Dieselpest og hvordan undgår man dette?

Hi alle her på LDS,

Vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med hvilken additiver i brugger til at undgå dieselpest og evt resultater?

Jeg tanker min diesel altid igennem en vandudskiller-filter. Har monteret den store separ-filter foran min første almindelige dieselfilter.....men alt dette hjælper ikke ret meget når man har fået dieselpest (udover en motor som ikke vil køre). Og uheldet plejer ikke at ske når man ligger tryg i havn....

Mvh, Hugo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har haft pest i systemet som efterflg. er renset. Læste en artikkel fra Risø som har forsket i problemet og anbefaler man tilsætter 2% karburatorsprit samt 2% 2-takts olie til den diesel man fylder på samt evt. et anerkendt additiv.
Jeg har nu fujlgt forskriften i 2 år og har ikke haft problemer siden.
Karburatorspritten tillader det vand der evt. er i tanken at blande sig med dieselolien som brændes af.
2-takts olien skal modvirke den forringede smørreeffekt som spritten forårsager på pumpe og dyser.
Additivet jeg bruger er købt hos Masnedø Marine, se www.MMC.dk varenr. 770455  

Da jeg havde problemet forepurgte jeg Uno X som gav flg. svar:

Dieselpest er en tilstand hvor der sker skade på stålinstallationer forårsaget af bakteriel aktivitet i tanken. Bakterier kræver høj fugtighed, e.g. en vandfase, for at kunne leve. Forudsætningen for dannelse af bakteriel vækst, der kan forårsage dieselpest er således ophobning af vand i bådens dieseltank/-e.

Bakterierne danner sure affaldsprodukter der kan foranledige korrosionsskade. Der ud over dannes der et slim lag der typisk ophobes på bunden af tanken. Slimlaget kan til tider være svært at vaske bort og beskytter således de bakterier der lever under dette lag.

Sidst men ikke mindst, kan den dannede slim give anledning til tilstoppede filtre og i yderste konsekvens give anledning til skade på dieselpumpe og dysser.

Biodiesel er et blandingsprodukt af mineralsk diesel og et biologisk udviklet produkt. Sidstnævnte er i sagens natur mere følsomt for nedbrydning og biologisk aktivitet. Det er derfor af afgørende betydning, at tanke/-ne holdes frie for vand/fugt/kondens. Dette gøres ved, at der regelmæssigt drænes fra bundlaget enten ved aftapningshane eller ved manuel pumpe.

Når skaden er sket, skal årsagen til problemet fjernes, dvs. vand og slam skal væk. Herefter tilsættes et egnet biocid til tanken. Denne tilsætning skal ske ved optankning og under hensyntagen til biocidets håndterings forskrifter. Vi kan anbefale et biocid der hedder Clean Diesel som kan købes i afmålt mængde fra Steelproduction A/S (tlf.nr. 86946444)

Biodiesel forhandles endnu ikke i Danmark af benzinselskaberne, hvorfor en eventuel optankning af dette må have fundet sted i udlandet. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at der er meget stor landeforskel på kvaliteten af biodiesel.

Vi håber, at problemstillingen er belyst med ovenstående, men skulle der være yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen
Henrik Wettlaufer
Produktingeniør

YX Energi A/S

Hi EBH,

Takker for svaret, og vil handle derefter. Har hentet båden i holland og tanket diesel inden afrejse....har omkring 1200 ltr i tanken nu, så det kan godt blive lidt dyrt hvis den skal skiftes ud........

Er bare lidt i tvivl om det er nok med additiv? Ville være lidt ked af at putte 2-takst-olie i dieseltanken. Tænker lidt på miljø...kan man være sikker på det hele bliver brændt af i motoren? Og ingen risiko at det ender ud i vandet?

Mvh, Hugo
Læs de første 3 linier i mit tidligere svar igen og du vil forhåbentlig forstå det er alle 3 ting der tilsættes og hvis det er det der skal til for at forhindre motorstop og hvad det kan medføre, ja så er det efter mine begreber nemt og billigt sluppet.

Da jeg havde pesten var der ca. 80  l. på tanken, det pumpede jeg ud, rensede tanken og hældte det på igen gennem speciel tragt med vandudskilningsfilter. Jeg ved godt man foreskriver at kassere det gamle brændstorf, men det syntes min pung ikke om så jeg tilsatte de forskrevne 3 medikamenter og der har som sagt nu efter 2 sæsoner ikke været problemer. Har efterfølgende forbrugt og efterfyldt med ca. 100 l. + medikamenter i forskrevne mængder. Dvs. der er tilsat ca. 2 liter 2-takts olie + 2 l. karburatorsprit svarende til 2% af hver slags + ca. 100 ml. additiv, samlet tror jeg ikke det ødelægger verdensrummet, men sikrer sejladsen. Med mindre du selv hælder olien i vandet så kommer det der ikke, idet det jo bliver brændt af. God tur fremover.

PS! en flaske additiv med 500 ml. koster 169,-kr. og rækker til 500 l. diesel.
Hej Tuscarora
Som jeg forstår dit spørgsmål vil du forebygge dieselpest - hvis det er korrekt er der vel ingen grund til at smide de 1200 l ud - så kan du vel blot tilsætte additiverne eller hvad siger EBH til det.
Der er en artikel i et bådblad lige nu om pest...

Alle tankstationer SKAL sælge biodiesel nu. Der er tilsat mindst 7% "kunstig" diesel. Det øger chancen for pest.
På havenanlæg er det stadig lovligt at sælge ren diesel.
Det bedst man kan gøre, som jeg læser artiklen, så skal man have en tank hvor bunden har et sted der ligger dybere så vand samles der og jævnligt kan tappes af. Er der vand i kan det renses ud og resten hældes på igen.
Hvis man kommer sprit i, vil spritten jo bare opløse vandet i blande det med dieselen og bakterierne kan kun leve i vand. så det løser jo ikke problemet direkte, men fjeren jo vandet hen af vejen.
En fuld tank forhindre kondensvand. Men man kan vel også forhindre kondensvand med isolering om tanken.

Men additiver mod dieselpest skal der i.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis