Fugebånd vs. silliconefuge

Hej

Hvad er afgørende for om man benytter fugebånd eller en silliconefuge om sit vindue/dør?

Isolering, pris, holdbarhed, diffusionsåbent eller andet?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
personligt kunne jeg aldrig drømme om at bruge silikone udendørs.
Den vil gulne med tiden, den er ikke fleksibel nok. Den bliver hård som sten.

Enten ville jeg vælge i udendørsfuge, det kunne være sikaflex AT Connection, eller også ville jeg vælge fugebånd, som du selv er inde på.
Fugebånd er meget lettere at håndtere end fugemasse. Det er ligeså fleksibel og tæt som fugemasse.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

personligt kunne jeg aldrig drømme om at bruge silikone udendørs.
Den vil gulne med tiden, den er ikke fleksibel nok. Den bliver hård som sten.

Enten ville jeg vælge i udendørsfuge, det kunne være sikaflex AT Connection, eller også ville jeg vælge fugebånd, som du selv er inde på.
Fugebånd er meget lettere at håndtere end fugemasse. Det er ligeså fleksibel og tæt som fugemasse.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ja, burde nok have skrevet fugebånd vs. elastiks fuge
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at anvende fugebånd til fugning omkring vinduer og døre - UDENDØRS.

Derimod er det nævnte SIKA produkt sikkert glimrende. Polyurethan baseret.

Derimod er det mit indtryk at fugebåndnene bla. ikke vedbliver at hæfte til specielt trækarme.
Jeg har selv byggefuge fuger i huset, 10 år gamle, og næsten samtlige skal nu skiftes, jeg skifter dog til mørtelfuger nu, de holder da i det mindste mere end 10 år... også er det jo flot med mørtelfuger.
Annonce
Det største problem med ilmodbånd (fugebånd) er at de efter en rum tid begynder at smuldre. Mit valg ville absolut være mørtelfuge eller en gummifuge.

http://www.lyrk.dk
Ja, også tiltrækker de simpelthen en masse skidt.
Imodbånd er kun pæne indtil det første blæsevejr, så er det fyldt med blade og møg.
@Koluda
Hvad er der galt med de eksisterende fuger?
Den sprækker i overfladen, og har sluppet omkring karmene mange steder, dog mest på sydsiden af huset.
Ikke godt.

I forbindelse ned igangværende tagrenovering har jeg kunnet konstaterer at der absolut er forskel på kvaliteterne.

Jeg har (for 20 år siden), bla. ved tætning mellem plasthætter og tagplader, brugt noget fugemasse som nu er lige så hårdt som afbundet cement.
Og andre steder, ved fugning mellem Veluxinddækning og bølgepladekant, brugt en type som er lige så elastisk og med fuld vedhæftning som for 20 år siden.
Jeg husker at jeg primede pladekanterne med noget hundedyrt polyurethanprimer og brugte en meget dyr fugemasse. Jeg har kun oplevet et enkelt fugeslip på en 4-5 cm et sted.

Så enten har du været uheldig eller osse for nærig.
Da du ikke kunne sende regningen videre til kunden. :o)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis