Føring af el i etageadskillelse

Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med at lave nyt gulv på 1. sal i vores hus.. Det gamle gulv er stortset pillet op, så har adgang til det gamle bjælkelag i etage adskillelsen.

Nu vil jeg så gerne have lagt nogle rør ned under gulvet, så jeg kan trække kabler til el og netværk, under gulvet. Men hvad kan jeg bruge der? Og må man ligge elkabler midt i isoleringen i en etage adskillelse?

Der er papir granulat som isolering nu, det nye gulv bliver hævet 5-10 cm, for at rette det op, regner med at ligge rockwool i som ekstra isolering, mellem strøerne.

Jeg har kig på http://www.elvvs.dk/category.1887.article.109711 der vist egentligt er beregnet til nedgravning, men kan det ikke også bruges i det andet tilfælde her? Min tanke var at ligge et rør mellem hver spær, så der bliver lidt forskellige muligheder for at trække kabler (stærkstrøm og "svagstrøms" kabler som netværk og antenne i hver sit rør)

/ Thomas
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest SKAL el- arbejdet udføres af en Autoriseret el-installatør.

Og når du har så lidt forstand på elarbejde som dit spørgsmål er udtryk for så er det nok osse det helt rigtige for dig.

Hidkald en Aut. El-inst. og aftal hvordan arbejdet skal laves og hvad du evt selv må lave.

Så er der papirisoleringen.
Hvis det er et alm. enfamiliehus så er det muligvis ulovligt. I brandmæssig henseende. fordi det er indblæst materiale. Men det kommer lidt an på om der er puds på væv elle eller hvad på undersiden. (Loftet)
Så lidt forstand på el-arbejde? Bare fordi man spørger om et rør kan/må bruges, så har man ingen forstand overhovedet? Den oprindelige tanke kun at bruge disse rør til netværk / antenne, som ikke hører under stærkstrøms reglementet. Men de kan også bruges til stærkstrøm, i stedetfor at føre det op over i tag konstruktionen, når der skal strøm på tværs af huset til stik kontakter langs skunkvæg i den modsatte side af huset.

Grunden til at jeg IKKE har taget fat i en elektriker i øjeblikket, er at jeg tager ting trinvis, første del af mit projekt er at få rettet gulvet op, dernæst skal tag konstruktionen isoleres, og først herefter skulle kabeltrækkeren ind og lave hans magic..

Men jeg ringer til en elektrikker, og spørger ham, hvad jeg må putte i gulvet, HVIS jeg finder på at trække kabler under gulvet til stærkstrøm. Tænkte bare at der måske sad en elektrikker herinde, der lige kunne sige Må / Må ikke.. (Der er jo kun tale om tomme rør, hvor man kan se begge ender af røret, så ingen skjulte samlinger under gulvet..)

Mht. isoleringen, så er der et pudset loft, på "rør" måtter nedenunder, og igen et nedsænket træloft. (Huset er fra 1877). Har forøvrigt søgt på papirgranulat, og der er firmaer der tilbyder det i danmark, så det må være lovligt at bruge?
Nu skriver du jo spicifikt: "så jeg kan trække kabler til el og netværk, under gulvet. "

Men der er jo ingen grund til ikke at inviterer den installatør ud som du alligevel skal bruge senere.
Så er han orienteret og har nok et parti billige rør og et par fiduser du lige kan bruge. :o)
HPOX har skrevet noget om hvad du må lave selv. Så du taler med din installatør. Det rør du henviser til er total overkill med mindre du skal have trukke rigtig mange kabler. Du skal være opmærksom på at kabler af forskellig katerogi skal op fylde kravet til største spænding, hvis de føres i samme rør. Det betyder at dine netværkskabler skal have et isolationsniveau på mindst samme niveau son stærkstrømskablerne, og det har de ikke. Du gør det, at du lægger rør til hver niveau. Med det menes rør til el, rør til netværk (stjerne forbindelse), rør til telefon og rør til antenne. Afhængig af hvad du trækker til el (kabel eller ledning) anvender du 3/4" eller 5/8" rør. De andre kabler trækker du i 5/8" rør. Som rør kan du bruge korrugerede rør. Stærkstrømsinstallationen må gerne lægges i isolationen under iagttagelse af de dertil hørende krav, som kan ses i SR, der  er tilgængelig på www.sik.dk .

fase
Papirgranulat:
Det er ikke så meget fordi det er papir som fordi at det er granulat.

Men det gælder generelt at det din etageadskillelse skal være BD60. (branddrøj i en time). Og selv om isoleringsmaterialet måske et godkendt i DK så er en BD60 etageadskillelse isoleret med pågældende materiale ikke nødvendigvis. Og så vidt jeg ved findes der ikke godkendte konstruktioner af pågældende type med papirisolering. I DK.

Men det er osse ligemeget for det er puds + væv + forskalling der sikrer at konstruktionen overholder BD60.

Problemet med gtanulat i etageadskillelser er at når loftet er bordtbrændt så drysser isoleringsmaterialet ned gennem hullet og giver direkte adgang til gulvbelægningen. Og hvis det sker inden de 60 minuter så er det jo rive galt. Nemlig. :o)
(Og endeligt vil dryssende papirisolering formodentlig BIDRAGE til branden)
Annonce
Hov-hov.

Det er vel faktisk sådan at hvis en aut. el-installatør IKKE selv har trukket rørene så er det helt op til ham om han idet hele taget vil trække nogle kabler igennem dem.

Altså: El-installatuion er et liberalt erhverv. Og kan udmærket kræve selv at trække rørene og idet hele taget lave ALT arbejdet.
Du har da fulstændig ret i at installatøren kan sige fra, hvis han ikke selv har leveret materialerne. Men virkeligheden er noget andet, hvis ikke installatøren vil bruge de materialer kunden har købt og materialerne iøvrigt er lovlige, finder vi bare en installatør, der vil bruge materialerne. Sådan er betingelserne for udøvelse af liberalt erhverv, endten man er tømrer eller strømfordeler.

fase
Havde ikke lige set at jeg havde skrevet "Så jeg kan trække el" i første indlæg, det var mest netværk / antenne jeg vil trække selv. Men forberede for el i samme ombæring.

Jeg vil gerne have så jeg f.eks. kan trække mere end 1 netværkskabel i hvert rør, og også så jeg efterfølgende kan trække flere ud fra krydsfeltet, HVIS det bliver aktuelt. Derfor havde jeg tænkt, så store rør "som muligt" kontra 10 rør ved siden af hinanden, for at overholde det.

Jeg er godt klar over at ens kabler skal trækkes sammen, (stærkstrøm for sig, netværk for sig osv.).
Helt enig Fabrin.

Men reglerne for liberalt erhverv gælder jo altså "begge veje" - kan man sige. :o)

Du kan godt trække mere end et netværkskabel i et rør. Jeg vil dog anbefale, at du trækker netværkskablene samtidig, af den grund at det kan blive svært at trække af flere gange. Jeg vil også sige når det bliver aktuelt, istedet for HVIS det bliver aktuelt. Træk dog telefon og netværks kabler med det samme. Udgiften til kabler er ikke så stort som besværet bag efter. Hvis det var mit byggeri ville jeg trække to netværkskabler til hvert rum, så der var forberedt til IT-net værk og TV-netværk. Når nu rørene kommer i gulvet, kunne du bruge panelunderlag til afslutning.


fase
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis