LOFT I GAMMELT HUS.

Hej alle LDS'ere.

Jeg har købt mig et lille dejligt byhus som jeg er i gang med at renovere.

jeg er kommet lidt i tvivl om hvilke foft jeg skal sætte op.
min plan har ind til videre lydt på hvidmalede profilbræder.
det skulle være næmt og enkelt.

det er også sådan en løsning jeg er ude efter, så gibs har jeg lidt lagt fra mig.
 
der er ikke mere end 2 m til loftet og der løber loftbjælker for hver ca. 150 cm. på tværs af stue etegen.


gulvet på første er sømmet direkte på bjælkerne, har forstillet mig at ligge 100 mm isolerine og plader på gulvet på første, når jeg kommer så langt..

så jeg leder efter en enkel løsning som ikke "tynger rummet"  da der er så lavt til loftet.

nogle ideer?





 




 


 

 


Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

Hej alle LDS'ere. Jeg har købt mig et lille... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har selv lavet et tilsvarende projekt i vores gamle stuehus. Fordi mine planker var temmelig skæve, valgte jeg at montere gipsloft ophængt i U profiler (monteret på siden af bjælkerne) og stålskelet. Det fylder kun små 5 cm. + gipspladen og giver mulighed for at isolere mellem planker og gips. 

Du bevarer både loftshøjden og har stadig synlige bjælker på min måde. Jeg syntes selv at resultatet er blevet OK - Men smag og behag... Til gengæld har du lidt mindre rumklang ved at lade plankerne være synlige.

Huntonit er rigtig godt, og så er der malet med det samme!!
Jeg må give Koluda ret.

det vil give alt for meget drys ned i kaffekopperne med det gamle og sikkert rådne loft.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad med svamp ktm?
Samt ildelugt fra dengang man havde høns på loftet? Det glemte du!
I dag skal tingene åbenbart være lavet af noget der ligner noget der er ægte. Det må for guds skyld ikke være træ, man kan jo vedligeholde det. Hvem gider dog også det når der findes eternit, formpressede døre, plastikvinduer, decratag, laminatgulve og andre produkter der ligner noget vi godt kan lide. Så kan det altid smides ud hvis det går i stykker, på den måde slipper vi for at vedligeholde det samtidig.....

http://www.lyrk.dk
Hvem gider dog også det når der findes eternit, formpressede døre, plastikvinduer, decratag, laminatgulve og andre produkter der ligner noget vi godt kan lide. Så kan det altid smides ud hvis det går i stykker, på den måde slipper vi for at vedligeholde det samtidig.....

Tak til Naveren for rækken af ukvemsord, der i så høj grad har" beriget" dansk byggeri de sidste 20-30 år og skabt en æstetik vi kan være stolte af.

Det fikser jeg...
Annonce

Hej
Jeg renoverede et hus for nogle år siden hvor jeg monterede 40 x 40 cm gipsplader med fasede kanter diagonalt, hvilket passer godt i et ældre hus.

Om gipspladerne kan købes i da ved jeg ikke da jeg lavede dem selv.

Skrevet af hpox på 13 aug 2011 21:41
Hvad med svamp ktm?
Samt ildelugt fra dengang man havde høns på loftet? Det glemte du!

Jeg har ikke set, at man dyrkede svampe på loftet, men i den ejd. vi overtog i 1995 havde der været smågrise, duer og høns på loftet, og duftene og skjolderne fra disse indbyggere var der stadig
Angiveligt blev Helga olm, da Robert udvidede staldarealerne til at omfatte loftet over soveværelset. Hun var vist også lidt nærtagende.

Min hustru forlangte disse lofter nedtaget og udskiftet, plus jeg blev sat til at fjerne al gammel maling/belægning fra loftsbjælkerne med en bunsenbrænder. Hun er nu også lidt sippet.

Men ellers var det en ejd. med "moderne bekvemmeligheder" som det blev beskrevet i tidligere tiders annoncer, og det dækkede over koldt vand og lidt el indlagt, men uden maskinlokum. Lokummet var et minimalistisk skur oven på ajlebeholderen, så trangt, at Robert iflg. naboerne, måtte drage bukserne ned uden for, og så bakke ind på brædtet.

I en alder af 87 skulle han til undersøgelse på hospitalet. Der ville man ikke røre ved ham, før han havde været i bad. Det kom han så, hvorefter han døde.

Undskyld denne O/Tsmøre!





Med venlig hilsen
ktm

 

Skal ovennævnte underside af gulvbrædder endelig beklædes kan det osse gøres med fasede og lakerede birkekrydsfinerplader, evt. med en 10 mm skyggefals langs bjælkerne.

Men hvidmalede rustikbrædder har intet at gøre i et byhus.
Jeg ville også sætte gipsplader op imellem bjælkerne, så drys fra første sal kan undgåes, samt der kan støjisoleres en smule. For at undgå sprækker mellem gipsplader og bjælker kunne opsættes nogle små lister til inddækning. 

Så bevarer du også loftshøjden. Og det ligger mig meget på sinde, da jeg selv er 210cm høj...

Mvh, Mikkel
Hej

Jeg ville også sætte profilbrædder på og måske en lægt på siden af bjælken så det passer med det isolering du vil have op under og ligge.

Men inden jeg pakker det ind vil jeg nok kikke efter råd og svamp da det ser ud til og har være vådt der oppe.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også