Aftapning af vand fra radiatorer (HS Tarm block 22 system)

Undskyld forstyrrelsen!

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et hus med et centralvarmesystem.

Jeg vil gerne saette filt op (og goere paent) bag radiatorerne, saa jeg skal have tappet vandet af.

Systemet  er bygget op med en HS Tarm kedel. Jeg har kikket i instruktionen og kan ikke lige finde aftapningshanen. Det nærmeste jeg kommer, er: http://s1180.photobucket.com/albums/x403/pivat

Den pjevsede ventil kan da ikke være til aftapning af vand?!?

mvh.
pivat

mvh.

pivat

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal på ingen måde undskylde noget som helst.

Dit billede viser en udlutningsskrue til cirkulationspumpen, den skal du ikke bruge til aftapning, men når du måske skal udlufte systemet.
Det du skal finde er det sted, hvor du fylder vand på anlæget og sætte en slange, som du lægger hen til et afløb,  på og åbner for for ventilen. Den ventil har typisk en firkant, som du kan betjene med en skiftenøgle/svensknøgle, ved at dreje en 1/4 omgang, så løber vandet ud, hvis du samtidig åbner luftskruen på radiatoren.

Det ser ud til at du har en kugleventil på dit anlæg, den kan du så passende skifte ud til en toldhane, nu du har tømt anlægget, hvis der er problemer med kugle hanen.

fase
Skrevet af S. fabrin på 14 aug 2011 13:31

Du skal på ingen måde undskylde noget som helst.

Fedt holdning. Tak. Foler mig velkommen!

Jeg kan ikke umiddelbart finde en hane, som du beskriver. Saa jeg ser nok det forkerte sted.

Lad mig fortaelle hvad, jeg ser:

+ Returvand fra radiatorer lober sammen i et "juletrae" af forgreninger.
   + Et samlet metalroer forer vandet nedad (forbi udluftningsventilen),
   + hvorefter vandet bevaeger sig opad til Grundfoss-pumpen (roed paa billedet),
   + termometer,
   + "shunt"-ventil,
   + op og ud til forgreninger til radiatorer.

Kan det vaere, at jeg skal toemme/fylde paa anlaegget oppe i forgreningerne (1,8m hoejde)? Der er godt nok ikke en ventil, men nogle blaendede forgreninger med 10 cm PEX-roer.

mvh.
pivat

mvh.

pivat

Nederst på dit billede, sidder en ballofix hane, jeg kunne forstille mig at den var til påfyldning af vand, så hvis du tager slangen (den hvide/stribede) af i den anden ende, på en vandhane eller hvad den nu sider på, så kan du lukke vandet ud den vej. Husk at ligge slange hele hen til et afløb, da radiatorvand virkeligt kan lugte grimt.

Mvh Thomas Hansen

Tak for hjaelpen. Den ventil Thomas naevnte var den rigtige. Rigtig mange tak for hjaelpen.

mvh.

pivat

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis