Sejldrev 120S, olietype....

EBH Hvilken olie skal der bruges på sejldrev 120S som siddder på en Volvo Penta motor model 2002 årgang 1984. Jeg har fået forskellige olie typer oplyst fra forskellig personer. På forhånd tak for svar.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Vi har samme motor,og bruger 20/40 olie til både motor og gear.Du kan downloade brugermanual fra nettet,den er frigivet.(måske på grund af alderdom)
Mvh.june d6

 

Tak for svar.

Har for længe siden læst din hjemmeside med interesse og noteret den i min liste.

Sidst på sæsonen sidste år begyndte den at "synge" i gearet når vi havde sejlet et stykke tid på motor, jeg tror det er når olien er varmet op, derfor begyndte jeg at lede efter svar til olie type, men fik flere forskellige af dem. For at gøre det så godt som muligt sugede jeg så meget som muligt ud af gearet og efterfyldte med gearolie 70/90. Jeg syntes imidlertid denne olie virker noget tynd i forhold til motorolie 20/40, og det hjalp heller ikke på sangen.

Nu vil jeg tappe al olien af og hælde motorolie på. Håber det hjælper. Motor og gear har kørt 1690 timer siden 1984.

Godt nytår.

Erik

Tak for svar.

Har du linket til bruger manual.

Godt nytår og forhåbentlig bedre vejr til sommer end sidste år.

Erik

Har selv et S120 Sejldrev i min båd. Bruger Yanmar Sejldrevs olie (1/2 pris af Volvo Penta Sejldrevs olie)
Det er en speciel Gear olie der ikke mister smøreevnen selvom der kommer en smule vand i olien.
Tak for oplysningen.
På bådudstillingen i Bella talte jeg med folkene på Volvo standen, og de fortalte samstemmende jeg skal bruge samme olie på motor og gear på motor type 2002, altså motorolie 15-40. I år har jeg nu gjort dette og sangen i gearet er væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis