Gammeldags lyssensor fra butiksdør.

Hej alle.

Da jeg har en handicappet dreng på 4 år, har jeg fået den ide at lave noget der kunne blive aktiveret hver gang han førte hånd/arm forbi en lys sensor. Jeg tænkte på den slags som de fleste butikker havde ved indgangsdøren. Altså en lyskilde og en lys-sensor. De var ikke særlige store og kunne snildt placeres forskellige steder i hans lille legerum. Frederik (min søn) kan kun ligge ned, men godt bevæge arme og ben. Min tanke var så at han ville kunne aktivere forskellige ting når han afbrød de forskellige lyskilder. Men hvad hedder disse gamle slags dør klokker. Jeg har søgt på Foto-Gong, Lys-sensor og mange flere ting, men kan ikke finde dem. Måske det samme ville kunne laves med noget IR men det skal være småt og ikke for dyr.

Håber nogen kan hjælpe  
Mvh. JIV


Hilsen JIV

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en ? http://www.el-grossisten.com/products/productlist.aspx?searchtext=foto%20gong
Man kunne muligvis også bruge et relæ som tænder ved et klappe ?
Hej. Det var nu ikke den jeg tænkte på. Det er nærmere en lille plastic box, med en lille glas kuppel/øje på. Boxen er vel ca. 3,5 cm bred og 8 cm. lang. I midten af boxen sidder så denne glas kuppel, hvor den ene sender et lys som den anden, på modsatte side af døren opfanger.

Hilsen JIV

Frederik kan ikke klappe, da han er meget spastisk. Da jeg gerne vil have flere forskellige ting der kan aktiveres, ud fra hvilken lys sensor han afbryder, vil en sensor der virker på lyd, jo starte mange aktiviteter på en' gang.

Hilsen JIV

Er ikke sikker på, at man kan få lige den du tænker på, men der findes masser af sensorer, som aktiveres ved at en lysstråle brydes eller reflekteres.

Men for bedre at hjælpe dig, så fortæl lidt mere om, hvad det er du vil kunne aktivere. Og hvad din baggrund er. Er det 230V ting du vil tænde? Eller 5V? Skal det bare være tændt, når strålen er brudt, eller skal der være timere osv. Har du forstand på elektronik?

Vil meget gerne hjælpe hvis muligt.
laurids knudsen (LK) laver en PIR sensor i deres Fuga serie. Den fåes både med og uden afbryder. Jeg tror det er den du kan bruge. Den kan evt. monteres på bestående Fuga underlag. Justeringsmulighed for både lux og tid

 

Annonce
Det afhænger lidt af hvor meget meget dimsen skal kunne og hvad du selv kan lave i elektronik.
er du lidt elektronik kyndig eller har mod på at kaste dig ud i det, kan du kigge på en arduino, som kan styre diverse sensorer og styre ting ud fra dette.
en sensor kunne være http://www.let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=460&category_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=84
som kan måle afstand til ting (hånd)
alternativ er denne http://www.greenline.dk/Produkt/15234/Traekafbryder

og ellers søg på kundemelder. eksempel http://www.servodan.dk/side/foto-gong

Hej alle. Først tak for alle jeres indslag. I er inde på noget af det rigtige og så dog. Først må jeg nok lige fortælle hvad jeg havde tænkt mig.

Min søn på 4 år, som er spastikker, har det der kaldes et legerum. Det er en kasse på ca. 60x60x60 cm. 2 stk. sider, 1 stk. loft og 1 stk. bagvæg. Altså ingen bund og naturligvis heller ikke en forside. Kassen, som vi fremover kalder legerummet står på gulvet eller i sengen. Frederik ligger så med hovedet og det meste af overkroppen inde i legerummet. Legerummet er i dag forsynet med forskellige ting på loftet eller på siderne som han kan hive i eller rører ved. Det er blevet lidt kedligt at ligge der, da der ikke sker så meget nyt derinde.

Frederik er "god" til Computer spil. D.v.s. at han har en' stor rund kontakt (ca. 15 cm. i dirmeter og 3 cm. høj) som han kan aktivere ved at trykke på med arm, hånd, albue eller hvad der nu lige lykkes for ham. Derved kan han aktivere et pudslespil som samler sig selv på skærmen og til sidst give den lyd som nu det forestiller. Den er han MEGET glad for, da der sker noget når han aktiv udfører noget.

Nu er det så, at jeg har fået den ide' at lave noget ligende inde i hans legerum. Dog skal legerummet ikke være overklistret med kontakter, men i stedet havde jeg tænkt mig at han kunne aktivere noget ->(Lys, lyd, blæst, musik osv.) ved hjælp af nogle sensor som han skulle afbryde med arm eller hånd.  

Tanken var at installere disse Lys/IR-sensore hen over ham, inde i legerummet, så han kunne blive aktiveret i legerummet.

Nå, men her er så min ide,,, måske lidt dum, da jeg ikke har meget forstand på elektonik når det kommer til IC, modstande, kondesator osv.

Tanken var at lave en lille kasse, på størrelse af en cigar kasse. På den ene' side skulle der være ca. 6 x indgang og 6 x udgang til at tilslutte sensor.
På den anden side skulle der være 6 x Jackstik tilslutninger eller en anden slags, pr. sensor, som blot var On eller Off ud fra hvilken position sensoren var i.

Kasse skulle tilsluttes 220v som skulle forsyne diverse sensore med strøm. Der skal ikke være strøm ud til Jackstik, da jeg havde tænkt at alle de tilsluttede aktiviteter skulle være selvforsynet med strøm. Det ville naturligvis være smart, hvis det var 6 x 220v udgange, men så afskærer man alle de genstande der evt. kører på 9 V. Man kunne måske lave 3 af hver slags. 3 stk. med strøm og 3 uden strøm. ?????

Legerummet er jo ikke så stor, så det har jo sine begrænsninger hvor mange sensore der kan installeres af gangen.

Men nu kommer vi nok til det sværeste. "Timer"
Forestil dig at en sensor som er koblet til en musik afspiller eller en lille luft-propel. Disse ville jo knap komme i gang før Frederik har fjernet armen eller hånden igen fra sensor. 

Derfor havde jeg tænkt på, om man kunne indsætte en slag "Timer" - potmeter i låget af kassen, 1 stk. for hver sensor. Står potmeter på "0" er sensor blot en  ON / Off eller man kunne dreje den om til f.eks. max. 10 sekunder.
 
Sensorene skal jo være små, så det ikke bliver dem der fylder i legerummet. Afstanden mellem sender og modtager af sensorene bliver max 60 cm. så de behøver vel ikke at være særlig kraftig. Grunden til at jeg tænkte på sensore med IR i stedet for Lys sensore var, at det måske kunne give nogle problemer med dagslys for de sensor der reagere med lys,,, men det ved jeg ikke nok om. Naturligvis skal lyset fra sensorene ikke kunne skade øjnene, hvis en sensor-lys skulle ramme ham i ansigtet.

Nu håber jeg i har fået en forståelse af hvad mit projekt går ud på og håber at nogle kan / vil bidrage med store som små ledetråde eller ideer.


På forhånd tak.


Hilsen JIV

min første tanke til en sådan opgave var 

og bruge en mindre plc, måske en lille omron zen
og nogle forskellige sensor / knapper / lamper / blæser / lyd giver / 

men dette kræver måske man har en der kan hjælpe lidt hvis man ikke er så stærk i el.. 

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=browseSuperSection&N=4294964505#Sensorer%20og%20transducere

lyder helt klart som en sjovt projekt
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis