Alu-profil ovenpå hanebånd?

Hej,

Jeg var ved at male de to udvendige hanebånd over svalegangen i dag.
Jeg kom til at bemærke at den yderste har været skiftet (huset er fra 1980). Svalegangen vender mod syd.

Kan det være en fordel med en aluprofil (eller zink) ovenpå hanebåndet for at undgå at den får for meget vand? Eller bruger man ikke det?
Skal man bare sørge for at få malet den jævnligt? :-)

På forhånd tak.

MVH
Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Conson.

En rigtig god ide' at ind-dække med zink eller allu, alene solen nedbryder træet, i sær i sydsiden hvor solen er extra hård ved træværket, så zink/allu. og hyppig maling vil bevare dit træværk i mange år fremover.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej,

Tak for svar!

Jeg tænkte bare på et låg ovenpå hanebåndet med en drypnæse på begge sider. Så vil hanebåndet godt nok stadig få sol på ydersiden, men jeg tænkte det fik mindre vand.
Vil du "indpakke" både overside og den side der vender ud af?

MVH
Søren
Coson

Tænkte nu kun på at ind-dække oversiden, (det ku' du jo ikke vide) så vandet ganske rigtigt kan dryppe af ikke nødvendigvis den lodrette flade som jo får
maling/træbeskyttelse, gerne hyppigt måske hvert år, men igen U/V strålingen nedbryder træet, mest i direkte sol.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nej, det er fint nok den bare beskyttes fra toppen, husk dog at hæve din zink, så evt. kondens på bagsiden, også kan ventilere væk.
Nu lyder det måske dumt, men.. :-)
Jeg kan se på Icopals hjemmeside at man skal bruge alusøm med en neopren-skive. Man skal sømme i den spidse ende så det næste stykke dækker sømmet.
Men hvad så i hver yder-ende, der vil sømmet jo blive synligt? Men neopren-skive er tætning nok?
Hvad med afstanden mellem pind og alu? Er det nok med det som profilerne giver (jeg går ud fra at de giver lidt luft når de har en spids ende)? Hvis ikke, hvad skal man så have imellem? Murpap (det skal vel være noget der ikke kan tage fugt)?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også