Føring af el i etageadskillelse

Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med at lave nyt gulv på 1. sal i vores hus.. Det gamle gulv er stortset pillet op, så har adgang til det gamle bjælkelag i etage adskillelsen.

Nu vil jeg så gerne have lagt nogle rør ned under gulvet, så jeg kan trække kabler til el og netværk, under gulvet. Men hvad kan jeg bruge der? Og må man ligge elkabler midt i isoleringen i en etage adskillelse?

Der er papir granulat som isolering nu, det nye gulv bliver hævet 5-10 cm, for at rette det op, regner med at ligge rockwool i som ekstra isolering, mellem strøerne.

Jeg har kig på http://www.elvvs.dk/category.1887.article.109711 der vist egentligt er beregnet til nedgravning, men kan det ikke også bruges i det andet tilfælde her? Min tanke var at ligge et rør mellem hver spær, så der bliver lidt forskellige muligheder for at trække kabler (stærkstrøm og "svagstrøms" kabler som netværk og antenne i hver sit rør)

/ Thomas
Jeg skal til at igang med et "lille" projekt, med... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har du ret i, men det er et spørgsmål om brød på bordet.

fase
ved af erfaring at du kan med lidt besvær have 4 stk cat6 pds kabler i et 20mm rør..men de må ikke sno eller noget som helt....

Det eneste problem med 20mm rør er at et panalunderlag kun lige med lidt besvær kan dække det...så jeg ville nok nøjes med 16mm rør og så op i et panelunderlag...men personligt, så syntes jeg det er spild af rør, lig dog dine antennekabler, pds kabler og tlf ledninger ned i gulvet, så sparer du røret
Det er dog en utrolig håndværksmæssig dårlig løsning. Du afskriver dig fra at kunne lave nogen form for udskiftning eller anden form for reparation på din installation.

fase
Skrevet af S. fabrin på 13 aug 2011 02:49
Det er dog en utrolig håndværksmæssig dårlig løsning. Du afskriver dig fra at kunne lave nogen form for udskiftning eller anden form for reparation på din installation.

Helt enig !

Selvom det er blevet lovligt at indmure kabler kommer det aldrig til at ske i mit hus - alle skjulte kabler og ledninger skal i rør efter min mening - og helst de glatte af slagsen.

Men det er selvfølgeligt ikke alle, der har lært at bøje stive plastikrør

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Thomas til brug af rør vil jeg anbefale den glatte slags (elektrikerrør) jeg mener det kommer i 10 / 16 mm i længder på 4 meter .. Du kan eventuelt investere i nogle skæremuffer og noget flexrør, det gør overgangen fra gulv til dåse mere glidende.
Husk for guds skyld at gøre rørene fast således du ikke trækker i dem når du vil trække kabel igennem.

Du kan også vælge såfremt producenten forskriver at du kan, bare lægge kablerne i gulvet, der er ikke noget grundlag for at du ikke kan gøre dette.

Så længe du bare husker ikke at trække den almindelige installation (220V) og eventuelle signal/data kabler sammen så har du "order to go" (læs mere i SBei afsnit 6 §528 nærførings principper)

du kan se på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside hvad du som lægmand selv må fortage

Vh. Søren

*PS har lige fundet denne side, og vil bruge den til at hjælpe mig selv, jeg er ved at uddanne mig til el-installatør, så disse spørgsmål er super gode*

 
Annonce
Er du lige kommet i lære eller har du fået dit svendebrev?

fase
Mig ?

I så fald - Jeg er uddannet elektriker og læser nu videre til installatør
Skrevet af SørenP23 på 21 aug 2011 17:10
Mig ?

I så fald - Jeg er uddannet elektriker og læser nu videre til installatør

"jeg mener det kommer i 10 / 16 mm i længder på 4 meter .. "

Jeg tror det er denne sentens Fabrin henviser til.......

I min læretid hed det 5/8 " og 3/4 " som de mest brugte. - og ja, i længder på 4 meter.

Er i øvrigt også el - installatør - dog ikke med autorisation.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det har du fuldstændig ret i EISO. Forøvrigt kunne jeg ikke drømme om at lave en installation, hvor man ikke kunne reparere ved at trække nye ledninger eller kabler i. Det SørenP23 anbefaler med kabler løst i gulvet, er i mine øjne rigtig dårligt håndværk, men lovligt. Min opfattelse skyldes nok, at jeg var i lære, da man lærte at bøje både stål- og plastrør. Forøvrigt hedder det stadig 5/8" og 3/4", det ved du også godt :-)

fase
Det var dengang

Jeg synes nu det er rart at opgiv mål i mm, på den måde er ALLE klar over dimensionerne, også fru. jensen

Hvordan kan det være du ikke vil have en autorisation ?
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis