Naboen "svinefyrer" skal det ikke påtales??

Hej

Min nabo har godt gang i brændeovnen. Røgen er synlig og det stinker i hele nabolaget. Er det ikke på sin plads med en rolig henstilling om at fyre miljørigtigt??

Virker ikke som om han kører med korrekt forbrænding.

hilsen

tellme

Hej Min nabo har godt gang i brændeovnen. Røgen... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, man kan ovenikøbet i handlen få en lille presse til mælkekartoner, så de går i brændeovnen.
At fyre med diesel-, skære- eller aftappet olie:
To Jyllandsposter bredt ud. En skovlfuld savsmuld. En liter fed olie. Pakke sammen til en "julegave". Skal gerne ligge natten over for at trække. Derefter ind i 2 sammensvejsede 50 liter tromler. Joh, har set mange tryllerier. Og det billy!

 

Roekuleplastic anbefales også som et glimrende brændsel. Min nu af lungekræft døde nabo, havde udviklet en teknik, så han kunne fyre i sin brændeovn inde i stuen med dette stads. Hans kone var en smule irriteret over projektet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Platic som brændsel?? Lyder temmelig vanviittigt at benytte den type brændsel uanset anbefalinger så jeg håber da ikke andre lader sig inspirere af din anekdote som lyder som om det ikke kun genererer røg men også er til fare for hele nabolaget.
Jeg får mig lige en snak med naboen......og viser det sig han fyrer med plastic så falder der brænde ned :-)
Du kunne også henvende dig til skorstensfejeren, hvis forsøget med nabosnakken ikke fungere. Det er et udbredt problem med dårlig fyring og for mig at se let at løse, hvis viljen er der fra ejers side.

Hvis du endelig skal have myndigheden blandet ind i det, vil det være en god ide at have klarlagt hvornår, hvor længe og hvor tit der er røggener.

Du skal samtidig være klar over at påklagede har adgang til at se alle papirer i sagen, dvs. du klager ikke anonymt.
Men det er heller ikke noget problem, hvis du inden har haft en snak med ham og måske efterfølgende forklaret ham at hvis det fortsætter ønsker du kommunens vurdering af sagen.

Nu forudsætter ovenstående at der væsentlige røggener og det er individuelt hvornår de er væsentlige.

Afslutningsvis vil jeg ikke tage en folder med over til ham, det synes jeg det er lidt nedgørende.

 

 

 

Skrevet af tellme på 13 aug 2011 15:50

Hej

Min nabo har godt gang i brændeovnen. Røgen er synlig og det stinker i hele nabolaget. Er det ikke på sin plads med en rolig henstilling om at fyre miljørigtigt??

Virker ikke som om han kører med korrekt forbrænding.

hilsen

tellme


Som alle har skrevet så tag en snak med ham.

Det første år jeg havde brændeovn fyrede jeg også forkert, hvilket gav lidt lugt gener, og der kom naboen også over og fortalte det pænt og venligt at det lugtede lidt.

Jeg ku så godt se at den ikke fik luft nok og siden hen har der ikke været gener.

Så måske din nabo ikke er helt klar over at han gør det forkert.

Sker der ikke noget, ja så tag en snak med kommunen.

Hvis du også kan tage billeder af røgen ville det være endnu bedre.
Dog må man vist ikke tage billeder af andre folks hus, men du ku jo tage billeder af en person hvor skorstenen så var i baggrunden og så er det ok.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Må man ikke tage billeder af andres huse ????
Æh hvad skal vi så gøre når der lige ligger nogle huse midt i en flot udsigt,  bede ejerne om at fjerne husene medens vi tager billeder
kan også være han fyre med sedi briketter, det lugter godt nok skidt, jeg købte et par kasser af dem og de er gode nok til at fyre over natten med, men det lugter altså lidt

hvad med gamle profilbrædder fra loftet der ikke er malet, kan man fyre med dem? har en del liggende fra et loft jeg har skiftet, og jeg skal alligevel skære dem over så de kan være i traileren hvis de skal på genbrugspladsen, så kan jeg ligeså godt skære dem til brænde og spare turen til pladsen..
Profilbrædder er da fine især til optændingspinde, rigtig fine endda.

Med venlig hilsen
ktm

 

Profilbrædder er da fine især til optændingspinde, rigtig fine endda.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så nu har ktm igen indtaget noget der var stærkere end Kærnemælk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også