Føring af el i etageadskillelse

Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med at lave nyt gulv på 1. sal i vores hus.. Det gamle gulv er stortset pillet op, så har adgang til det gamle bjælkelag i etage adskillelsen.

Nu vil jeg så gerne have lagt nogle rør ned under gulvet, så jeg kan trække kabler til el og netværk, under gulvet. Men hvad kan jeg bruge der? Og må man ligge elkabler midt i isoleringen i en etage adskillelse?

Der er papir granulat som isolering nu, det nye gulv bliver hævet 5-10 cm, for at rette det op, regner med at ligge rockwool i som ekstra isolering, mellem strøerne.

Jeg har kig på http://www.elvvs.dk/category.1887.article.109711 der vist egentligt er beregnet til nedgravning, men kan det ikke også bruges i det andet tilfælde her? Min tanke var at ligge et rør mellem hver spær, så der bliver lidt forskellige muligheder for at trække kabler (stærkstrøm og "svagstrøms" kabler som netværk og antenne i hver sit rør)

/ Thomas
Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle vi aldrig droppe den her barnlige diskussion ? Og komme tilbage til emnet

"Hvordan hjælper vi Thomas bedst muligt"
Jeg har nu efterhånden fået nok input og skal nok bruge en aut. installatør der hvor det er påkrævet.

Forøvrigt fandt jeg ud af at en kammerat var autoriseret installatør. Men uden CVR kunne han ikke bruge autorisationen (endnu...). Så nu bombarderer jeg ham med spørgsmål

/ Thomas

Det er ikke forbundet med ret stor omkostning at føre i rør når man nu alligevel har fat i det hele. Jeg fatter ikke den her diskussion over måske 500 kr i materialer. Og uanset hvad bør man føre tingene "korrekt" så en evt. ny ejer af huset har en chance for at forudsige hvordan tingene er ført
Enig pilehave!

Jeg går ind for at ting er lavet efter bogen, og gerne på den gode side. Selvom jeg går og pusler med meget af det selv, og vil spare på nogle ting. Om man bruger 140.000 eller 150.000 i materialer, er ikke så vigtigt. Bare alt er udført bedst muligt (f.eks. rør til alle installationer også netværk, antenne osv. selv styrestrøm til centralstøvsugeren kommer i et rør rundt.. Så er der styr på det, hvis jeg skulle have det skiftet på et tidspunkt!)

/ Thomas
Der er da ingen grund til at gøre nar ad folk, der er udlært før metersystemet blev indført.

Wikipedia:

Metersystemet blev indført i Danmark ved lov den 4. maj 1907 og med ikrafttrædelsesdato 1. april 1912.
Annonce
Jaja...metersystemet har mange gode sider, men det er svært at få udbredt. Tænk bare på VVS'erne og deres 1/2" og 3/4" rør. Kloakmestrene har dog fået styr på det
Så gammel er jeg dog ikke :-) I mit fag gik vi fra 3/16" skruer over til 4 mm, som er det nærmeste på 3/16" . Jeg har også styr på metersystemet i hele dets udstrækning. Problemet er, at der eksisterer nogle tommemål, som bliver brugt den dag i dag. VVSerne bruger stadig 1/2" og 3/4" rør. Kloakmesteren bruger 4" rør, når der er betonrør, 110 mm når det er plastikrør o.s.v. Jeg føler mig heller ikke gjort til grin over belæringen om, at vi er gået over til metersystemet.  Men tusind tak for opbakningen.

fase
Skrevet af jesperjtp på 21 aug 2011 20:59
Hvordan det hvis der er et søm/skrue igennem røret og kablet, hvordan er det så du vil skifte kablet?

Du kan med lidt held rykke kablet ud, men der er næppe plads til et nyt kabel ved siden af sømmet i røret..
Man vil normalt rimelig hurtigt opdage brud på ledninger, så hvis du er igang med at bore, skrue, hamre eller andet, så ved du også hvor det sker, og så skal du jo blot trække det søm, skrue skruen ud etc. og så fortsætte. På den måde er der ikke noget der blokere røret.

Og så vil du være pænt glad for at du har trukket det hele i rør

Lidt ligesom vand i dag også trækkes rør i rør...

Hvis du derimod laver alt andet først, og bag efter skal til at trække i rørerne, ja så kan jeg se det giver et problem, for så aner du ikke hvor du har brudet...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Den med trådløst, og sådan gør man idag, som der kommenteres lidt på, det passer alså ikke helt. Hvis du eks. vil se tv via trådløse løsninger ser det skidt ud. Til lidt surferi er det ok, men stabilitet og trådløst er 2 verdener der ikke hænger sammen.

Jeg arbejder på et større hospital, her har vi også forsøgt os med trådløst nogle gange.
Hvis alle væggene var som i en flygtningelejr så ville det sikkert virke helt fint. Der er smidt millioner i trådløse netværk på hospitaler, og det virker bare ikke optimalt.

Så ja CAT6 er vejen frem, som du selv ønsker.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis