
http://www.elvvs.dk/category.2269.article.19221 i hver ende. En i krydsfeltet fra telefondåsen og en fra dit vægstik op i telefonen.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis