Tyske byggematerialer, hvilke regler ?

Hej,

Jeg har fundet de tagsten jeg gerne vil have i Tyskland:

www.rimini-baustoffe.de/baustoffe/Dachziegel/Romanische-Tondachziegel/Romane-Evolution-104:127.html

I følge producenten må de lægges _uden_ undertag hvis hældningen bare er over 16 grader.
Gælder det også i Danmark, eller har vi nogle bizarre særregler/reglementer ?

Alle input er meget velkomne !
Tak,
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bortset fra at dit forsikringsselskab måske har en bizar regel om at de ikke vil forsikre mod råd- og svampeskader. Og fordi en tilstandsrapport muligvis har en særregel og vil kalde det en UN fordi det er det eneste tag af den type i DK - så er det bare at få hentet de sten.
Der er faktisk en tagsten på markedet herhjemme også, der må lægges uden brug af undertag, kan dog ikke huske om det var Weinerberger eller komproment der lancerede denne tagsten, kan din lokale trælast informere dig om, da jeg ikke lige kunne finde den på nettet.

Flere tagsten er dog godkendt til at lægge uden undertag UDEN for Danmark, men ikke her i landet, der vil du sikkert løbe ind i de problemer som også hpox remser op.
De hedder Danflock... har selv ønske om at benytte dem når jeg engang skal have 1 st. sal på hytten
Nej, det er ikke en betontagsten med indbygget fiberstrimmel som danflock, men et tegl med et falssystem der skulle være tæt nok til at lægge uden undertag, også her i landet...
Tusind tak for de hurtige svar.

Jeg har set at Wienerberger har en teglsten som kan lægges uden undertag. Desværre er det ikke lige den stil jeg søger.

Men kan det passe at alle byggematerialer skal godkendes specifikt til det danske marked ?
Er der ikke nogle fælles EU regler på området ?

- Men er det overhovedet en god idé at lægge tegl uden undertag på et hus med uisoleret loftsrum. Grunden til jeg overvejer det er at jeg ikke bryder mig om flere lag der kan samle fugt, og at der er dele af tagkonstruktionen jeg ikke kan se (keep it simple).
Når man ser kirker og borge i Europa, så er der ikke noget papfis eller lign. under teglstenene der har ligget i 100 år på træværk der er flere hundrede år gammelt !
(mit tegltag med undertag fra '79 er råddent !)

Som altid, tak for hjælpen !

Annonce
Netop ikke.
Der er ingen byggematerialer der skal godkendes specifikt i Danmark. Når de har opnået en CE-godkendelse så må du gerne bruge dem i DK.
Men et er jo lovgivningen, noget andet om bla. forsikringsselskaber, huskøbere og kunder iøvrigt accepterer produktet.

Men jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se nogen grund til IKKE at anvende undertag.

Men du kan jo bare understryge dine tagsten - på samme måde som mange af de tage du nævner, er udført.
Eller indrette dit hus uden opvarmning og rigeligt med utætheder så en smule regn eller fygesne ikke gør nogen skade.

Men bla. er kravet til komfort, herunder opvarmning, jo ganske anderledes anno 2011 end i en fjern middelalder. :o)
Skrevet af fledelius på 13 aug 2011 17:08

(mit tegltag med undertag fra '79 er råddent !)


Ja, der var desværre mange problemer da man skiftede til undertag for 30 år siden, men tro mig vi er blevet bedre siden, ligesom produkterne er, og undertag i dag er altså stadig den bedste løsning.
Skrevet af hpox på 13 aug 2011 17:25

Men jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se nogen grund til IKKE at anvende undertag.

Helt enig, hvis man vil have en godt tag på huset, så kommer man altså ikke uden om at der skal undertag under.

For mig så hænger et tegltag af god kvalitet altså sammen med en undertag af god kvalitet, længere er den ikke.

Understrygningen er forældet, uanset om det er med kit eller mørtel.

Undertaget er kommet for at blive, selvom enkelte mener at danflock ville blive det helt store, har de heldigvis ikke fået ret i den henseende, og tror da heller ikke de nye tagsten fra Wienerberger vil blive et foretrukket valg herhjemme.

Ethvert tagfirma vil også foretrække undertagets fordele frem for en noget usikker løsning, som falstagsten hvor der er falsene der skal give den tætning der skal til, hvis så meget som en tagsten revner, eller bliver forskudt så den lægger skævt, så har man balladen, det er den sikkerhed man har ved undertaget.

Til hpox

Man kan ikke bare købe CE-mærkede varer i resten af EU og så ukritisk bruge dem i DK, da de også skal overholde de specifikke danske krav!
Selv om det piner mig at indrømme, er det vel i grunden ikke mærkeligt, at der må stilles individuelle krav til materialer og måden at udføre arbejdet på rundt omkring, selv om det er indenfor EU, hvor man hader nationale særkender.
Der er unægtelig stor forskel på, hvad byggerier bliver udsat for af klimatiske og geologiske forhold, fra f.eks. Sicilien til Lapland.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis