Føring af el i etageadskillelse

Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med at lave nyt gulv på 1. sal i vores hus.. Det gamle gulv er stortset pillet op, så har adgang til det gamle bjælkelag i etage adskillelsen.

Nu vil jeg så gerne have lagt nogle rør ned under gulvet, så jeg kan trække kabler til el og netværk, under gulvet. Men hvad kan jeg bruge der? Og må man ligge elkabler midt i isoleringen i en etage adskillelse?

Der er papir granulat som isolering nu, det nye gulv bliver hævet 5-10 cm, for at rette det op, regner med at ligge rockwool i som ekstra isolering, mellem strøerne.

Jeg har kig på http://www.elvvs.dk/category.1887.article.109711 der vist egentligt er beregnet til nedgravning, men kan det ikke også bruges i det andet tilfælde her? Min tanke var at ligge et rør mellem hver spær, så der bliver lidt forskellige muligheder for at trække kabler (stærkstrøm og "svagstrøms" kabler som netværk og antenne i hver sit rør)

/ Thomas
Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ov.. vil lige pointere at jeg ikke ANBEFALEDE at han lagde kabler løst i gulvet, jeg sagde plot at det kunne man gøre.

Jeg er af samme overbevisning som dig, dog er det ikke dårligt håndværk.. Men en dårlig fremtidssikring.

Jeg vil til den dag jeg forlader dette sted, opgiv alt i mm !
Skrevet af SørenP23 på 21 aug 2011 17:39

Hvordan kan det være du ikke vil have en autorisation ?

Jeg har ikke brug for den - får jeg det kan jeg jo få den.

Har et godt job i tavle/vindmøllebranchen - med forskellige titler gennem de sidste 25 år - så alm. el-installationer i huse og industri er ved at være lidt " rusten " - men det grundlæggende glemmer man aldrig - lidt lige som at køre på cykel


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tjaeh, "dovenskaben" kom over mig, og jeg købte et par ruller korrugeret rør (3/4" og 5/8"), så kan jeg føre dem fra teknik skabet, og direkte ud til de enkelte dåser, uden at skulle igang med bukkefjedre (har jeg forøvrigt også til at ligge!)

Forøvrigt også nemmere når man har gang i skråvægge, med korrugeret rør det vil blive et bukken uden lige, hvis det skulle føres i stive rør op til lofts dåserne.

/ Thomas

Ps. overvejede lige et splitsekund at tage en installatør uddannelse den anden dag, da man tilsyneladende godt kan komme ind med en svagstrøms uddannelse i bagagen. Men kontanterne er ikke til den slags sjov lige for tiden, plus man ikke kan få SU hvis man i forvejen har en videregående udd.
Skrevet af bkgvej på 21 aug 2011 19:22

Forøvrigt også nemmere når man har gang i skråvægge, med korrugeret rør det vil blive et bukken uden lige, hvis det skulle føres i stive rør op til lofts dåserne.

Nå! - og ?

Men i det mindste godt at det hele føres i rør.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af S. fabrin på 13 aug 2011 02:49
Det er dog en utrolig håndværksmæssig dårlig løsning. Du afskriver dig fra at kunne lave nogen form for udskiftning eller anden form for reparation på din installation.


ved ikke hvor dårlig den skulle være...hvad vil du rep. på f.eks et antennekabel?...du sikre dig jo at det ligger godt og ikke på at lægter eller lign, hvor der skal skrues...mht til pds, så kan det meste køre trådløst i dag og det er trenden fremover, smider du et cat6 kabel ned i gulvet, så er du da rimeligt fremtidsikret mht hvad kablet kan klare af hastighed...og ligger det fornuftigt, så kan der jo heller ikke ske noget med det....så hvad er det du vil udskife eller rep. på den ins. det forstår jeg ikke helt..

Jeg kunne nu heller ikke drømme om at mure mine ins. kabler ind i væggen..dem vil jeg trods alt gerne kunne skifte/ligge om, hvis jeg skulle få den "underlige" ide....

Annonce

Hvad vil du gøre ved at kabel hvor der er slået et søm eller skruet etn skrue ned i, når du ikke kan skifte det ud? Jeg er nogenlunde klar over at der ikke skal bruges kabel til trådløse bindelser. Men uanset vil jeg gerne have muligheden for at kunne ændre/reparere min (skjulte)installation unden at skulle brække gulve op eller rive vægge ned. Og jeg har været ude for at skulle skifte både antennekabel og PDSkabel. For ikke at tale ledninger i rør som tømreren havde banket et søm ind i.
Forøvrigt kan jeg forstå, at du aldrig kunne drømme om at mure dine kabler ind af netop de samme grunde, jeg lige har nævnt.

Til SørenP23!

Når jeg spørger om du er udlært, er det fordi du giver udtryk for at du ikke helt er klar over rør dimentionerne 10/16 mm. Har jeg misforstået dig ?


 


 


fase
Men uanset vil jeg gerne have muligheden for at kunne ændre/reparere min (skjulte)installation unden at skulle brække gulve op eller rive vægge ned. Og jeg har været ude for at skulle skifte både antennekabel og PDSkabel. For ikke at tale ledninger i rør som tømreren havde banket et søm ind i.


Hvordan det hvis der er et søm/skrue igennem røret og kablet, hvordan er det så du vil skifte kablet?

Du kan med lidt held rykke kablet ud, men der er næppe plads til et nyt kabel ved siden af sømmet i røret..

Og ja du kan give dig til at lede efter det søm der sidder der, men hvis der er et lag gips eller andet hen over skal du jo alligevel til at brække noget ned..

Blot en tanke..

Har været elektriker i syv år, og kun i et hus, for syv år siden brugt rør til 230v.. Og kun sjældent til svagstrøm.. Men som andre har sagt, mange veje føre til Rom..

Jesper Pedersen

S. Fabrin....prøv at læse mit sidste indlæg igen...jeg skrev jo netop, at så længe man sikre at det ikke ligger op at lægter og lign. som der skal skrues i, og ligger man dem fornuftigt, så er det sq svært at skade dem, og som Jesper skriver, hvordan vil du skrifte dine kabler hvis der sidder en skrue/søm i røret?......jeg kan ihvertfald ikke gøre det og jeg har trods alt 16års elektrikker erfaringer på byggepladser
Fabrin -> Måske jeg har taget fejl af dimensionerne og det beklager jeg da, men tilgengæld ved jeg en helveds masse andet

En hurtig lille søgning viser mig 16mm 20mm 25mm 32mm 50mm i længder af 3 meter .. Og nej målene er ikke opgivet i tommer.. velkommen til 2011 Mr. Fabrin

Så lad mig lige smide en af dine spydige kommentarer tilbage i ansigtet på dig

I Danmark bruger vi det metriske system, det burde du vide.. da du giver udtryk for at du ikke helt er klar over det.


Til jespertps, Profi Og SørenP23!

Jeg er da ked af at have trådt på nogen følsomme tæer. SørenP23, det har ikke været min mening at være spydig over for dig, men dimentionen 10/16 mm, var mig ubekendt. Jeg er også klar over, at vi i Danmark bruger det metriske system.

Og så til jer alle tre, jeres ancennitet inden for elfaget kan på ingen måde imponere mig af den simple grund, at min egen ancennitet nemt overstiger jeres. Så at man har været i faget i 7 eller 16 år imponerer mig ikke.

 


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis