Gammeldags lyssensor fra butiksdør.

Hej alle.

Da jeg har en handicappet dreng på 4 år, har jeg fået den ide at lave noget der kunne blive aktiveret hver gang han førte hånd/arm forbi en lys sensor. Jeg tænkte på den slags som de fleste butikker havde ved indgangsdøren. Altså en lyskilde og en lys-sensor. De var ikke særlige store og kunne snildt placeres forskellige steder i hans lille legerum. Frederik (min søn) kan kun ligge ned, men godt bevæge arme og ben. Min tanke var så at han ville kunne aktivere forskellige ting når han afbrød de forskellige lyskilder. Men hvad hedder disse gamle slags dør klokker. Jeg har søgt på Foto-Gong, Lys-sensor og mange flere ting, men kan ikke finde dem. Måske det samme ville kunne laves med noget IR men det skal være småt og ikke for dyr.

Håber nogen kan hjælpe  
Mvh. JIV


Hilsen JIV

Hej alle. Da jeg har en handicappet dreng på 4 år... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det sådan en du vilde bruge er godt nok uden lys og fås fra 12v- 230v
virkningen af den viste aftaster kan være en anden da der findes en masse forskellige aftasteere men det
kan give en ide og der skulde nok også være nogle biligere end denne

http://www.greenline.dk/Produkt/16521/Aftaster-kapacitiv
Hej JIV. Det er noget af et projekt du beskriver Jeg tror godt jeg ved hvilken føler du leder efter, og i moderne sprog bliver disse aftastere kaldet "optiske fotoceller". Der er 2 typer jeg tænker du kunne være interesseret i; reflektionsfotoceller eller envejsfotocelle. Engelsk: Photoelectric

Reflektionsfotocellen, også kaldet en tovejsfotocelle, består af en sender og modtager i samme enhed (altså i samme hus) og fungerer ved konstant, at sende laser/infrarødt lys mod en reflektor. Når et emne så bryder lysstrålen, vil enheden koble.

Envejsfotocellen består af to enheder; en sender og en modtager. Fungerer på samme måde bortset fra at lysstrålen ikke skal reflekteres tilbage til senderen. Denne bruges typisk til store afstande +15m?

Du kan læse lidt om dem her, se under "Optiske fotoceller", deres illustrationer ret gode.
http://www.sick.dk/dk/products/categories/sensors/da.html
Ang. infrarøde fotoceller, så tror jeg ikke almindeligt lys gør nogen forskel, da det har noget med bølgelængder at gøre. Men jeg ved ikke med laserfotoceller og din søns øjne osv. Det er værd at undersøge før du køber noget i hvert fald!

Jeg har kigget lidt omkring og kan se at Schneider electric har en serie:
http://www.ecatalogue.schneider-electric.dk/ProductGroup.aspx?groupid=21242&navid=25391&navoption=1
tror m8 modellen er den billigste.

Håber det hjælper? Jeg er ikke så hård på automatikområdet

Tak for alle svar.

Nu har jeg da noget at arbejde videre med.

Jeg vil vende tilbage, når jeg har studeret alle jeres input lidt nøjer.


Hilsen JIV

Jeg er alarmtekniker og har noget a la de sensorer du søger. Jeg har nogle små nogle du blot skal have hånden op for. De er ikke større end proppen til en kuglepen og kan indstilles til hvor tæt du skal på den med hånden.
Men bruger den normalt til at aktivere en elektrisk dør og montere den i et Fuga underlag, hvor folk blot skal kører hånden forbi, for at aktivere døren.

Jeg har også en anden en, der ligner den gamle lys sensor du snakkede om, her er der kun en sender også kan rækkevidden justeres fra 10 - 100 cm.

Jeg forstår godt ideen med dit projekt og jeg ved at det er lige de her sensorer du efterspørger. De kører begge 12v og jeg har også små 12v mini universal timere du kan bruge til, når du skal aktivere noget.

Du er velkommen til at kontakte mig på 28100561

Mvh. Kasper

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis